אני מנסה לשמור על המשקל כבר תקופה ארוכה, ובחודשיים האחרונים מצאתי תפריט דיאטה מאוד נוח. ירדתי בזכותו 15 קילוגרם בחודשיים, אבל כשהמשכתי לא ירדתי במשקל כמו שציפיתי. האם יכול להיות מצב שבו אני ממשיך עם התפריט וכעבור חודשיים לא מוריד במשקל?

"אם התפריט שבחרת הוא דל מדי בקלוריות ובחלבון, הגוף שלך נכנס למצוקה. זאת אומרת שהוא מרגיש רעב באופן תמידי, מרגיש שמסכנים אותו, ולומד להיות יעיל יותר ולא לבזבז קלוריות. לכן אתה מפסיק לרדת במשקל. בירידה מהירה כזו, פרט לשומן, הגוף מפרק גם מסת שרירים. פירוק זה נעצר בשלב מסוים, ואז הגוף עובר לפירוק שומן בלבד".

"תהליך זה איטי יותר, וברור שלא מוביל ל־15 קילוגרמים בחודשיים בלבד. לפעמים, בד בבד עם פירוק השומן, הגוף גם בונה שרירים בחזרה, ואז התוצאה היא שהמשקל נשאר זהה, אף על פי שיש פירוק שומן. תהליך זה הוא זמני, ואם יש מספיק סבלנות - הירידה במשקל נמשכת. כך או כך, זהו תהליך הפיך לחלוטין. אם תרצה להמשיך להפחית ממשקלך, תצטרך לשנות את התפריט ולהעשירו בחלבונים. חשוב להתייחס גם לכך שלאחר הירידה במשקל הגוף זקוק לפחות קלוריות, ולכן אם לא שינית את התפריט, הגיוני שהירידה נעצרה. לתפיסתי, אין שום סיבה לאכול כל הזמן פחות ופחות. אתה חייב לגלות סבלנות, זו מילת המפתח בתהליך הזה".

פעם אומרים שסלק זה פחמימה, ופעם טוענים שזה ירק. אני מבולבלת: איך עלי להתייחס לסלק?

"הבלבול שאת מתארת נובע מכך שהרבה חושבים שפחמימה זו התוספת של ארוחת הצהריים: אורז, פסטה, פתיתים, תפוחי אדמה, כוסמת וכדומה - בשעה שפחמימות הן סוכרים הקשורים זה בזה. סלק מכיל 6% סוכרים (פחמימות) וכ־42 קלוריות ב־100 גרם, וזה לא הרבה יותר ממה שיש בגזר מבושל, למשל. בשל כמות הקלוריות והפחמימות הנמוכה שיש בסלק, אני מתייחסת לסלק כאל חלק ממשפחת הירקות, ולא כפחמימה". 

שמעתי בעשרות מקומות שאבץ חשוב לתפקודה של מערכת החיסון. האם לדעתך עלי ליטול כמוסות אבץ?

"אבץ חשוב מאוד לפוריות, בעיקר בקרב גברים, ומסייע למערכת החיסונית שלנו. תוכל למצוא אבץ באופן טבעי בגרעיני חמנייה, בשקדים או בטחינה גולמית מלאה. אבץ נמצא גם בקטניות כמו שעועית לבנה, שיבולת שועל ואפילו בבשר בקר. אם קיים חשש שאתה לא צורך מספיק אבץ דרך המזון, בהחלט אפשר לשקול תוספות - אבל לא בכמות גדולה מדי. גברים צריכים כ־11 מיליגרם ליום, נשים 8 מיליגרם. כמות של 40 מיליגרם ליום נחשבת רעילה".

"השבוע פורסם מחקר שבו בדקו תוספת של 4־5 מיליגרם אבץ ביום. נתנו ל־44 גברים תפריט המבוסס על אורז לבן, שיש בו מעט מאוד אבץ, למשך שבועיים, ולאחר מכן ארבעה שבועות של תפריט מאוזן עם תוספת של 4 מיליגרם אבץ ביום. לפי התוצאות, תוספת האבץ שיפרה את התחדשות התאים ואת השמירה על החומר הגנטי, וגם הגדילה את ריכוז החלבון בדם".


אני מתקשה לשמור על הדיאטה שלי בשעות הערב, בייחוד בחורף. האם תוכלי לסייע לי לבחור נשנושים בריאים ודיאטטיים שלא יגרמו לי לשבור את הדיאטה?

"אין כל ספק, הקור מעורר רעב, וזוהי בעיה משותפת לאנשים רבים בימים קרירים אלו. שעון החורף גורם לכך שמחשיך מוקדם, והדבר מביא לירידה ברמות הסרוטונין ולעלייה בחשק לאכילת פחמימות. מה עושים? אם במשך היום אוכלים באופן מסודר ומקפידים על ארוחת ערב המורכבת מחלבונים ומירקות (אפשר גם ירקות חמים: בתנור או במרק), אפשר בהחלט לאכול שלושה נשנושים שמכילים כל אחד כ־120 קלוריות".

"האפשרויות לנשנושים חורפיים מתאימים הן רבות וטובות: 15 שקדים או כוס בייגלה (עדיפות לבייגלה שעשוי מקמח מלא), שלוש כוסות פופקורן, שקית במבה או טוסט מלחם קל עם גבינה צהובה 9%. את בהחלט יכולה גם לאכול דייסת שיבולת שועל. אפשרות יצירתית נוספת היא לאכול חצי שקית של גזר גמדי - לחמם, ולהוסיף לו קינמון וסוכרלוז. גם פנקייק אחד יכול להיחשב לנשנוש. נוסף על הנשנושים שציינתי, אפשר לשתות מרק ירקות ללא הגבלה בכל ערב".

מה אפשר לאכול במקום?

אבוקדו (300־400 קלוריות)

אבוקדו הוא פרי טעים ועשיר באשלגן, בחומצה פולית ובברזל. לעושר הזה יש מחיר בדמות 15% שומן וכ־160 קלוריות ל־100 גרם. כף אבוקדו מכילה כ־50 קלוריות ונחשבת למנת השומן בארוחה, במקום כף שמן או כף טחינה. מה אפשר לאכול במקום אבוקדו בינוני?

• 3 כריכים מ־6 פרוסות לחם קל עם גבינה או פסטרמה

• 2 פרוסות לחם קל + חצי קופסת קוטג' 5% + סלט עם כף אבוקדו

• 4 מנות פרי

• 45 שקדים

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM