שנים רבות מטייל מרטין דאוסון להנאתו בעולם, מפיץ לכל דורש את בשורת הג'ין שייצר ביחד אחיו אנדי, ונהנה מכל רגע. מירה איתן שטעמה את הג'ין ופגשה את האיש, החליטה שהיא מורידה בפניו את הכובע...

למעלה מ-16 שנים מטייל מרטין דאוסון בעולם עם הכובע האנגלי המפורסם ומפיץ את בשורת הג'ין שלו ושל אחיו אנדי, ג'ין ברוקר'ס, ונהנה מכל רגע ומכל פגישה. "מאז שהייתי צעיר ידעתי שיום אחד יהיה לי מותג משלי", סיפר לי דאוסון לפני מספר ימים בביקור שלו בישראל, לקידום מותג הג'ין שלו ושל אחיו.

השאיפה היתה ליצור ג'ין שיאפשר להכין את המרטיני הטוב ביותר (צילומים: יח"צ)
השאיפה היתה ליצור ג'ין שיאפשר להכין את המרטיני הטוב ביותר (צילומים: יח"צ)
השאיפה היתה ליצור ג'ין שיאפשר להכין את המרטיני הטוב ביותר (צילומים: יח"צ) במהלך עבודה רבת שנים בתחום האוכל ובתחום האלכוהול, בתאגיד האלכוהול Allied Domecq, הבין מרטין שהוא ממש אוהב את העולם הזה, ושיום אחד יהיה לו מוצר ייחודי משלו. באותן השנים בהן עבד בתאגיד האלכוהול, שם לב שיש רק שלושה מותגי ג'ין בולטים מאוד בעולם, ורצה לעשות משהו שונה משלו. מאז הכל כבר השתנה, אבל לפני עשרים ושלושים שנה העולם הכיר במיוחד שלושה מותגי ג'ין: ביפאיטר, בומביי וטנקרי. "רציתי לייצר מותג שונה מהם וייחודי לי והיה לי מאוד ברור מה אני רוצה. בומביי הוא ג'ין קל מאוד בניחוחות ובטעמים, טנקרי מאוד שרירי בטעמים ובצורת הבקבוק, וביפאיטר יבש מאוד. רציתי ג'ין יותר פירותי ויותר קל", מספר דאוסון. הוא הזמין את אחיו לעזוב את עבודתו ולהצטרף אליו, ואנדי עשה זאת בלא היסוס. מרטין ואנדי ראו הזדמנויות גדולות בקטגוריה של ג'ין סופר פרמיום מלונדון. השניים מצאו מזקקה עתיקה בת 200 שנה בבירמינגהם, שעתיים מלונדון. המקום היה עסק משפחתי שייצר ג'ין הרבה שנים ולכן מאוד התאים למטרותיהם, ובשנת 1998 הקימו שם האחים את מזקקת ברוקר'ס. שלב הניסויים החל. בתחילה הכינו להם במזקקה, בדוד מסורתי קטן, סוגים שונים של ג'ין, מתוכם בחרו כמה שעניינו אותם וערבו לחכם והחזירו אותם לעבודה. ושוב היו כמה סוגים, עד שנבחר הג'ין הנוכחי, ברוקר'ס, אותו הם חוזרים ומייצרים כבר 16 שנים בלי רצון לשנות אותו. כחלק מאהבתם של האחים לתרבות הלונדונית הישנה, בחרו להנציח על הבקבוק אייקון ייחודי, הדמות הרצינית עם הכובע הבריטי המעוגל, זאת שסימלה במאה ה-19 את עובדי המדינה, הבנקאים ועובדי הבורסה, הברוקרים הלונדוניים, המוכרת בעולם כולו. "מחד דמות רצינית ומאידך מחויכת, מעין צ'רלי צ'פלין שכזה", מסביר מרטין. על כל פקק של בקבוק ג'ין ברוקר'ס, מחובר כובע פלסטיק שחור התואם את כובע הברוקר הלונדוני של פעם. ב-16 השנים האחרונות, מסתובבים האחים בעולם כשהם חבושים בכובע השחור הישן והידוע, מושכים צלמים וסקרנים ותוך כדי כך גם מפיצים את בשורת הג'ין הייחודי שלהם. "אחי ואני אוהבים ג'ין וטוניק, כמו רוב האנגלים, לזה תמיד היינו רגילים, ותמיד שתינו את זה. השאיפה היתה ליצור ג'ין שיאפשר להכין את המרטיני הטוב ביותר של מרטין ואנדי", אומר דאוסון. "התחלנו עם שישה בקבוקים שגדלו ל-12 ואז כמויות קצת גדולות יותר. כיום אנחנו מייצרים כמיליון בקבוקים בשנה, ומייצאים ליותר מ-50 מדינות בעולם. נמשיך לייצר את אותו הג'ין בהמשך, כי בזה אנחנו מאמינים".
ג'ין ברוקרס - רוחב פנימית
ג'ין ברוקרס - רוחב פנימית
ג'ין הוא אחד המשקאות האלכוהוליים האהובים עלי ביותר מאז ומתמיד, ואחד הראשונים שהכרתי ואהבתי. מספר שנים זנחתי אותו ורעיתי בשדות זרים, עד שבשנים האחרונות טרנד הג'ין החזיר גם אותי אל המשקה האהוב. ביקשתי ממרטין שיסביר לי מה פשר טרנד הג'ין העולמי מנקודת מבטו. "הרבה מוצרים חדשים פותחו בשנים האחרונות וביניהם גם הרבה מותגי ג'ין חדשים. נוצר מבחר גדול בעולם שקשה להתעלם ממנו. מאידך, אנשים ששתו שנים רבות וודקה וטעמו ג'ין בפעם הראשונה, גילו שהוודקה משעממת וחדגונית לעומת הג'ין שהוא הרבה יותר מעניין ומרתק בטעמים וניחוחות. בנוסף לכך, בערים הגדולות עולם הקוקטיילים פורח והולך ונעשה מעניין יותר ויותר. המוזגים, שגילו את הטעמים המעניינים יותר של הג'ין, אוהבים היום להכין ממנו קוקטיילים ומפיצים את הבשורה". מרטין טוען כי הטרנד ניכר בכל העולם. ארצות-הברית היא אמנם השוק הגדול ביותר, אך גם בקנדה צורכים הרבה מאוד ג'ין בשנים האחרונות. אחריהם אנגליה וספרד, שבאופן מפתיע ביותר, הפכה להיות השלישית בעולם. "מגמת הג'ין עולה בשנים האחרונות בעקומה גדולה שממשיכה לעלות. אפילו בשנת 2008, עם המשבר הכלכלי, הג'ין המשיך לעלות", אומר האיש והכובע. "בלונדון נוהגים לשתות ג'ין לפני הארוחה, בספרד דווקא אחרי הארוחה, בכוסות גדולות כמו בירה. מדהים, אבל הם שותים מחצות ועד שלוש ואז הולכים הביתה", מספר דאוסון. "באירופה נוהגים לשתות ג'ין עם טוניק וכך גם במושבות הבריטיות, באסיה ובאפריקה. ככל שהמקומות קטנים יותר, כך רווחת צריכה של ג'ין ביחד עם טוניק. בלונדון, בניו יורק ובערים הגדולות והמתוחכמות הג'ין משתלב יפה דווקא בברי הקוקטיילים בערבובים שונים". מרטין יודע גם לספר על טרנד הטוניק שפורח בעקבות העלייה בצריכת הג'ין, ועל מוצרי הטוניק שהתרבו מאוד בשנים האחרונות. ג'ין ברוקר'ס מיוצר במתכון קלאסי, בשיטה המסורתית הכוללת זיקוק דודי במכלי נחושת. בתהליך הייצור ארבעה זיקוקים של כוהל דגנים, בהם מושרים 10 מרכיבים בוטניים למשך 24 שעות: גרגרי ערער, זרעי כוסברה, שורש אירוס, אגוז מוסקט, קליפת כסיה, קליפת קינמון, ליקריץ, קליפת תפוז, קליפת לימון ושורש אנג'ליקה. לאחר מכן עובר הנוזל זיקוק חמישי. לטעמי, זהו ג'ין נעים מאוד, טעמיו קלאסיים, פירותיים ופרחוניים, בשילוב עשבוניות רעננה. ג'ין עגול ולא בועט שהנו נעים לחיך גם למתחילים. המרטיני והנגרוני שיכינו ממנו יהיו קלאסיים וחלקים. Broker's London Dry Gin. מחיר: 130 שקל.