לקראת פסטיבל הוויסקי של "סנהדרינק" ו"דרך היין" בוחרים חברי המועצה את הפייבוריט שלהם. והפעם: טל חוטינר עם טוברמורי 10...

לפני כ-15 שנים יצא לי להדריך טיול מזקקות וויסקי בסקוטלנד. במסגרת שיטוטיי הגעתי לאחד האיים ההברידיים הפנימיים, אי-בשם 'אייל אוף מאל'. באייל אוף מאל, שהוא האי הרביעי בגודלו בסקוטלנד, מתגוררים 2800 איש, רובם בבירת האי - העיירה היפהפייה טוברמורי, או בעברית - הבאר של מארי. ערב אחד הלכתי לאורך הרחוב הראשי בעיירה, מצדו האחד המפרץ השקט והים, ומצדו השני - שורה של חנויות ופאבים.

כמובן שישר אמרתי לה: "תשמעי, אני לא ממש מת להגיע לחיפה, אז למה את בכלל רוצה?"... (צילומים: יח"צ)
כמובן שישר אמרתי לה: "תשמעי, אני לא ממש מת להגיע לחיפה, אז למה את בכלל רוצה?"... (צילומים: יח"צ)
כמובן שישר אמרתי לה: "תשמעי, אני לא ממש מת להגיע לחיפה, אבל בינינו, למה את בכלל רוצה?"... (צילומים: יח"צ) הייתי בדרכי לארוחת ערב במזקקת הסינגל מאלט היחידה באי הנושאת את שם העיירה. כאשר עצרתי באחת החנויות, סתם בשביל לראות מה קונים או מוכרים שם, שאלה אותי המוכרת מהיכן אני (כאשר אתה ישראלי שנמצא באיזה חור בסקוטלנד - רוב הסיכויים שאף אחד לא שמע על הקוץ בתחת המלכותי שאנו מכנים ארצנו). עניתי לה די באדישות "ישראל", מוכן לשאלת ההמשך: "איפה?", אבל היא ישר השיבה: "וואו, אני מתה להגיע לחיפה...". כמובן שישר אמרתי לה: "תשמעי, אני לא ממש מת להגיע לחיפה, אז למה את בכלל רוצה?". אבל די מהר הסתבר שנפלתי על המאמינה היחידה באי הסקוטי בדת הבהאית, שמבחינתה חיפה היא מרכז העולם... בהתחלה גירדתי קצת בראש, אבל די מהר הסתבר לי שיש לזה גם כמה תובנות שמגיעות מההיסטוריה הקלטית: א. האירים קיבלו את הנצרות לפני הסקוטים. ב. הנוצרים, ובעיקר הנזירים, זיקקו בכל מקום שישבו והשתעממו בו. ג. הנצרות הגיעה לסקוטלנד מאירלנד דרך אי קטנטן בשם איונה לחופי האי מאל, שם גם נמצא הצלם הקלטי הראשון בסקוטלנד. המשמעות: אומנות הזיקוק הגיעה לסקוטלנד יחד עם הנצרות דרך האי מאל.
טוברמורי 10 - בקבוק
טוברמורי 10 - בקבוק
אז מה לאי ולוויסקי? כאמור, בקצה המפרץ של העיירה טוברמורי שוכנת מזקקת סינגל מאלט בעלת אותו שם שמייצרת שני סינגל מאלטים שונים בתכלית. האחד הקלאסי העדין בשם טוברמורי, והשני - המעושן ובעל האופי הימי של האיים הנקרא לצ'ייג (גן-עדן בטוח בקלטית - על שם המפרץ השקט). הוויסקים של המזקקה לא כל-כך מוכרים בארץ, אך הם מיובאים הנה באופן סדיר ונמכרים בחנויות המתמחות ואפילו במחירים הוגנים. אז ככה, המזקקה נוסדה כבר בשנת 1795 בשם Ledaig (מבטאים את זה לצ'אייג), וכמו רבות מהמזקקות הקטנות אף היא חוותה קשיים, החלפת בעלים, סגירות ופתיחות ואפילו ייצרו בה גבינות. לבסוף נרכשה המזקקה על-ידי החברה המשפחתית 'בארן סטיוארט' והחלה לייצר וויסקי טוב וקונסיסטנטי. למרות אהבתי לוויסקים מעושנים, מבין שני סוגי הוויסקי של המזקקה אני מעדיף את הטוברמורי הקלאסי והטוב. הטוברמורי 10 שנים הינו וויסקי ללא מאפייני ים, או איים. בגלל מגבלות המקום במזקקה - שתקועה בין קו המים לצלע ההר - אין מקום ליישן את החביות בתחומי המזקקה או באי, והחביות מועברות לאזור ההיילנדס למזקקת דינסטון ליד העיר סטרלינג שם מיושן הוויסקי במחסני הענק באוויר ההיילנדס המתוק. התוצאה מעניינת ומפנקת. לטוברמורי 10 שנים גוון זהבהב לימוני כמעט, באף חשים בסגנון היילנדי קלאסי - מתקתק עם עושר של ריחות כמו דבש יחד עם עשבים ואפילו קצת מנטה ואלון. בחך הוא מאוד קטיפתי עם מתיקות עדינה וקצת עוגת פירות מתובלת, והסיומת היא ספייסית משהו: מנטה וג'ינג'ר, שמשתנה לכיוון שוקולד מריר ואפילו עוגיית שקדים ומליחות קלילה. לפני כמה שנים החליט המאסטר דיסטילר איין מקמילן לבקבק את הוויסקי שלו ללא סינון בקור, מה שחייב אותו להעלות את אחוז האלכוהול ל-46.3% בכדי לשמור על צלילות הנוזל. כאשר מסננים בקור, מועבר הוויסקי בטמפרטורה נמוכה דרך פילטר עדין וחלק מהשמנים והטעמים הנלווים נעלמים. בחוזק של מעל 46% אפשר לשמור על צלילות, גם ללא פילטר, ובכך גם לשמור על חלק חשוב של הטעמים ואופי הוויסקי שנעלמים בסינון הקר. אז זהו, כנראה שהגיע הזמן לשתות כוסית לכבוד הבהאים באשר הם. * פסטיבל הוויסקי של "סנהדרינק" ו"דרך-היין": 24.12.15, 20:00, דרך היין, דרך השלום 9, תל-אביב. עלות למשתתף: 75 ₪, מתוכם 10 ₪ זיכוי לרכישת וויסקי מהמותגים המשתתפים בפסטיבל. מחיר מיוחד לחברי מועדון 'דרך היין': 50 ₪, מתוכם 15 ₪ זיכוי לרכישת וויסקי מהמותגים המשתתפים בפסטיבל. למידע נוסף: 072-2222002