מה זה בעצם כרם אקולוגי, איך זה עובד והאם זה משפיע על איכות היין? טל חוטינר נועל נעליים גבוהות ויוצא לשטח עם התבורים (לא המשפחה של שימי)

"ובסוף, האהבה שאתה לוקח, זהה לאהבה שעשית" שר פעם ג'ון לנון בסוף הצד השני של "אבי-רוד" (כן, אני מהתקופה שבה היו לכל תקליט שני צדדים). אם תרצו, זה בדיוק ההיגיון שעומד מאחורי הכרם האקולוגי ברמת סירין, כרם של יקב תבור שניטע ומטופל בשיתוף פעולה עם החברה להגנת הטבע. המטרה היא לייצר חקלאות שיש בה תועלת לבני האדם אבל אינה פוגעת בטבע כמו רוב מעשי האדם. נשמע בלתי אפשרי? האמת היא שזה מורכב, אבל לא לחלוטין בלתי אפשרי. נעלו בבקשה נעליים גבוהות ולבשו את הסווטשירט מסיום קורס מ"כים, אנחנו יוצאים לשטח. רמת סירין נמצאת מעל צידו המערבי של עמק הירדן, סוג של מקבילה לא סימטרית לרמת הגולן שבצד המזרחי של השבר הסורי-אפריקני. כאשר כורמי היקב זיהו את הפוטנציאל לנטוע כרם באזור פנו התבורים (לא המשפחה של שימי אלא אנשי היקב החביבים) לחברה להגנת הטבע והחלו לתכנן אתם את המיזם המשותף. שיתוף הפעולה מתבטא בהקמת כרמים שיתמכו בקיום הטבעי ויסייעו לחידוש החי, הצומח והקרקע בשטח. מדובר למעשה בפרויקט ניסיוני שבו החקלאי הופך לא רק לאחראי לשמירת הטבע בכרם, אלא גם משמש מקור לאיסוף מידע על החי והצומח ועוקב אחר התפתחותם. המידע שהוא מזין מהשטח מנוצל לצורך הגנה טובה יותר על הסביבה.

1474393_750307698329808_1155500146_n
1474393_750307698329808_1155500146_n
  החקלאות, מעצם טבעה, נוהגת להשפיע על הסביבה הקרובה ולגרום לשינויים במגוון החי ובמערכות האקולוגיות המתקיימות בשטח. נדמה שאת המשפט האחרוןאין כמעט צורך להסביר. שוו בנפשכם ציוד מכני כבד שעולה על הקרקע כדי להכשיר אותה לנטיעות, עוקר צמחייה קיימת ומחריב אזורי גידול של צמחים ובעלי חיים. בסוף התהליך ההרסני מגיע החקלאי ונוטע במקום צמחייה חדשה. מאחר שהאנושות זקוקה כנראה לחקלאות מתקדמת, אבל גם לסביבה אקולוגית שתופרע עד כמה שפחות, החליטו המלומדים שגידול ייחודי כמו הגפן יכול להיות מטופל בשיטות ידידותיות לסביבה. שיטות שיסייעו הן לחקלאי והן למגוון הביולוגי שקיים בנחלתו. ממחקרים ראשונים הוכח ששמירה על המערכת האקולוגית בסביבת הכרם תורמת גם לאיכות הגפן. אז איך זה קורה בשטח? הפעילות מתבטאת בניתוח מרחב הכרם וסביבתו ומציאת פתרונות כמו הקמת איים של מסלעות וצמחיה מקורית כדי לתת מסתור לבעלי החיים; בניית מסדרונות אקולוגיים לתנועת בעלי חיים; בניית תיבות קינון לציפורים דורסות; הגדלת מגוון הצמחים בכרם ושימור העצים והעשבים המקומיים תוך שליטה בגידולם; והקטנת השימוש בחומרי הדברה על ידי יישומים ידידותיים להרחקת מזיקים כמו חוטי בלבול לעש האשכול (אחד מאויביו הגדולים של ענף היין) ושיחי מלכודת לציקדות. כרם סירין של יקב תבור, בצפונה של רמת סירין, נמצא בערך בגובה של 400 מטר מעל פני האדמה. למרות שהוא בצד המערבי של השבר הסורי-אפריקאי הרי שהקרקע בזלתית באופן שמזכיר מאוד את הקרקע ברמת הגולן. על שטח הכרם ניטעו בחלקות קטנות ונפרדות כ-400 דונם של ענבי יין מזנים שונים וביניהם סוביניון בלאן, שרדונה, מוסקט קנלי, פטיט סירה, פטי ורדו, ברברה, טמפרניו, מורבדרה, מרלו ושירז. הכרם ניטע ב-2007, ומפאת גילו הצעיר מנסים עדיין הכורמים והאגרונומים של תבור להבין את הנעשה בקרב הזנים השונים ולשחרר למכירה יינות שמקורם בכרם סירין. מרבית היינות שמקורם בכרם נמצאים עדיין בחביות ומחכים לתורם. רוצים טיפ? עקבו בבקשה אחרי שרדונה סירין קלון 548, מורבדרה ופטיט סירה. המרלו והפטיט סירה של הבציר האחרון זוהו כיוצאי דופן וישווקו כנראה בקרוב כסינגל ויניארד מהכרם האקולוגי. הנה כי כן אפשר לקוות ששמירה על הסביבה אינה מתנגשת בהכרח באינטרסים החקלאים והמסחריים. אם אחרי שתטעמו את היינות של תבור מהכרם המיוחד הזה, תחשבו גם אתם שהם לא רק צודקים ונכונים יותר, אלא גם טובים יותר, אזי יש סיכוי שהפרויקט הניסיוני הזה יבשר על תחילתו של עידן חדש בחקלאות המקומית.