פתחו את הלב: אלמוג בן השנתיים וחצי עדיין לא יודע את זה, אבל החיים שלו לא יחזרו להיות כפי שהיו לפני ה־7 באוקטובר. באותו יום ארור, אמו, עינב אלקיים־לוי, נרצחה בידי מחבלי חמאס בזמן שחגגה בפסטיבל המוזיקה. אביו, אור, שהיה איתה במסיבה, נחטף לעזה. כעת חברי המשפחה פתחו בקמפיין לגיוס המונים למען עתידו של אלמוג: “מקום לגור בו, בגדים, חינוך, הוצאות רפואיות, ולא פחות חשוב - תמיכה וליווי שיסייעו לו בהמשך הדרך”. לתרומות: 073-2005144.

מרגש: ארגון "מסע ישראלי" מוציא לטיולים יומיים את ילדי הדרום, במרחק של עד 50 קילומטר מבית המלון וכמובן בכפוף להנחיות פיקוד העורף. המסעות יוצאים בהתנדבות מלאה של "מסע ישראלי" וכוללים אבטחה, הסעות, מזון והדרכה. ליצירת קשר: סיוון במספר 053-3777257.

למען המפונים: אילת מארחת 60 אלף מפונים, ותאגיד התיירות המקומי מפנק אותם במעל ל־101 אטרקציות ללא תשלום כלל. אנחנו מצדיעים לעיריית אילת, כן יירבו כמותן. הפירוט באתר traveltoeilat.co.il

משפחות אומנה מארחות משפחות אומנה: בעמותת "עוגן" יצאו במיזם מיוחד המחבר משפחות מפונות עם משפחות מארחות. לפניות בוואטסאפ: 050-5857141.

עמותת "יוזמות עתיד" הנפלאה, המתמחה בליווי עסקים, מקימה מטה אזרחי לסיוע לעצמאיות ועצמאים, שיופעל בידי מתנדבים אנשי מקצוע
במספר 077-7703173.

מוזיאון המוזיקה העברי פותח את שעריו למפוני הדרום והצפון, ללא כל תשלום. במוזיאון תמצאו שבעה חללים עם 260 כלי נגינה מהתפוצות. לכרטיסים חינם: 02-5406505.

מדהים: קשישים הזקוקים לתמיכה וסיוע, החל מעזרה בקניות בסופר והבאת תרופות מבית מרקחת עד שיחות להפחתת תחושת הבדידות, יכולים לפנות למוקד שפתחה חברת הסיעוד Manpower Care וידאגו להם ללא כל עלות במספר 6571*.

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מהדרום/הצפון? רשת "פרח" פותחת את שעריה ומציעה לקלוט את ילדכם באחד מעשרות המוסדות ברחבי הארץ - מעונות יום שיקומיים, בתי ספר לחינוך מיוחד, מועדוניות, נופשונים ודיור חוץ־ביתי זמני. לפרטים: 052-2372602.

100 מרצים ישמחו להגיע למוסדות המארחים מפונים - יוזמה של לשכת המהנדסים. מרצים נוספים המעוניינים לתרום נא לטלפן 03-5205823.

ב מתחשבות: חברת הביטוח AIG תעניק ללקוחותיה מיישובי העוטף ומשדרות פטור מלא מתשלום לחודש הקרוב על ביטוחי הרכב - חובה, מקיף וצד ג'. גם חברת "ליברה" הודיעה כי לא תגבה מהמחדשים את העלות הכספית של חודש נובמבר.

יש לי חברה והיא מהממת
שלי בונה, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, בת 26 מתל אביב, הכירה את בן זוגה במהלך שירותה הצבאי ביחידה מובחרת. במוצאי השבת השחורה הוא גויס למילואים והיא נחשפה למחסור האדיר בציוד צבאי.

האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל נרתמה למהלך, והקימה חמ”ל תפירת ציוד אמל”ח עבור החיילים ואנשי המילואים. החמ”ל כולל מעל ל־100 מעצבים, סטודנטים ובוגרי בצלאל. עד כה נתפרו למעלה מ2,000־ פריטים למען חיילי צה”ל. אין מילים.
להתנדבות: 02-5893368.

כשהלב בוכה: כיצד לדבר עם הילדים על נושא החטופים? 5 עצות שיעזרו להם (ולכם)

גם בנושא החטופים, שעלול לעורר באופן מובן חרדות ופחדים רבים, חשוב לתקשר עם הילדים ולא לאפשר להם לקבל מידע מהרשתות החברתיות בלבד. יחד עם חמדה פדרסקי, פסיכולוגית קלינית ופסיכולוגית אחראית במרפאה לבריאות הנפש במכבי שירותי בריאות במודיעין, צירפנו המלצות לדרכי פעולה.

1.בררו מה הילד יודע על הנושא: כשנדבר על הנושא, נעביר לילד מידע המותאם לרמת ההתפתחות וההבנה שלו. חשוב לומר את האמת, אך לא חייבים לומר את כל האמת. הכוונה היא שבמידה שהילד לא נחשף, לא נספר לו את כל הפרטים.

2. מנעו מהם להיחשף לתמונות ולסרטונים: צריכה בלתי פוסקת של תכנים מרשתות חברתיות ועיסוק מתמיד בנושא המלחמה עלולים לגרום לעלייה ברמת החרדה. צפייה בתמונות וסרטונים של חטיפות ואירועים אלימים מזיקה במיוחד.

3. תנו מקום ולגיטימציה למגוון הרגשות: כמו אצלנו המבוגרים, גם לילדים מגוון תחושות רגשיות שעולות בסיטואציה מורכבת כזאת. חשוב לאפשר לילדים להביע גם את החששות שלהם ולא לבטל אותם.

4. הדגישו שכל מי שיכול עושה את כל המאמצים על מנת להחזיר את החטופים הביתה בשלום: נשתדל להעניק ביטחון באמירה שאנחנו כעת בטוחים ושמורים ושאנו יודעים שכל בעלי התפקידים עושים כל מה שניתן כדי להשיב את החטופים הביתה בשלום.

5. אפשרו להם לבטא את עצמם בדרכים שונות: לאחר השיחה עם הילד נשתדל להישאר קרובים ונעקוב אחר תגובותיו ההתנהגותיות והמילוליות. אפשר להציע לערוך פעילות משותפת שמסייעת להתמודד עם התחושות ולבטא אותן – כמו ציור משותף, כתיבה של הרגשות העולים או כתיבת מילות תפילה לחזרת החטופים. יהיו ילדים שלא ירצו לעסוק בנושא ובתקופה כזו נשתדל לחזק ולהתחזק על ידי מגע, בהתאם לצרכיו של הילד.

התרומות שריגשו אותי
* העובדים והמרצים במכללה האקדמית תל אביב־יפו וחבר הנאמנים גייסו ותרמו כ־300 אלף שקלים עבור 30 סטודנטים שלומדים במכללה וגרים ביישובי העוטף ונאלצו לעזוב או נעקרו מבתיהם. בנוסף, המכללה הסבה את אחד הקמפוסים שלה עבור ארבעה גני ילדים מדרום תל אביב ומיפו, שפנו אליה בבקשה להעתיק את הפעילות שלהם למכללה כיוון שיש בה מרחבים מוגנים.

* מדהים: רשת "רוקסון" מתגייסת למאמץ המלחמתי ומקדימה בחודש את הפתיחה של מלון חדש בערד, כדי להירתם ולארח עד 120 משפחות של מפונים מהדרום והעוטף. הבעלים אבי שוויקי: ״בשעה קשה ומורכבת זו על כולנו לגלות אחריות, סולידריות ולסייע ככל הניתן וללא תנאי”.

* עובדי "אביבי מטבחים" הכינו אלפי מארזים הכוללים מוצרי מזון ומים, מוצרי טואלטיקה והלבשה לחיילים, בהם חיילי מילואים הנמנים עם עובדי החברה. יישר כוח.