אני חולקת את הכבוד הזה עם אלפי עובדי קבוצת דיסקונט, שללא תמיכתם, התחייבותם ושותפותם האמיתית לא הייתי מצליחה להצליח בתפקידי כמנכ"ל הקבוצה". כך אמרה המנכ"לית היוצאת של קבוצת דיסקונט, לילך אשר טופילסקי (49), כשקיבלה את פרס הטבעת חותם על הבנקאות הישראלית, במהלך ועידת הדיפלומטים של קבוצת הג'רוזלם פוסט, שהתקיימה אתמול בירושלים.



"אני גאה להיות חלק מתעשיית הבנקאות הישראלית, שהיא יציבה, חדשנית, אמינה ומשמשת כאבן הפינה בסיפור הכלכלי המדהים של ישראל", ציינה עוד אשר טופילסקי, שתפרוש מתפקידה בסוף החודש ותהיה שותפה בכירה בקרן פימי, קרן ההשקעות של ישי דוידי. ב־1 בדצמבר יחל לכהן כמנהל הקבוצה אורי לוין, שמילא שורת תפקידים בכירים בדיסקונט, בהם מנכ"ל השלוחה בניו יורק.



במהלך כהונתה של אשר טופילסקי, שהחלה בפברואר 2014, עבר הבנק מהפכה ניהולית, שכללה התייעלות וצמיחה חדה, בהתאם לתוכנית החומש והיעדים שגיבשה חודשים ספורים לאחר כניסתה לתפקיד ואשר הוצגה באוגוסט 2014. מניית הבנק זינקה מפברואר 2014 ועד היום בכ־150%.



יש לציין כי בשנת 2014 הסתכם הרווח הנקי של דיסקונט בכ־505 מיליון שקל. כעבור כחמש שנים בלבד (בסוף שנת 2018) הרווח הנקי כבר זינק לכ־1.5 מיליארד שקל והתשואה להון זינקה מ־2014 ביותר מפי שניים - מכ־4.2% לכ־10.5%. יחס היעילות ירד באותן שנים מ־87% ל־64%. גם שני הרבעונים הראשונים של 2019 הסתיימו ברווחי שיא לקבוצת דיסקונט.



בשוק ההון היו שתיארו את אשר טופילסקי כ"מנהלת הטובה בענף הבנקאות". בכירים שעבדו תחתיה סיפרו כי קיים אצלה שילוב מיוחד בין יכולת אנליטית חריפה מאוד ויכולת ניהולית מדהימה. "אשר טופילסקי החלה את המהפך בבנק שהיה מנומנם, והיא מסיימת את תפקידה בבנק פורח", הגדיר זאת בנקאי בכיר.



היפוך המגמה התאפשר בזכות שורה של מרכיבים שהיוו את היסודות לתוכנית החומש, ובראשם צמיחה בהכנסות וצמצום בהוצאות. במרכיב ההכנסות זינקה הצמיחה בתחומי המשכנתאות וההלוואות לעסקים. כך עלה נתח השוק של דיסקונט בתחום המשכנתאות מכ־4% ב־2014 ללמעלה מ־10% כיום.



זה התאפשר לאחר שבצעד אסטרטגי הוחלט על הגדלת המשאבים למשכנתאות. הוכנסו יועצי משכנתאות לסניפים ובוצעו פיתוחים טכנולוגיים המאפשרים כיום נטילת משכנתה דרך הטלבנק. כל זאת במקביל להצעות של חבילות משכנתאות יותר אטרקטיביות, שהפכו את דיסקונט לשחקן חשוב בשוק המשגשג על רקע המשך הגאות בענף הנדל"ן.



בתחום ההוצאות בוצעה תוכנית התייעלות שכללה פרישה מרצון של למעלה מאלף עובדים. בנוסף, הוחלט על צמצום שטחי הנדל"ן ואיחוד סניפים, וזאת כחלק מהמדיניות להגברת הבנקאות המקוונת. במקביל לפעילות הבנקאית של דיסקונט בוצעו פעולות לחיזוק הפעילות בחברות הנוספות של הקבוצה. כך צמח דיסקונט ניו יורק לבנק ישראלי מוביל בארה"ב, וכך המשיכה חברת כרטיסי האשראי כאל לרשום צמיחה בפעילותה. את הפסיפס השלימו תוצאות טובות של מרכנתיל ודיסקונט קפיטל.



על רקע הצמיחה וההתייעלות, גם ניתן דגש על הפנייה לקהלי יעד רחבים של לקוחות פוטנציאליים בהובלת המיתוג "בדיסקונט הלקוח הוא במרכז" ו"דיסקונט הבנק הטוב ביותר ללקוחותיו". במקביל, הפך דיסקונט לבנק של מחזיקי כרטיסי מועדון בשתי חברות צרכניות גדולות במשק – רשת שופרסל וחברת התעופה אל־על.