"יום הפרעצל הבינלאומי" יצוין לראשונה בסוף השבוע גם בישראל, סיבה טובה להרים כוס בירה לחיי פרעצל חם, שחום ופריך - המנה שהכי מתאימה לה...

על מקורותיו של הפרעצל, כמו כל המצאה שהפכה לחלק בלתי-נפרד מחיינו, אפשר להתווכח: המקור הוא כנראה איטלקי, אבל המקור לא חשוב: הזיהוי העיקרי של כל פרעצל - אותו כעך חמים וטעים - הוא בעיקר עם גרמניה – ואולי בעצם עם בירה? שהרי לא משנה מאיפה באת ולאן אתה הולך, הרגע שבו פוגשת הנגיסה את הציפוי החום והחמים, ממשיכה אל הפנים הרך ועל הדרך עולצת עם גרגר מלח-ים אטלנטי, הוא רגע שיכול להפוך למושלם יותר רק באמצעות בירה קרה. אז מסתבר שיש דבר כזה שנקרא "יום הפרעצל הבינלאומי" ולמרבה השמחה, כמו חגים קולינאריים ואלכוהוליים אחרים שלמדנו לייבא ארצה, החליטו קברניטי ווינשטפן, מבשלת-הבירה הוותיקה בעולם, שגם לנו מגיע מהשילוב המנצח הזה.

אין כמו 'ויינשטפן' קרירה כדי לעשות סדר במחשבות, בעודכם נוגסים באיזה פרעצל לוהט... (צלמת: תמר מצפי)
אין כמו 'ויינשטפן' קרירה כדי לעשות סדר במחשבות, בעודכם נוגסים באיזה פרעצל לוהט... (צלמת: תמר מצפי)
אין כמו 'ויינשטפן' קרירה כדי לעשות סדר במחשבות, בעודכם נוגסים באיזה פרעצל לוהט... (צלמת: תמר מצפי)

כדי לחגוג את החג הזה כהלכתו, הגענו ל-"1040", הבירגארדן הנעים עד מאוד של המבשלה הבווארית בנמל תל-אביב, והשמחה רק גברה כשפגשנו בפנים את השף דניאל זך. דניאל זך היה האיש מאחורי 'כרמלה בנחלה', אייקון קולינארי בפאתי שוק-הכרמל, עד שקצת נמאס לו לרצות את הגחמות הקולינאריות של תל-אביבים פלצנים, והוא נדד להוד-השרון ופתח שם את 'אסיה-מוניקה' המצליחה.

העיקר שיהיה חם וטרי

פרעצל
פרעצל
מי שזוכר את ימי 'כרמלה' העליזים, זוכר בוודאי את הפרעצלים הנפלאים שהיה אופה זך ושהיו למעשה "לחם הבית" שלה. זה לא מקרה: זך היה אמנם על המייפלאואר של השפים הישראלים – המטבח של 'תפוח זהב', אבל אחר-כך רכש ניסיון מקצועי רב במאפיות ובמסעדות ברחבי גרמניה.

בסדנה הקצרה שערך, הציג זך פרעצל משלושה סוגים עיקריים: כדורי - דמוי "לחמניית ביס"; מקל - שמזכיר מעט לחמנייה מאורכת; ואת תצורת ה"שמונה" הקלאסית, זאת שאימצנו בחום כ'בייגלה', למרות שאין קשר בין הפרעצל לבייגל. מבולבלים? לא נורא. אין כמו 'ויינשטפן' קרירה כדי לעשות סדר במחשבות, בעודכם נוגסים בפרעצל – לא חשוב מאיזה סוג, העיקר שיהיה חם וטרי.

בתאריכים 27-28.4 תחגוג ויינשטפן את יום הפרעצל הבינלאומי בישראל, לא רק במתחם ה-'1040' בנמל תל-אביב, אלא גם בעוד מוקדים ברחבי הארץ: 'הנשיא 1' באשקלון, 'סעידה בר' בחולון, 'החוג הצפוני' ברמת-אביב, 'בקי בר' ברחוב אבן-גבירול בתל-אביב, 'דיזיפרישדון' ו'ביר-גארדן דיזנגוף' ברחוב דיזנגוף בעיר, ובר 'החבית' בירושלים. בכל המקומות הללו יוצעו שילובים של פרעצלים "נקיים", או במילויים שונים, לצד חצי-ליטר ויינשטפן במחירים מיוחדים. אז לחיי הפרעצל והבירה, כי כל חג שמחבר בין השניים – הוא גם החג שלנו!