הדינוזאור ניר קיפניס מוציא את ראשו מפארק היורה של לוגמי הוויסקי הנקי ומנסה להצטרף לחיות החדשות באחו שמערבבות אותו בקוקטיילים

תחשבו מהר על ויסקי! על מה חשבתם? אם הכרותכם עם עולם הוויסקי היא סבירה, סביר להניח שתשעה מתוך עשרה מכם חשבו על ג'וני ווקר, ללא ספק מותג הוויסקי המוכר ביותר בעולם.נדמה שכבר נאמר ונכתב הכל על היום שבו ג'ון ווקר הפך מנער חווה לבעליה של חנות מכולת קטנה, על האופן בו הושפע מרקיחת תערובות תה כהשראה לערבוב סוגים שונים של ויסקי, ועל הדרך בה יצר נכדו אלכסנדר – שהיה מבין גדול בוויסקי וגם איש שיווק לא רע – את המותג המוכר לנו היום. ברשותכם, אני רוצה לסחוט יותר מ-150 שנות היסטוריה לרגע מזוקק (תרתי משמע): הרגע שבו החליט ג'ים בווריג', הסמכות המקצועית העליונה של מותג הוויסקי המפורסם, לבצע את מהפכת הטעם, או ליתר דיוק להעדיף אותה על פני הגיל. כל צעד כזה מעלה מיד את החשד שמישהו ניסה לחסוך כאן בעלותו של חומר הגלם היקר ביותר בתעשיית הוויסקי – הזמן. אלא שאני החלטתי לא להיות אנטי תאגידי במתכוון ולתת לטעם לדבר. אחרי הכל, לא בכדי רקחו בג'וני את הסיסמה שתרגום חופשי שלה לעברית יהיה: הטעם הוא המלך.

וריאציה על נושא מוכר. גולדן רוב רוי (צילום: יח"צ)
וריאציה על נושא מוכר. גולדן רוב רוי (צילום: יח"צ)
וריאציה זהובה על נושא קלאסי. גולדן רוב רוי (צילום: יח"צ) ג'וני ווקר גולד לייבל, שם קצת ארוך לג'וני 18, היה תמיד מהבקבוקים האהובים עלי. במיוחד ההמלצה ללגום ממנו קפוא, כאילו היה וודקה או טקילה, אבל בניגוד אליהם להימנע משלוק אחד שנועד להחליק את המשקה בגרון מבלי לחוש בטעמו, ולהתענג עליו לאט כממתק. התוצאות היו ממכרות: בקבוק של גולד לייבל לא מש מהמקפיא שלי במשך שנים ארוכות. לכן התייחסתי בחשד קל למהלך החדש, ולמרות החשש נתקלתי בוויסקי כייפי, ידידותי, דבשי ונעים לשתייה. וויסקי שבהחלט יכול להפגיש את תווית הזהב היוקרתית עם קהל חדש שעד כה לא הכיר לעומק את עולם הוויסקי. קוקטיילים אינם כוס המשקה שלי, אני מוכרח להודות. אם כבר לערבב ויסקי בקוקטייל תמיד העדפתי ששני המרכיבים הנוספים יהיו מים או קרח... אבל גם דינוזאור כמוני מוציא מדי פעם את הראש מפארק היורה שבו הוא לוגם ויסקי נקי, כדי לראות את החיות החדשות והמוזרות באחו, ואלו, מה לעשות, לא רק צעירות ויפות ממני, אלא גם אוהבות את הטוויסט שבקוקטייל. הימים הקרים של השנה הם בדרך כלל הימים החמים של המשקאות החומים: קוניאק, ברנדי, וויסקי, רום או טקילה מיושנים שלוגמים בעונג רב מכוס נמוכה. רק שאצלנו החורף אינו ממש חורף , וכל מי שפנטז על ישיבה מול האח עם כוסית וויסקי ביד צריך להוסיף למחירה גם כרטיס טיסה לאירופה כדי להגיע למדינה שבה האח היחיד אינו נפתלי בנט. למרות זאת, אם יורשה לי להיות מליצי לרגע, הקוקטיילים החדשים על בסיס ג'וני ווקר גולד רזרב, הם פתרון הולם גם ללילות הקרירים (בכל זאת ינואר) וגם לבקרים המופזים בשמש חורפית נעימה. יאללה, הולכים לשתות: שלושת הקוקטיילים הבאים, הם למעשה וריאציה זהובה על נושא קלאסי. סביר להניח שאתם מכירים את שלושתם עם מרכיבים דומים, עכשיו הגיע הזמן לנסות אותם עם גולד לייבל רזרב. צריכים עזרה בהכנת קוקטייל? קבלו את מדריך סנהדרינק לברמן הביתיגולדן טרי בגדול, וריאציה קלילה על נושא הוויסקי עם ג'ינג'ר אייל, שילוב פופולרי שמנגיש את הוויסקי לשותה ולא פוגע בכבודו של חובב הוויסקי הנקי. לוקחים 50 מ"ל של גולד לייבל רזרב, מוזגים לכוס גבוהה (הייבול) מלאה עד סופה בקוביות קרח, סוגרים עם ג'ינג'ר אייל מעולה פיבר-טרי ומעל לכוס סוחטים מעט לימון. התוצאה – משקה ארוך, טעים ונעים שאפשר לקשט בסליל של קליפת לימון.
מרענן במיוחד. גולדן טרי (צילום: יח"צ)
מרענן במיוחד. גולדן טרי (צילום: יח"צ)
מרענן במיוחד. גולדן טרי (צילום: יח"צ) גולדן סזראק לוקחים כוס נמוכה (לואו בול) ושוטפים במעט אבסינת. מניחים בצד ובכוס נפרדת כותשים קוביית סוכר (או כפית וחצי סוכר) עם שני דאשים של אנגסטורה ביטר ודאש אחד של מים מינרליים. מוסיפים 60 מ"ל גולד לייבל רזרב, מערבבים עם מעט קרח עד לצינון ומסננים לכוס השטופה באבסינת עם קובייה גדולה של קרח. אפשר לקשט בקליפת תפוז.
עם נגיעה מהפיה הירוקה. גולדן סזראק (צילום: יח"צ)
עם נגיעה מהפיה הירוקה. גולדן סזראק (צילום: יח"צ)
עם נגיעה מהפיה הירוקה. גולדן סזראק (צילום: יח"צ) גולדן רוב רוי עוד וריאציה זהובה על נושא קלאסי – השילוב שבין ויסקי לוורמוט אדום: מקררים כוס מרטיני. מוזגים לכוס ערבוב 50 מ"ל של גולד לייבל רזרב. מוסיפים 20 מ"ל ורמוט אדום (רוסו) צינזאנו, מוסיפים 10 מ"ל של מי-דבש ועוד 3 דאשים של אנגסטורה ביטר. מוסיפים קרח ומערבבים עד לקירור. מסננים לכוס המרטיני ומוסיפים מעל לכל סחיטה קטנה של קליפת תפוז. ניתן לקשט בפלח תפוז.