המוטיבציה אמורה להיות כפולה: גם לנסות לשמור על הסביבה וגם בסופו של דבר לצמצם את ההוצאות שלנו על חשמל ועל מים - זהו המסר שחברות רבות מנסות לשווק לצרכנים בהשקות של מוצרים שונים. "בכל העולם יש, למשל, קמפיינים של המוצרים שלנו תוך כדי ציון כמה דולרים יופחתו מחשבון החשמל שלכם", אומרת נועה אורי, מנהלת אחריות תאגידית וקיימות בפרוקטר אנד גמבל ישראל. "בסקר שערכה החברה בקיץ בישראל עלה כי רק 9% מכלל הציבור בישראל חושבים כי האחריות לשיפור משבר האקלים היא של בני האדם ומתחילה מהבתים שלנו".

כיצד אתם מתכוונים לשנות את מודעות הצרכנים?
"שליש מהזיהום בכדור הארץ יכול להצטמצם בעקבות פעולותינו בביתנו. בעשרות השנים האחרונות נעשו המון שינויים שמטמיעים את הקיימות ואת החדשנות בשלל המוצרים שהחברה מייצרת.

"התפיסה שלנו כחברה אומרת שבלי לשנות בהרבה את הרגלי השימוש שלנו בבית יש לנו אופציה להביא לשיפור משמעותי מבחינה סביבתית, שבסופו של דבר גם יחסוך לנו כסף. לדוגמה, קפסולות אריאל לכביסה (30 מעלות) פועלות בצורה יעילה בשטיפה קרה (יותר מבשטיפה חמה), המפחיתה עד 60% מצריכת האנרגיה של פעולת הכביסה. כלומר מדובר גם בפחות צריכת חשמל וגם בפחות פליטות.

"או קפסולות Fairy למדיח הכלים מאפשרות, הודות לחדשנותן, לוותר על השטיפה המקדימה בכיור, להכניס ישירות למדיח הכלים ולחסוך 90% מהאנרגיה הנצרכת בשטיפת כלים במדיח. זהו חיסכון גם במים וגם בחשמל".

אורי מוסיפה: "לאחרונה הוצאנו למשפיעני רשת מארז קיימות It'sOurHome#, ובו כמה מהמוצרים שלנו, המאפשרים להתחיל את החיסכון הביתי כבר עכשיו. חלק מהמוצרים גם יקבלו קמפיינים ייעודיים, שמטרתם להראות שהשינוי מתחיל בבית ושאנו יכולים להרוויח ממנו גם סביבתית וגם כלכלית".

מקרר של גרונדיג (צילום: יחצ)
מקרר של גרונדיג (צילום: יחצ)

גרין-ווש

"חברות רבות מאמינות היום בחדשנות, בחידוש המוצרים הקיימים ובפיתוח מוצרים חדשים שישפרו את איכות החיים של כולנו ויהפכו אותם לקלים, לנוחים, לירוקים ולחסכוניים בכסף", אומר אליה אומנסקי, מנהל מוצר בחברת מיניליין, יבואנית מוצרי החשמל Electrolux, Samsung ו־AEG.

"למשל, סדרת מייבשי הכביסה של Electrolux PerfectCare, בעלת דירוג אנרגטי A, מותאמת לייבוש מגוון סוגי בדים, חוסכת באנרגיה ומותאמת באופן אישי לצורכי המשתמשים. בזכות משאבת חום במקום גוף חימום קלאסי מייבשים בטמפרטורות נמוכות יותר בהשוואה למייבשי כביסה רגילים - מה שבסופו של דבר מתבטא בעד 70% פחות צריכת אנרגיה בהשוואה למייבשי כביסה רגילים. מדובר בחיסכון של 500־1,000 שקל בשנה, בהתאם לרמת השימוש".

"בתחום מכשירי החשמל הביתיים אנחנו רואים כמה מגמות שמתפתחות זו לצד זו והופכות להיות חלק מהאפיון של הצרכן החדש", אומר גיהן ישין, מנכ"ל Beko ישראל. "כך, לדוגמה, המודעות הן של היצרנים והן של הצרכנים לשמירה על איכות הסביבה הובילה את היצרנים לפתח טכנולוגיות מתקדמות וידידותיות לסביבה ואת הצרכנים להעדיף מוצרים מתחשבים ומתקדמים.

"אותן טכנולוגיות חדשות ומתקדמות חוסכות במשאבים, כמו מים וחשמל - דבר שבא לידי ביטוי בחשבונות החשמל והמים של אלה שמשתמשים במכשירים האלו. כך שמירה על איכות הסביבה, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות וחיסכון בכסף הפכו להיות שלושת הפרמטרים העיקריים המשפיעים על בחירתם של צרכנים רבים ברחבי העולם".

המותג Beko מציע, למשל, מכונת כביסה ומייבש הכוללים חלקי פלסטיק ממוחזר, תנור המיוצר מפסולת רשתות דיג, מקרר המכיל מגשי ביצים שעשויים מעודפי קליפות ביצים ומביופלסטיק ו־AutoDose - מדיח כלים עם מילוי אוטומטי של חומר ניקוי המאפשר לווסת את כמות החומר המספיקה לפעולת ההדחה, מפחית את הצורך בשימוש יום־יומי בטבליות או בקפסולות למדיח ומאפשר מילוי חומר ניקוי עד פעם אחת בחודש בלבד.

"כאשר המדיח יודע למדוד במדויק את כמות נוזל הניקוי הדרושה, הוא משתמש בפחות חשמל. כך בזכות הטכנולוגיה החדשה כל הדחה מפחיתה בכ־28% את השימוש בחומר הניקוי וחוסכת בכסף ובאנרגיה", מציין ישין.

נחבא אל הכלים

"פיתוח מוצרי חשמל בעלי טכנולוגיות חדשות השומרות על איכות הסביבה יכול לארוך שנים, והתהליך עצמו יכול להיות יקר יותר - מה שלעתים מייקר את המוצרים עצמם", אומר אונור דוסטל, מנהל סחר מזרח תיכון וצפון אפריקה בחברת ארצ'ליק, יצרנית מוצרי גרונדיג. "אבל הצרכן מבין ששווה לו להשקיע במוצרים חדשים ומתקדמים. לא מדובר רק בחלקים ממוחזרים שמהם הם עשויים, אלא גם ביכולת שלהם לצרוך פחות חשמל ומים - מה שבסופו של דבר גם מביא לחיסכון משמעותי בכסף. כך בחירה במכשירים מתחשבים בסביבה משתלמת גם לכדור הארץ וגם לצרכנים".

דוסטל מפרט: "לדוגמה, דגם של מדיח כלים אינטגרלי אינוורטר, שיודע לאמוד את כמות הכלים ואת רמת הלכלוך ובהתאם צורך כמות מים מדודה המספיקה להדחת הכלים, חוסך בעלויות המים והחשמל; מקרר שפועל בטכנולוגיה המאריכה את חיי הפירות והירקות וחוסך השלכת מזון וקנייה של מזון חדש; ומכונת כביסה בעלת טכנולוגיית Supreme Refresh, העושה שימוש אינטנסיבי באדים, שומרת על איכות הבגדים, מאריכה את חייהם ומפחיתה את הצורך בקניית בגדים חדשים".

קפסולות אריאל לכביסה  (צילום: פרוקטר אנד גמבל)
קפסולות אריאל לכביסה (צילום: פרוקטר אנד גמבל)

"אנחנו מוכנים שיהיה לנו עולם טוב יותר, אבל על יתרון זה בלבד הצרכנים עדיין לא מוכנים לשלם יותר", אומר אורי אוברוצקי, פרסומאי ומרצה לחדשנות במכללה האקדמית נתניה. "אם יציעו לנו מכונת כביסה שעולה 1,000 שקל יותר, אבל מזהמת פחות, אנחנו לא נקנה אותה. אבל אם המסר של אחריות סביבתית ישפיע באופן ישיר גם על הכיס במוצרים שאנחנו עתידים להכניס הביתה, אז נקנה.

"זאת אומרת שאנחנו כצרכנים נהיה מוכנים לשלם יותר על מוצר, אם נדע שבסופו של דבר הוא יחסוך לנו, למשל, 30% מים, או שמזגן מסוים יחסוך לנו בחשמל. החשמל עלה מאוד למשקי הבית, מרגישים את זה, ולכן אם יש קשר ישיר - כלומר נשלם קצת יותר למען אחריות סביבתית, אך גם נהנה לאורך זמן מהטבות בכסף - אז נהיה מוכנים להשתתף בחגיגה".

"יוקר המחיה", אומר אוברוצקי, "מצריך מאיתנו לחשוב איך אנחנו מוזילים את העלויות הקבועות שלנו. מוצרים, כמו מקרר, מזגן ומכונת כביסה, עובדים כל יום. לכן את המוצרים שייצרו ערך כפול - גם סביבתי וגם חיסכון במים ובחשמל - אנשים בסופו של דבר כן יסגלו אליהם הביתה. גם המסר השיווקי של אותם מותגים אמור לדבר על כך שאם אנחנו עושים טוב לסביבה, אנחנו נהנים מכך מיד גם בכיס".

אג'נדה סביבתית בלבד אינה מספיקה?
"אולי שכבה קטנה מאוד תחפש את המוצרים האלה שמזהמים פחות את הסביבה. הרוב לא ישלמו יותר על המוצרים האלה, אם לא תהיה להם תועלת ממשית בכך ולא רק וירטואלית. אנשים כן מוכנים לקחת חלק, למחזר בקבוקים, אולי להשתמש פחות בכלים חד־פעמיים, אך הם לא ישלמו משמעותית יותר על מוצר כזה או אחר, אם לא יהיה להם ערך ממשי בכך. רוב האנשים, בייחוד בימים אלה, בסופו של דבר מתנערים מכל האג'נדות, כשזה מגיע לכיס שלהם".בבב