ישראל בשנת 2024 נמצאת במצב מלחמה שסופה עדיין לא נראה באופק. הניסיון לייצר שמחות קטנות בזמן מלחמה מאלץ אותנו לציין רגעים ממש כמו אלו – הוולנטיינ'ס דיי, אולי היום הכי "דביק" בשנה הוא גם יום חשוב לכלכלה של מיליוני עסקים בארץ ובעולם.

ידוע שלכל אדם יש מערכת יחסים מורכבת בכל הנוגע לשילוב של כסף ואהבה. שילוב זה כידוע גם משפיע על מערכות יחסים, על אהבה ועל חברות. ידוע שכסף מעורר קשת רחבה של רגשות והשאלה היא מה מקומו של הכסף בהקשר של אהבה.

בדקנו כמה כסף הישראלים מוציאים ביום הזה וכיצד משפיעה המלחמה על תמהיל הרכישות, באמצעות סקר שערכנו בקרב צרכני מועדון צרכנות "שלך", עם מעל ל־150 אלף בתי אב ואם בישראל, עולות מספר עובדות. העובדה הבסיסית היא שכמעט 50% מהישראלים בוחרים להתעלם לחלוטין מהחג הבינלאומי לאוהבים, אך כ־75% מהישראלים כן מציינים את המועד בלוח השנה העברי שהוכרז כחג האהבה - ט"ו באב.  

בנוסף, כמעט מחצית מהישראלים לא מתכננים להוציא כסף ביום האהבה בכלל, 16% מתכננים להוציא עד 100 שקל, 22.6% מהאוכלוסייה יוציאו 100־300 שקל ו־12.9% מהם יוציאו מעל 300 שקל.

כבר שלושה ימים לפני הוולנטיין, חברות האשראי מזהות עלייה ברורה של מעל ל־50% ברכישות באונליין ובחג עצמו עלייה של 142%.

עוד מצאנו כי נשים משקיעות במתנה רומנטית סכום גבוה יותר ב־8% מזה שמשקיעים הגברים, עם שווי ממוצע למתנה של 446 שקל (לעומת 412 שקל בממוצע שמוציא הגבר הישראלי), לעומת זאת, 78% מהרוכשים הם גברים ורק 22% מהרוכשים מתנות לוולנטיינ'ס הן נשים.

המלחמה בישראל משפיעה רבות על תמהיל הקניות. מרבית המלונות בארץ, עדיין או באופן חלקי, מאוכלסים על ידי מפונים והחגיגות הפכו לאישיות ופרטיות יותר, בבית, עם מחוות קטנות כמו ארוחה שנכין או הזמנת משלוח.

המתנות הכי שכיחות לוולנטיינ'ס דיי לפי הסדר מהשכיחות ביותר ועד אלו שפחות הן: שוקולד ופרחים, תכשיטים, יין, מסעדה ונופש זוגי. השינוי הבולט לעומת 2023: המסעדות, שהיו בשנת 2023 במקום הראשון, יורדות למעשה למקום הרביעי, כאשר הבילוי המוביל כיום הוא בילוי ביתי באווירה אינטימית או חוויה זוגית מחוץ לבית (סרט, טיול או פיקניק רומנטי), לאחר מכן מפגש זוגות לארוחת ערב (עם ממוצע של 3־4 זוגות במפגש), ורק לאחר מכן מסעדות וחופשות בחו"ל.

הכותבת היא מנכ"לית מועדון הצרכנות "שלך"