מירה איתן הרגישה שקצת צפוף לה כאן אז היא החליטה לארוז את עצמה וכמה בגדים ולברוח מכאן בחגים. האוכל והאלכוהול המשובחים של מדריד עשו לה טוב וגם הוסיפו לה כמה קילוגרמים. לא במזוודה, בהיקפים...

מדריד מהווה יעד מצוין לחובבי אמנות וארכיטקטורה, קלאסיקה והיסטוריה, אך יותר מכל מדריד היא פסגת מאווייו של כל גרגרן, שתיין או בליין. מדריד היא עיר פרדוקסלית במקצת, שוקקת חיים ודינמית, ועם זאת הדופק שלה לא מהיר מדי. היא מקיצה מאוחר, נופלת לסיאסטה באמצע היום וממשיכה בעצלתיים, בנינוחות אך ביציבות, אל תוך שעות הלילה המאוחרות ביותר. מדריד היא עיר גדולה ועם זאת מאוד נגישה וברורה, תיירותית אך עמוסה גם במקומיים נהנתנים, ידידותית לחובבי קניות, אוהבת את הרומנטיקנים, וחברותית ביותר עם פודיז שמחפשים קרנבלים מרגשים בפה, עם חמון, טורטיות ומיני טאפאס נפלאים על כל צעד ושעל.

מדריד - היופי כאן נמצא דווקא בטאפס-ברים שבהם עדיין זורקים את המפיות על הרצפה ליד הבר... (צילום: מירה איתן)
מדריד - היופי כאן נמצא דווקא בטאפס-ברים שבהם עדיין זורקים את המפיות על הרצפה ליד הבר... (צילום: מירה איתן)
היופי כאן נמצא דווקא בטאפס-ברים שבהם עדיין זורקים את המפיות על הרצפה ליד הבר... (צילום: מירה איתן)

אז אחרי שתספגו תרבות משכיות האמנות במוזיאון ה'פראדו' המצוין ואחרי שתצפו ביצירות פיקאסו, דאלי ואחרים במוזיאון הלאומי לאמנות 'ריניה סופיה', ואחרי שתיהנו מפניני הארכיטקטורה בכל רחוב ופינה, מארמון המלוכה ומהפארקים המרהיבים, ואפילו תספיקו לעשות שופינג באזור ה'גראן ויה' או בשכונות הקטנות המגניבות עטורות הגרפיטי והחנויות הציוריות, תוכלו ליהנות משלל מסעדות, ברים וטאפאס, המנהלים את האנרגיות המופלאות של העיר הזו. בכל פינה ובכל רגע נתון אפשר לנשנש בה משהו טעים ליד מבחר אינסופי של משקאות זמינים, בעיקר יין, בירה, שרי, וורמוט או ג'ין. נכון שקשה למצות בשבוע את קסמה של העיר הזו, אך כמעט בכל מקום שבו תנוחו לרגע תמצאו תענוגות שכיף לחזור אליהם עוד ועוד.

מדריד
מדריד

למי שאוהב להרגיש את העיר ברגליים, חניות קצרות כל שעתיים או שלוש חשובות לאין ערוך. אין טעם לצאת מהמלון מוקדם מדי, כי כולם עדיין ישנים, אך לקראת השעה עשר חנייה ראשונה באחד מבתי-הקפה תזכה אתכם בקפה סביר בהחלט לצד נשנוש ראשון לפתוח אתו את הבוקר. בהמשך היום, אם תרצו, תמצאו פה גם מסעדות מישלן מפוצצות, אך היופי בעיר הזו, לטעמי, נמצא דווקא במסעדות הפועלים ובטאפס-ברים, שבהם עדיין זורקים את המפיות על הרצפה ליד הבר.

ארוחת צהרים טעימה במסעדת פועלים תספק לכם את הכח להמשיך ללכת עד להפסקת דרינק במקום הבא. בערב אפשר להתחיל עם דרינק בבר שרי, בבר ג'ין או עם טאפאס קטן וכוס יין או בירה במקום טרנדי, ומשם, לא לפני תשע או עשר, כמנהג המקומיים, לארוחה נוספת במקום מסורתי או מודרני, טרנדי או שקט יותר. אם תתכננו היטב את היום שלכם, תוכלו לבקר בשישה או שבעה מקומות אוכל ושתייה ביום, כשכל אחד מהם יספק לכם חוויה שונה מקודמתה.

מדריד
מדריד

בין אתר תיירות אחד לשני תמצאו שכונות מגניבות שרצוי לא לוותר עליהן. ממש בלב העיר שוכנת שכונה צבעונית ושמחה מאוד בשם Chueca. זוהי שכונה מאוד אופנתית ועכשווית שנחשבה בעבר לאזור פשע לא ידידותי במיוחד, אך מאז שאומצה על-ידי הקהילה הגאה הפכה למרכז חיי לילה ובילוי.

בשכונה הזו, המכונה הסוהו של מדריד, תמצאו רחובות קטנים שופעים בחנויות מעוצבות, גלריות אמנות חדשניות, מסעדות טובות, בתי-קפה רבים, מועדונים וטאפאס-ברים סואנים. מאתנחתא נעימה נוספת תוכלו ליהנות גם ברובע Los Austrias המאכלס לא מעט חנויות מוזיקה, מזכרות בוהמייניות, אוצרות לעיצוב הבית וכמובן, טאפאס-ברים.

מדריד
מדריד

טאפאס, אגב, הוא כינוי למנות קטנות המוגשות באופן מסורתי לצד כוס יין או בירה. מנהג חברתי ותיק המקשר בין אנשים לאחר העבודה, בתחילת ערב בילוי או כנשנוש בין הארוחות. משמעות המילה 'טאפה' היא מכסה. במקור, היו מכסים בצלוחית או בקלף את כוסות המשקה כדי למנוע מזבובים לקפוץ ראש לתוכן ועליו הניחו פיסות מזון קטנות כגון זיתים, נקניקים, גבינות, דגים כבושים, פירות-ים, פאטאטאס בראוואס, קרוקטים או חמון.

לעתים מגישים בטאפאס-ברים גם מנות קטנות, מורכבות ונפלאות כמו דגי אנשובי כבושים בחומץ, פלפלונים קלויים ממולאים בדגים, שרימפס בשום ושמן-זית, פלפלוני 'פדרון' מטוגנים וממכרים ועוד. ברבים מהברים של מדריד תקבלו עם הזמנת כוס המשקה מנת טאפאס ראשונה על חשבון הבית.

מדריד
מדריד

סצנת שווקי האוכל של מדריד היא צבעונית, תוססת ומגוונת. מבנים מעניינים, ישנים וחדשים, שהפכו להיות שווקים עירוניים שופעים תוצרת טרייה ומאכלים אזוריים נפלאים מספקים בילוי אורבני נהנתני ביותר. הנה כמה מומלצים:

Mercado de San Miguel: שוק מאוד פופולארי ועמוס ועם זאת מודרני, מסודר ונקי מאוד. בנוי מברזל יצוק וחלונות זכוכית ענקיים הפונים אל הרחובות הסמוכים. זהו מרכז תרבות קולינארי ענקי עם עשרות דוכנים המציעים מגוון מאכלים משובחים כגון ירקות ופירות טריים, בשרים טריים ומעושנים, דגים טריים ומיובשים, מאפים, גבינות, עוגות, יינות, ספרי בישול ודוכני אוכל מוכן, בהם אפשר לקנות שלל מעדנים ונשנושים. אם ישפר עליכם מזלכם תמצאו מקום לשבת עם השלל שלכם לצד אחד השולחנות הארוכים המלאים בקהל שמח, סקרן ורעב. תיירותי מאוד ויקר.

Mercado San Anton: שוק אוכל בן שלוש קומות בשכונת צ'ואקה התוססת, שבו תמצאו את כל חומרי הגלם שתוכלו לדמיין. בקומה הראשונה דוכנים צבעוניים עם פירות, ירקות, דגים, פירות-ים, חמון ובשר. בקומה השנייה דוכני אוכל משמחים עם מזון מהיר וטרי, וגלריית אמנות, ובקומה השלישית מסעדה.

Mercado de la Paz: שוק אוכל קטן ומקורה הממוקם - כמעט מתחבא - ברובע 'סלמנקה' המסוגנן, מציע מבחר מגוון ואיכותי ביותר של פירות, ירקות, בשרים, מאפים ואוכל מוכן במחירים סבירים. הרבה מקומות ישיבה מגוונים, וכיף להשתרע ולאכול על הכורסאות באחת המסעדות המקומיות.

מדריד
מדריד

Mercado de Cabeda: עוד שוק נחמד, אותנטי ומקורה במרכז העיר ליד 'פלאזה מיור'. שוק מקומי, לא מגונדר ותיירותי, נקי ומסודר בידידותיות. חלק מהמקומות לא פתוחים עד מאוחר, אך עדיין נחמד להסתובב שם ולטעום משהו.

Mercado de Maravillas: השוק הכי גדול בעיר, שלצערי לא הצלחתי להגיע אליו. ממוקם במחוזות הצפון-מערביים של העיר. מסיפורים ששמעתי זהו שוק נפלא לחובבי שווקים רעבים המציע מגוון סחורות צבעוניות, טעמים, סגנונות וריחות אותנטיים. יש למה לצפות לפעם הבאה.

El Rastro flea market: שוק הפשפשים המפורסם והגדול ביותר בעיר, שמקורו כבר לפני 500 שנה, פתוח רק בימי ראשון. סוחרי עתיקות מכל העולם מגיעים לכאן כדי למכור ולקנות. בשוק תמצאו דוכנים רבים של בגדים, תיקים, כלים, חלקם עתיקים, חלקם סתם ישנים ורובם סתם שטויות. אבל כיף להסתובב בו, שמח לחזות בזרם הקהל הרב הגודש את המקום ולמרות הצפיפות לא דורך על אף אחד, ולהתמקח על המחירים (למי שאוהב). היזהרו מכייסים.

מתדלקים וממשיכים

הגענו אל החלק האהוב עלי ביותר: מסעדות, ברים, טאפאס ושכאלה. שפר עלי מזלי ויש לי חברים שמכירים ויודעים איך לאכול טוב את מדריד. חלק גדול מההמלצות שלי פה מקורן בהמלצות של שני אנשי היין, האלכוהול והאוכל, מומחי מדריד, יוסי בוזנח וטל חוטינר. והשף האהוב והמבין עניין עינב אזגורי, לשלושתם אני חבה תודה על ההמלצות המצוינות, ורואה בזה שליחות להעביר חלק מהן פה בכתבה. בשביל שאר ההמלצות שלהם אצטרך לנסוע לפחות עוד פעמיים.

מדריד
מדריד

Sala de Despiece: מסעדת טאפאס מגניבה הממוקמת קצת מחוץ למרכז התיירותי, אך בהחלט מצדיקה את הנסיעה בערב למקום. מסעדה טרנדית, אי-אפשר להזמין מקום והתור בכניסה לא קצר, כך שרצוי להגיע מוקדם. אפשר להזמין כוס יין בעמידה ולחכות לתורכם, או לנשנש משהו בעמידה, ואפשר גם להירשם, ועד שיגיע תורכם לנשנש משהו עם כוס יין באחד משלושת ברי הטאפאס המצוינים מעבר לכביש. מקומות הישיבה הם על בר פשוט וארוך שעליו גם מכינים את האוכל. יש כמה מקומות שבשביל להגיע אליהם תצטרכו להתכופף ולעבור מתחת לדלפק כדי לפגוש מקרוב את התפריט הכי מעניין שפגשתי במדריד. תפריט גדול עם הרבה גרסאות של מנות טאפאס קלאסיות בגוון מודרני שמוגשות בצורה מיוחדת, נטרפות מהר ומשאירות טעם של עוד ועוד.

Sala de Despiece, Calle de Ponzano, 11, 28010 Madrid, +34 917 52 61 06

El Cisne Azul: מסעדת פטריות מקומית המציעה מגוון מנות מצוינות שכולן קשורות לפטריות, אליהן משתדכים שאר מטעמים מקומיים. המסעדה ממוקמת ברובע צ'ואקה ומתאימה לארוחת צהריים לא כבדה לפני או אחרי הביקור בשוק סן אנטון. מדליק וטעים.

El Cisne Azul, Calle de Gravina 19, +34915213799

Ribeira do Miño: מסעדת פירות-ים מצוינת ומפתיעה. המקום מתמלא בערב במהירות וכמעט כולם מזמינים את מנת הדגל של המסעדה הנקראת צלחת פירות-ים לשניים. מדובר בצלחת ענקית ועליה הר של סרטנים, לנגוסטינים ושרימפס עשויים נפלא, שתספיק בקלות גם לשלושה או ארבעה אנשים, במחיר של 38 יורו. חגיגה אמיתית לאוהבי פירות-ים.

Ribeira do Miño, Calle de Sta Brigida, 1, 28004 Madrid, +34 915 21 98 54

מדריד
מדריד

La Gabinoteca: טאפאס בר מושקע עם פינות ישיבה מעניינות ותצוגה ענקית של בקבוקי ג'ין מסקרנים המספקת תמונה עכשווית של שיגעון הג'ין ששוטף את מדריד באהבה. אפשר להגיע למקום לארוחה מלאה או סתם לדרינק עם שתי מנות טאפאס נפלאות לפני ארוחה במסעדת Despiece.

La Gabinoteca, Calle Fernandez de la Hoz 53, +34013991500

Juana la loca: טאפאס ופינצ'וס בר יוקרתי ואיכותי עם חומרי גלם משובחים ברובע 'לה לטינה'. כדאי להזמין מקום מראש כי המקום מלא גם בצהרים וגם בערב. אפשר לעמוד ליד הבר וליהנות מוויטרינת הפינצ'וס המרהיבה ולהזמין מטעמים קטנים לצד כוס היין שלכם.

Juana la loca, Plaza de puerta de moros 4, La Latina.

Sanlúcar: טאפאס בר מסורתי עם נגיעה מודרנית, אווירה מיוחדת וקסומה, שירות נהדר ואוכל מצוין. כדאי להקשיב להמלצות המלצרים, ליהנות מיפי המקום ומהיין הטוב.

Sanlúcar, 14, Calle San Isidro Labrador, 14, 28005 Madrid. Tel: +34 913 54 00 52

La Venencia: בר שרי מגניב ומיוחד במינו שנראה כאילו עומד פה כבר מאות שנים המציע מספר סוגי שרי המגיעים מחביות מן המרתף ישירות אל דלפק ההגשה. אפשר לעמוד ליד הדלפק עם המקומיים, להזמין ולהתנסות בסוגי השרי ולנשנש לצדם זיתים ונקניקים, או לקחת את מה שהזמנתם אל חדר פנימי מוגבה ולהמשיך ליהנות בישיבה.

La Venencia, Calle de Echegaray 7, Tel: +34 914 297 313