זיו לנצ'נר יצא בשליחות המועצה לכבוש עבורכם מסלול של שתייה ואכילה-מלווה ב'שרונה מרקט' ומאז עוד לא חזר לעצמו. לשוק שלום...

תיירותי, ממוסחר והמוני ככל שיהיה, שוק שרונה החדש הוא אכן דבר גדול. ולא רק בזכות 8,700 מ"ר ו-90 דוכנים, מסעדות וחנויות שיש בו. בהגינות, אי-אפשר להתעלם מהמפלצת הקולינרית המבריקה והתוססת הזאת – וגם אין סיבה להתעלם. הרי בשום מקרה לא היינו פוסחים על שוקי האוכל בניו יורק, לונדון, מדריד, או ברצלונה. אז למה שנעשה את זה בתל-אביב...

אבל איך נדע מה אפשר לשתות, איפה, ומה ניתן לאכול ליד? או, טוב ששאלתם... (צילומים: זיו לנצ'נר, יח"צ)
אבל איך נדע מה אפשר לשתות, איפה, ומה ניתן לאכול ליד? או, טוב ששאלתם... (צילומים: זיו לנצ'נר, יח"צ)
אז איך נדע מה אפשר לשתות ואיפה ומה ניתן לאכול ליד? או, טוב ששאלתם. שרונה מרקט (צילומים: זיו לנצ'נר, יח"צ) אלא שאנחנו – כולנו מכירים אותנו – לא מגיעים לשום מקום רק כדי לאכול. אנחנו מוכרחים גם לשתות. בשרונה מרקט, כפי שקוראים לו בעברית זרה, יש מה לשתות - ואני לא מדבר על מיצי הפירות. אבל איך נדע מה אפשר לשתות, איפה, ומה ניתן לאכול ליד? או, טוב ששאלתם. קבלו מדריך מפורט לאפשרויות הלגימה והטעימה-התואמת ברחבי השוק המקורה. הסיור מתחיל בכניסה המערבית של המתחם, מתקדם לאורך צדו הדרומי עד לקצה, בכניסה המזרחית, ואז חוזר בפניית פרסה (זהירה, כן. בטח כבר תשתו לא מעט עד אז...) לאורך הפאה הצפונית. האתרים הרלוונטיים שבשדרה המרכזית, בין הדרומית לבין הצפונית, יוזכרו גם הם, על הדרך. נו בואו כבר.  

קפה רומא

הנקודה הראשונה, מיד בכניסה. בית-קפה קטן וחמוד למראה המבליט כריכים שנראים מבטיחים. אם דחוף לכם כבר להתחיל, מציעים כאן בירה פרוני איטלקית, גם בדיל הכולל בגטון.

   

סרדינה שרונה מרקט
סרדינה שרונה מרקט
סרדינה דליקטסים מעדניית דגים (מלוחים, כבושים, מעושנים, מוחמצים וכיו"ב), בשרים מעושנים ונקניקים, גבינות ורטבים – וכמה סוגי בירה מיובאים ומוכרים (בלגיות, ווינשטפן, קורונה) ומבחר מצומצם של יינות ישראליים. אפשר ללקט מכאן מצרכים לפיקניק מעודן בסביבה. אנחנו לקחנו צ'ייסר אוזו ב-8 שקלים וכמה נגיסוני בגט חביבים (5 שקלים כ"א) ועליהם סלמון, אנשובי, הרינג וסרדינים.    

בירה פאולנר - כוס
בירה פאולנר - כוס
ביירן מרקט

השגרירות הבווארית הקטנה, דוכן-בר (בקיצור, 'דוכנבר') של המסעדה-האם בפרישמן. אוכל רחוב גרמני ואוסטרי – נקניקיות, שניצל, פרעצל – וכמובן, בירה. באורח בלתי נמנע, ומענג למדי, נשאבו חצי ליטר פאולנר חיטה בהירה ונחמדה (24 שקל), ונקניקיית קנקר חזירית למהדרין (30 שקל), מטוגנת ומעושנת קלות, מנמנמת בלחמנייה כשלצדה כרוב כבוש ומעליה חרדל ורוטב פלפלים חריף מצוין. תחנה נכונה, שנותנת כוח להמשיך.

   

טייסטינג רום שרונה מרקט - עותק
טייסטינג רום שרונה מרקט - עותק
טייסטינג רום הגענו לנציגות הראשונה של עולם היין. הסניף השוקי של חנות-בר היין המוצלח כל-כך בגני שרונה מציע בחלל קטן את הפטנט הנוח של הטייסטינג – 20 בקבוקים, המשתנים מדי פעם, לטעימה במנות מזיגה שונות (40, 75 ו-150 מ"ל) ובמחירים שונים. ניכרת נוכחות נכבדה של יינות מקומיים, בעיקר מיקבי בוטיק, וגם מיובאים בשלל סגנונות. מקסים, נעים ואף מחכים לטעום מפה ומשם (עדיף במנות קטנות, המאפשרות התנסות רחבה), להתרשם, לקבל הסברים – ואז להמשיך שמחים בדרך. אפשר גם להצטייד בבקבוק מהמבחר הגדול שקיים במקום, אבל ה-קטע בטייסטינג, כמתחייב משמו, הוא הטעימה. טעימה מאוד.    

פרימו

עוד מעדנייה, ובה מוצרי איכות – פסטות, שימורים, קפה, חומץ, גבינה, זיתים – מאיטליה, צרפת וספרד. את החלק הישראלי בארצות הים-התיכון ממלאים כמה יינות מיקבי יפו וגשם, אותם ניתן לרכוש בבקבוקים. גם מכאן אפשר לצאת עם סלסלה נאה למדשאה הלא רחוקה.

   

בירה-הייניקן-בקבוק
בירה-הייניקן-בקבוק
שגב קונספט (בשדרה המרכזית) הממלכונת שיצר לעצמו שגב משה בטבורו של השוק מורכבת משלושה דוכנברים, שכל אחד מהם מגיש וריאציות לאומיות שונות, באינטרפרטציות שגביות, של מאכל – כיסונים, שווארמה וקינוחים. החלק האלכוהולי כולל גולדסטאר אנפילטרד מחבית והיינקן בבקבוק, והוא יספק את מי שאוהב את הקונספט שלו עם בירה.    

הירו ראמן בר (בשדרה המרכזית)

ישראל אהרוני, הוא ולא שרף, חזר למטבח האסיאתי ומגיש במו ידיו, במקום הכי עמוס ומבוקש בשוק, מרקי ראמן, כנפיים, גיוזה וכמה סלטים. הישיבה סביב הבר, על המנות האלה, אותן לא ניסינו (חכו אתם חצי שעה בתור למרק, אהרוני או לא אהרוני), מבקשת ליווי אלכוהולי אסיאתי, ואכן זוכה כאן לבירה סנגה תאילנדית ולשלושה סוגי סאקה.

   

בירה סן מיגל - בקבוק
בירה סן מיגל - בקבוק
ניו יורק דלי מרקט סנדוויצ'יית בוטיק, שלפי העין, כריכיה משובבי נפש. והבירה שלה היא סאן מיגל בבקבוק.    

פורלה בר דגים (בשדרה המרכזית)

קטע. מעדנייה שכולה מוצרי דג פורל מקיבוץ דן הגדילה לעשות ופתחה בצמוד לה בר שמאכליו... נכון! פורליים כולם. אפילו נקניקיה מפורל יש שם. כדי לעכל את היוזמה המקורית מוכרחים לשתות, וכאן מגיעים יינות מבעבעים, צ'ייסרים של עראק, ג'ין, וודקה וקמאפרי, ואפילו קוקטייל אחד. הכל לכבוד פורל.

    מיט בר בורגר (בשדרה המרכזית) בר ההמבורגרים מבית מסעדת הבשרים הפופולרית בתל-אביב ובהרצליה מעלה ניחוחות בורגריים משובחים. ולצדם ברז בקס, כי צריך.    

זה סושי שרונה מרקט - עותק
זה סושי שרונה מרקט - עותק
זה סושי (בשדרה המרכזית)

הסושיה הקאז'ואלית והראויה בבאזל הקימה כאן בר נאה המגיש תפריט סושי-נודלס כזה, משולב בתפריט אלכוהול קטן אך ענייני: כמה יינות, סאקה וקוקטיילים, הייניקן בחבית, סאפורו יפנית וסנגה תאילנדית בבקבוקים. את הלאגר העדינה מתאילנד (26) הורדנו בחברת רול מאגורו זן (37) של טונה אדומה, קריספי סלמון סקין ואבוקדו במעטפת טוגראשי (תערובת תבלינים). אחלה סושי, בנסיבות אלה. בא טוב.

    פיורי (בשדרה המרכזית) בר פסטה נינוח, שליד פסטותיו פיורי מחבית, יינות בסיסיים ואוזו. למה אוזו? למה לא.    

בית החצ'פורי שרונה מרקט - עותק
בית החצ'פורי שרונה מרקט - עותק
בית החצ'פורי

והנה אנחנו בגיאורגיה. המסעדונת הזו מנפקת את המאכלים הגיאורגיים, שלא לומר הגרוזיניים, המוכרים, בראשם המאפים חצ'פורי, חינקלי וצ'יבורקי. שותפה נאמנה לארוחה הזאת תהיה נטחטרי, הבירה הלאומית שנמכרת בבקבוק חצי ליטר.

      כל הכבוד, מטיבי לכת. הגענו לקצה השוק. כאן אנחנו מסתובבים (הנה, בלי בעיה, הרי לא באמת שתינו מספיק..) וחוזרים לעבר השער שממנו הגענו, דרך הגדה הצפונית של המתחם. בהצלחה.    

ביר מרקט שרונה מרקט - עותק
ביר מרקט שרונה מרקט - עותק
ביר מרקט התחנה הראשונה בחלק השני היא חדרון בירות הבוטיק הישראליות. מעל 100 סוגי בירה מכ-30 מבשלות מצטופפים כאן, שישה מהם, המתחלפים פעם בכמה ימים, בברזים. קיר הבקבוקים צבעוני ואסתטי, ומצייר תמונה עדכנית ומעוררת גאווה – בעיקר בלבבות לוקאל פטריוטיים – של הענף המתפתח כל-כך. זהו מקום טוב להתעניין, לגלות ולהכיר. כל הבירות בבקבוקים (330 מ"ל) נמכרות ב-19 שקל, ואלה שבחביות ב-17 שקל (250 מ"ל) וב-24 שקל (400 מ"ל). נאמנים לארצנו ובעיקר לתפקידנו הצדענו בגרון לבירה אחת שתייצג את המפעל כולו. בחרנו ב"שש אחוז כפרה" של מבשלת הרצל הירושלמית המקסימה - בירה ג'ינג'ית בהשראה בריטית, בטעם מריר, עמוק ומעניין. מוכרים פה מארזי שישייה חמודים כאלה, שיכולים להכיל בירות שונות. הרי לכם בסיס לפיקניק עם טוויסט, או לערב בירות המחייב מעט יותר תשומת לב.    

ערק-אל-נמרוד-בקבוק-230x1024
ערק-אל-נמרוד-בקבוק-230x1024
מעדני צדקיהו

אמרתם שוק, אמרתם צדקיהו. סניף למיתולוגיה המחניודית, שצמחה לרשת מעדניות, הוקם גם בשרונה ה-כה תל-אביבית. לצד מעדני השוק המסורתיים – חמוצים, גבינות, סלטים, מאפים, קובה וכיו"ב – מציעים הצדיקים פינת אניס נוזלי: בקבוקי אוזו ועראק אל נמרוד, גם בטעמים מפחידים כבזוקה ותותי פרוטי. מזל שאפשר להירגע בכוס של לימונעראק קר (20 שקל).

   

גבינות באשר - שרונה מרקט
גבינות באשר - שרונה מרקט
באשר פרומז'רי אימפריית הגבינות המדופלמת מיוצגת גם בשוק שרונה (בו פועלת, בגדה ממול, מעדניית גבינות נוספת, לה פרומז'רי). לבד מהשפע העצום – מאות סוגים – של גבינות אירופיות מובחרות, מפתיע המקום במבחר נבון של יינות איכותיים, זרים ובוטיקיים. לנשנוש גורמה בצד כוס היין, אותה נרכוש בהמשך בנקודה אחרת, לקחנו שני נתחים קטנים (ויקרים) של גבינות גדולות: 'קומטה' – צהובה קשה מהאלפים הצרפתיים, ו'בלו קרמה' – כחולה פיקנטית משכרת, צרפתייה אף היא. מונדייה.    

בירה הוגארדן - כוס
בירה הוגארדן - כוס
FISHOP (בשדרה המרכזית)

חנות מעניינת של דגים ופירות-ים טריים, חלקם חיים, ובסמוך לה בר דגים ופירות-ים תואם. נראה מפתה ואף מגניב, עם תפריט שכולל מיני אויסטרים וצדפות תער, קריסטל וג'מבו, קלמארי ומליטות, ועוד, המשודכים למקבץ יינות, בירות מחבית (הוגרדן ואסטרה דם) ומבחר כהילים מספק בהחלט. מסוג המקומות לידם אתה אומר לעצמך (לעיתים בקול): "בפעם הבאה מוכרחים לשבת כאן".

   

רמהג-שרדונה-2013-כרם-אורגני-אודם-בקבוק-350x1024
רמהג-שרדונה-2013-כרם-אורגני-אודם-בקבוק-350x1024
מיט וויין אולי המקום המשמח ביותר ללוגמים בשוק. דוכן היינות הצנוע למראה מבית 'מיט בר' מציע שלל יינות במחירים ידידותיים עד מלהיבים, בבקבוקים וגם בכוסות. הכוסות הן הלהיט בעיניי, שכן בתעריפים שאינם מוכרים במחוזותינו (פטיט קסטל – 25 שקל, ירדן סוביניון בלאן – 16, ירדן שרדונה כרם אודם – 19, פלוס 5 שקלים פיקדון לכוס) אפשר להסתובב איתן ברחבי המתחם, לגמוע ולחוש קיסרים. אנחנו נענו לעבר אחד השולחנות הקטנים שפרושים בסביבה, שלפנו את הגבינות הצרפתיות ושטפנו בירדן שרדונה כרם אודם. מונדייה (2).    

ווינשטפן-FESTBIER-כוס
ווינשטפן-FESTBIER-כוס
טייגר לילי

התאילנדית שמקורה ברמת-החייל היא המסעדה-מסעדה היחידה בשוק, ודאי בממדיה ובשירות המלצרים. ככזו, היא מציעה תפריט נרחב של מנות תאילנדיות, תפריט יינות קטן ונחמד, שלוש בירות מחבית (טובורג, ווינשטפן וסינגה, כמובן) ושני קוקטיילים. מעבר לזה, הנמרה ניצלה את השטח הארוך העומד לרשותה כדי למקום בר בכניסה, שהוא הבר-בר היחיד בשוק. היצע הכהילים בו די תמציתי, ועדיין, מספק את הצורך בישיבה על בר במובן המקורי של המושג החשוב הזה.

    קרל ברג רשת מעדניות הבשר הוותיקה מגישה את בשריה, נקניקיה ושאר מוצריה, וגם כריכים בשרניים, דוגמת רובן, הקורנביף המצוין (36 שקל). אפשר לשלב אותם בכוס בירה רוטשילד, בסגנון פילזנר (15 לשליש, 20 לחצי), או בכוס יין הבית מבית סוסון ים (18).    

מרינדו

היריבה של קרל ברג בדרבי הבשרים, ומעצמה בפני עצמה. המותג הרמת-גולני מציע בין השאר בנקודה זו כריכי ענק מעוררי תאווה (כן, נו, בפעם הבאה) ובקבוקי יינות אדומים הנושאים את השם מרינדו ויוצרו במיוחד עבורו ביקב מאור. מקום שעושה חשק.

   

וום פאס שרונה מרקט - עותק
וום פאס שרונה מרקט - עותק
VOM FASS "ישר מהחבית", בשבילכם. הרשת הגרמנית הבינלאומית (כ-40 מדינות) פתחה סניף ראשון בישראל, והרי הוא לפניכם. בית-מרקחת מקסים לליקרים ולשמנים בייצור עצמי, ולוויסקי, רום, ברנדי, קוניאק וארמניאק בייבוא אישי. מבקבוקי הליקר, השמן והחומץ, ומחביות הכהילים, ממולאים בקבוקי זכוכית שמוזמנים לשימוש חוזר (יא, יא) בהנחה סמלית. מחירי האלכוהול השונים נקבעים לפי 100 מ"ל, ותכולת הבקבוק הקטן ביותר היא 350 מ"ל. הדבר הופך את ה"דרינק על הדרך" ללא רלוונטי, את המתנה המפנקת לרלוונטית מאוד ואת הרצון לגור במעדניית הנוזלים האסתטית הזאת לטבעית והגיונית.    

בירה-סטלה-ארטואה-בקבוק
בירה-סטלה-ארטואה-בקבוק
ויה רוסטיקו

פיצרייה של הטריטוריה המוכרת מרוטשילד ומבזל. פיצות מגרות בהחלט הנמכרות לפי משקל ונטרפות על אף תרומתן החמורה למשקל. בקבוקי גולדסטאר וסטלה מוצעים לידן.

    יין בשוק הרביעית בחנויות הרשת, שמוכרת יינות רבים (וגם כמה בירות, אבל הן לא העיקר) במחירים שווים ביותר. אילו היו מוזגים בחנות הקטנה הזאת לכוסות, האטרקציה היתה גדלה, אלא שלא מדובר בבר או בייצור ביניים. רק בחנות, כפי שחנות היתה פעם - ויש מקום לכבד את זה. לא ערכנו השוואת מחירים מקיפה ברחבי המתחם, אבל אם תתבצע כזו, יש מצב שיתגלה שכאן כדאי לערוך את קניית הבקבוקים. אנחנו ממליצים להשוות, ובעיקר לשתות.