לעולם לא נדע מה גיל הרופא המנתח שיפתח לנו את בית החזה (רק בריאות לכל הקוראים, כן?) כמו שאיננו יודעים את גילו של הטייס או הטייסת המברכים אותנו לשלום כשאנחנו מתיישבים לחגור את חגורות המושב בדרך לחופשה.

רווחי ישראכרט הוכפלו ל־66 מיליון שקל: 42 מיליון שקל יחולקו כדיווידנד

אנחנו לא חושבים על זה בכלל, אבל אוכלוסיות שלמות של טייסות וטייסים בעולם עסוקים בכך כבר הרבה שנים. למה? כי גיל הטיסה להטסת נוסעים קבוע בחוק ובתקנות הבינלאומיות ואינו תלוי בכושר הטיסה, אך ברמה המקצועית האישית, בעולם שבו אנחנו חיים יותר, חלקנו רוצה לעבוד לאורך שנים.

מגבלת הגיל לטייס בישראל היא 65, אירוע שמלווה לרוב בטקס פרישה משירות פעיל. רוב הפורשים היו יכולים, מבחינת כשירות, להטיס מטוס בבטחה ובמקצועיות גם למחרת היום, אבל החוק אינו מתיר להם.

לעומת זאת, לחברם המנתח, הגם שאף הוא עוסק במקצוע המחייב ערנות ואחריות, אין כל מגבלת גיל, אלא רק החלטה אישית על כשירות ומקצועיות, זה לא כתוב בחוק באף מקום בעולם.

גיל הפרישה משתנה בשנים האחרונות. בארה"ב מתקיים דיון מתקדם בנושא ובארצות אחרות כמו קנדה, יפן או ניו זילנד ניתן להטיס נוסעים בהתאם לכשירות ולא על פי הגיל בתעודת הזהות.

למרות זאת, חוקי הטיס הבינלאומיים אינם מתירים לטייס מעל גיל מסוים לעבור במרחב האווירי של מדינה שבה קיימת מגבלת גיל, גם אם במדינתו שלו הוא יכול לטוס. כלומר, טייס יפני בן 70 לא יוכל לעבור במרחב האווירי האוסטרלי, אבל כל זה הולך להשתנות באופן מהותי בקרוב.

המחסור בטייסים מצד אחד והרצון להעלאת גיל הפרישה מעמידים את הקונגרס האמריקאי בפני הכרעה מתבקשת, שתחלחל גם למדינות כמו ישראל, שבה גיל הטיסה המקסימלי הוא 65 (מי שרוצה להמשיך לעבוד יוכל לעשות זאת במטוסים קטנים ובמטוסי מנהלים). כבר שנים שגם אצלנו מתנהל מאבק מקצועי על מנת לטוס עד גיל מבוגר יותר, הרבה יותר.

איגודי הטייסים בעולם חלוקים בנושא. חלקם טוענים, במידה מסוימת של צדק, כי מגבלת הגיל חשובה - ואולי אף יש לפרוש קודם, כמו בחברות תעופה רבות באירופה, שם פורשים מטיסה מסחרית סביב גיל 60 ויש שלפני. לעומתם, יש איגודים במקומות אחרים בעולם אשר תומכים בהעלאת גיל הטיסה המקסימלי. כך נוצרה בקרב הטייסים ברחבי העולם מחלוקת מקצועית, שנוגעת לעתים לשאלות אינדיווידואליות, הקשורות לרצון או לצורך לעבוד יותר שנים וכן לסוגיות מנהלתיות־חוקיות, למשל: האם מדובר רק במתן אפשרות להאריך את תקופת הכשירות, או ממש בשינוי תקנה שיחייב טייסים להמשיך לעבוד עד לגיל 67 ויותר מזה.

מקצועית הטייסות והטייסים נמדדים באופן קבוע, שלא כמו המנתח האחראי שנפגוש רגע לפני ההרדמה הכללית... כמובן שטייסים ימשיכו להימדד בגיל מבוגר יותר כמו שהם נבחנים עתה, אולם הוויכוח המקצועי כבר התעורר במלוא עוזו.

בינתיים כשאתם מתיישבים לחגור את חגורת המושב ומנסים להעריך את גיל הטייס או הטייסת המברכים אתכם לשלום בתחילת הטיסה, תחשבו על אותם מנתחים שמקבלים את הפציינטים שלהם בחדרי הניתוח, כי גיל הוא מספר, אבל הניסיון והמקצוענות הם בסוף אלו שקובעים את מידת האחריות.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי