דוח הביקורת על משרד התיירות מצא בעיקר ליקוים בתחום הפיקוח על מורי הדרך, אי סדר באישור פטור ממס על רכישת רכבי אשכול וליקויים בתכנון ואישור פרויקטים ציבוריים בתחום התיירות.


המבקר מצא ליקויים באישור פרויקטים תיירותיים ציבוריים שממומנים על ידי משרד התיירות. לדעת המבקר, אישור התוכניות לא נעשה בצורה יסודית והבדיקות לא מעמיקות בעיקר כשמדובר בפרויקט ביוזמת הרשות המקומית. המבקר גם סבור שאין מידע מספיק על יעילותם של פרויקטים אלו לקדם את התיירות ודורש שכעבור תקופת מה יעשה בדיקה בפרויקטים שכבר הושלמו כדי לראות באריזה מידה ועם בכלל תרמו לקידום התיירות".

המבקר מציין את חשיבות מורי הדרך למדינה עם אוריינטציה תיירותית כמו שלנו "שכן הן תיירי חוץ והן תיירי פנים המטיילים בארץ, נעזרים בשירותיו של מורה דרך. מורה הדרך מסייע להם להבין את תרבותו של האזור שבו הם מטיילים ולהכיר את האתרים שבו ואת תושביו. הוא גם משמש גורם מארגן ומקשר כשמתעוררות בטיול בעיות שונות לרבות בעיות בטיחות או ביטחון".

עם זאת, המבקר מצא ליקויים רבים פיקוח של המשרד שכן אין תקנות חד משמעיות לגבי חובת השימוש במורי דרך מוסמכים וכשיש אזכור לטובת העסקת מורי דרך בחוק שירתי תיירות, יש חריגים רבים, למרות שכבר בשנת 2008 במשרד התיירות הוחלט שיש לתקן את החוק ולקבוע חובה להעסיק רק מורי דרך מורשים תחול לגבי כל קבוצות התיירים, כולל תיירי פנים. עד כה החוק לא תוקן.

זאת ועוד - למשרד אין מערך פיקוח שיבטיח שרק מורי דרך מוסמכים יעבדו בענף שכן למרות ש"לא ישמש אדם מורה דרך בתמורה, לא ישמש מסיע בתמורה כמורה דרך ולא יציע אדם שירותיו כמורה דרך בתמורה, אלא אם יש בידו רישיון לשמש מורה דרך". המשרד לא הכין תכנית עבודה שנתית מפורטת לביקורת על מורה הדרך.
אחד השירותים המוצעים לתיירי חוץ המבקרים בישראל הוא סיור פרטי מודרך בתשלום. הסיור מתבצע ברכב ציבורי המיועד להסעה והדרכה של תיירי חוץ בלבד שנקראים רכב אשכול.

רכבים אלו זוכים לפטור ממס קניה, ככל שבעל רכב אשכול משתמש בו יותר שנים, קטן המס שיצטרך לשלם בעת מכירתו, ולאחר שבע שנים הוא יכול למכור את הרכב בלי לשלם מס כלל. הטבת המס נועדה להוזיל את מחיר הסיור ברכב ומאפשרת הצעת מוצר תיירותי ייחודי המציע ביטחון וחוויית סיור ייחודית.

המבקר מצא ליקויים הן במתן רישיון, שניתן על יד "ועדת רכבי אשכול", שאמורה לבסס את החלטותיה בין היתר על תחזיות ונתונים סטטיסטיים של משרד התיירות בדבר מספר התיירים הצפויים להשתמש ברכבי אשכול. בדוח מבקר המדינה משנת 2007 צוין כי לא נמצא שהוועדה התבססה בהחלטותיה על תחזיות ונתונים כאמור. גם בביקורת הנוכחית הועלה שלפני הוועדה לא הונחו תחזיות ונתונים סטטיסטיים כלשהם. לדעת משרד מבקר המדינה, "מדובר בליקוי מתמשך שיש לתקן ללא דיחוי נוסף".

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "כבר בעת קבלת טיוטת הביקורת, המשרד למד אותה, התייחס אליה והחל ביישום תיקון הליקויים".