מירה איתן מסבירה מה הקשר בין רום וקני סוכר, עבדים ופיראטים ומספרת על שודד ים מורשה שהוצא להורד לפני כ-300 שנים

ב-23 במאי 1701, היום לפני 313 שנים, הוצא להורג הפיראט האנגלי ויליאם קיד שפעל גם כשודד ים מורשה מטעם בית המלוכה. בלונדון של שנת 1695, קיבל קיד, שנולד בסקוטלנד לכומר קלוויניסטי, כתב הרשאה מטעם בית המלוכה הבריטי לעצור את שודדי הים שהתנכלו לספינות של חברת הודו המזרחית הבריטית בים סוף ובאוקיינוס ההודי. ההוראה הייתה לפעול נגד הצרפתים באיי הודו המערבית וסמוך לחוף של אמריקה הצפונית, וספינתו Adventure Galley צוידה היטב לקראת המשימה. התשלום שהובטח לקפיטן קיד ולצוותו היה רק אם ילכדו שלל. מאחר והצוות לא הצליח ללכוד שלל, החליט קיד להיות שודד ים עצמאי. תלאות רבות עברו על קיד וצוותו, עד שבמהלך תגרה שנוצרה עקב מרד הצוות בקפטן שלהם, הרג קיד את התותחן שלו. על כך הועמד לדין, הורשע והוצא להורג. גופתו הונחה תלויה בשלשלאות ברזל בטילבורי, ורק חלק קטן ממטמוניו התגלו והוחזרו לשלטונות.

פיראטים רוחב
פיראטים רוחב
אין משקה בעולם שיותר מזוהה עם שודדי ים מאשר רום, ולצערנו הוא מזוהה גם עם עבדים. הבריטים, בקולוניות שלהם, עיבדו וטיפחו גידולים של קני סוכר והכינו מהם מולסה, אותה היו שולחים לאמריקה כדי לזקקה ולהפכה לרום. תעשיית הרום התפתחה בקצב מהיר ביותר, והם נזקקו לכוח אדם נוסף לעבודה במטעים. ספינות מלאות בחביות רום נשלחו למערב אפריקה, והרום היה מוחלף בעבדים, שנחטפו מביתם והוסעו לאמריקה, לעבודה במטעים. ניו אינגלנד הייתה מרכז משולש הסחר בין אפריקה והקריביים, והרום שימש כמטבע המסחר, באחת התקופות הבזויות ביותר בהיסטוריה האנושית. פה נכנסו לעניין גם שודדי הים. פורעי החוק ורודפי התענוגות היו מפעם לפעם מתנפלים על הספינות עמוסות הרום ושודדים אותן, וזה כנראה המקור לכל המיתוסים והאגדות על פיראטים ורום. את הרום צרכו ברמה מוגברת גם המלחים של הצי הבריטי עד לפני כ-40 שנה. קברניטי הצי הבריטי במאה ה-16 היו צריכים לדאוג למשקאות שיספיקו לצוות בהפלגות ארוכות הטווח. אלכוהול היה עוזר להעביר את ההפלגות הממושכות, נצרך על ידי המלחים גם במסבאות בערי הנמל, והפך במשך הזמן להוות מקור לאומץ בשדה הקרב הימי. סיפורים אלה אפשר לפגוש גם היום בסרטי פיראטים, כולל סצנות ב'שודדי הקאריביים', ותיאורים ענפים וציוריים בספרות. היטיב לתאר זאת בשיר רוברט לואיס סטיבנסון, בספרו "אי המטמון": Fifteen men on a dead man’s chest Yo-ho-ho, and a bottle of rum Drink and the devil had done for the rest Yo-ho-ho, and a bottle of rum רום היה המשקה האולטימטיבי להפלגות הצי, לעומת הבירה שהחמיצה והמים שהתקלקלו במהלך ההפלגה הארוכה. הקברניטים נהגו להוסיף למים כמות קטנה של אלכוהול, ששיפר לאין ערוך את טעמם, וכמובן גם את מצב רוחם של המלחים. המשקאות שנמכרו במטעי הסוכר שבאזור הקריבי היו זולים מאוד, ומלאי הספינות חודש במשקאות שהופקו ממולסה שהתקבלה מעיבוד קני הסוכר. המשקה הזה לימים נקרא רום, והפך לחביבם של מלחי הצי הבריטי, עד כדי כך שמחסור ברום עלול היה לגרום למרד על אנייה. הפיראטים, שרום לא היה חסר להם, הצליחו לגייס אל שורותיהם מלחים רבים שסבלו מתנאי שכר גרועים והגבלות על אספקת הרום. מלחי הצי הבריטי הפיצו את הרום לקולוניות ברחבי האימפריה. האנגלים האמינו שבכוחו של הרום לרפא את הצפדינה, מחלה שהפילה חללים בצוותי הספינות שיצאו למסעות ארוכים (מאוחר הרבה יותר הם גילו את הויטמין C). רק בשנת 1970 הוצא הרום משירות פעיל בצי האנגלי וההקצבה היומית של 70 מ"ל רום למלח בוטלה. אגב, האדמירל הדגול נלסון היה חובב רום מושבע. כאשר נהרג בקרב טרפלגר שימרו אנשיו את גופתו בחבית של רום וכך מנעו רקבון עד הגיעו לקבורה.
רום זקאפה רוחב
רום זקאפה רוחב
באמצע המאה ה-17 החלו להפיק משאריות המולסה משקה שנקרא במושבות האנגליות רומבוליון או Kill Devil , מאוחר יותר השם התקצר, וכיום אנו מכירים את השם רום. רום הוא המשקה האלכוהולי הממותג הראשון בהיסטוריה, ושם כולל למשפחת משקאות המזוקקים ישירות מקנה סוכר או ממולסה. קנה הסוכר, שמקורו במזרח הרחוק והיה חלק מהתעשייה הקדומה של המזרח התיכון ואזור ארץ ישראל, הגיע לעולם החדש עם גלי המגלים והכובשים האירופאים (ספרדים, פורטוגזים, אנגלים, הולנדים וצרפתים). כל אחד מאלה הביא עמו את סגנון הזיקוק שלו וידע שנצבר במרוצת מאות שנים של זיקוק ברנדי, וויסקי, גרפה וג'ין. המפגש בין חומר הגלם החדש לטכניקות המסורתיות יצר מגוון טעמים לא מוכרים ומסעירים. מעל שמונים אחוז מכלל הרום בעולם מיוצר באיים הקריביים ולכל אי חוקים שלו וסגנון ייצור שונה שהתפתח עם השנים והכובשים. רובם מייצרים את הרום ממולסה, בחלק מהמקומות מיוצר הרום ישירות מקנה סוכר. כיום מיוצר רום במספר סגנונות מרכזיים: רום שקוף, שהוא המשקה הפשוט והבסיסי המופק מקני סוכר, ומשמש בעיקר לקוקטיילים (מוחיטו, דאקירי, קובה ליברה ועוד רבים). רום זהוב, שהוא רום שקוף בתוספת קרמל טבעי. רום כהה המיושן בחביות ומקבל תוספת דומיננטית של קרמל כהה. ויש גם רום מתובל ורום מיושן. האחרונים צוברים פופולריות רבה, מחירם מזנק בהתאם, ומושווים כיום לטובי המאלטים, הארמניאק והקוניאק.