הסיפור הגדול מאחורי דירוג בתי ההשקעות מתחילת השנה הוא ביצועי היתר שרושמת הבורסה הישראלית ביחס לשווקים העולמיים. הבורסה הישראלית היא בין הבודדות בעולם שהניבה תשואות חיוביות ברבעון הראשון של השנה: מדד ת"א-35 עלה  בחודשים ינואר-מרץ ב-2.18% ומדד ת"א -90 עלה ב-2.26%. באותה תקופה, מדד דאו-ג'ונס ירד ב-4.18%, מדד S&P-500  ירד ב-4.62%, מדד נאסד"ק ירד ב-8.84% ומדד הדקס הגרמני ירד בלמעלה מ-9%. 

המגמה הזו לא התחילה ב-2022. גם ב-2021, שהיתה שנת שיא לשווקים בכל העולם, הבורסה המקומית השאירה אבק לבורסות המרכזיות בעולם:  כך, מדד ת"א-35 עלה ב-26% בשנה שחלפה ומדד ת"א-90 עלה ב-29%. באותו זמן, מדד המניות העולמי MSCI  עלה ב-18% "בלבד" (תשואה פנומנלית בפני עצמה) ומדד דאו ג'ונס עלה בכ-17%. 

ביצועי היתר של הבורסה המקומית היו אחד הגורמים שהשפיעו ביותר על דירוג בתי ההשקעות בפברואר, כאשר בתי השקעות שבחרו להשקיע יותר בשוק המקומי, כמו מור ואנליסט, התמקמו בצמרת הדירוג. 

מה עומד מאחורי העוצמה שמפגינה הבורסה הישראלית?  מנהלי השקעות מובילים מצביעים על כמה סיבות - הראשונה שבהן היא עוצמת הכלכלה הישראלית: "תשואת היתר של השוק בישראל בשנה האחרונה נבעה מעוצמת היציאה של הכלכלה המקומית מהמשבר, עם צמיחה של 8.1% בשנה החולפת, כאשר קטר ההיי-טק והצריכה הפרטית הובילו את הצמיחה. יצוא שירותי ההיי-טק צמח בלמעלה מ-20%, הגירעון צנח לכ-2% בלבד, וכל זה תוך שיפור חד בתעסוקה, כך שאפשר להגיד היום שהמשק בתעסוקה די מלאה", מציין נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות אנליסט. 

נועם רוקח, סמנכ''ל השקעות באנליסט. (צילום: אלון פורת)
נועם רוקח, סמנכ''ל השקעות באנליסט. (צילום: אלון פורת)

ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה, אומר גם הוא כי "המצב הכלכלי בישראל מעולה ביחס לעולם, ולא רק מבחינת נתוני הצמיחה. גם שיעורי האינפלציה נמוכים יותר והצפי הוא להעלאת ריבית הדרגתית יותר. האינפלציה בישראל הסתכמה בכ-3% ב-2021, לעומת כ-7% בארה"ב. הצפי לשנה הקרובה הוא לאינפלציה של כ-7% בארה"ב ובמערב אירופה. לעומת כ-3.5% בישראל.

ציפיות אלה משפיעות לרעה על הביצועים של המניות בחו"ל, מכמה סיבות: כשיש עלייה חדה במחירים זה מוביל להאטה כלכלית, כי כשהכל עולה יותר, ההכנסה הפנויה של הצרכן נפגעת והוא קונה פחות.

בנוסף, אינפלציה גבוהה גוררת העלאות ריבית, והעלאת ריבית מעיבה על הבורסות. בארה"ב כבר העלו את הריבית ב-0.5% ויש צפי לעוד 8 העלאות בשנה הקרובה. בישראל, הציפיות לעליית ריבית הרבה יותר מתונות, מכיוון שהאינפלציה בישראל הרבה יותר נמוכה". 

"ישראל נפגעה פחות ממשבר האנרגיה בעולם"
גורם שני שפגע בשווקים הגלובליים יותר מאשר בשוק הישראלי הוא המלחמה באוקראינה. "המלחמה מתנהלת באירופה והמדינות הקרובות הן שנפגעות יותר מכולן, ולכן הבורסות באירופה נפגעו הכי הרבה מהמלחמה עם רוסיה.

חלק מהחברות באירופה מייצאות לרוסיה וזה פוגע בהן. הבנקים האירופאים חשופים יותר לרוסיה. אבל בעיקר - לאירופה יש תלות מאוד גבוהה בגז הרוסי, לכן מחירי האנרגיה בה האמירו בצורה חדה והשפיעו בצורה החדה ביותר על הכלכלות, בדגש על גרמניה. זה מקשה על הצרכן האירופי ועל תעשיות באירופה שמסתמכות על גז.

בישראל המצב טוב יותר. הרבה שנים דיברו על מחירי הגז  הגבוהים ממאגרי תמר ולוויתן–  מחירים שהיום נראים זולים באופן יחסי. יש משבר אנרגיה גדול בעולם, במיוחד באירופה, וישראל הצליחה להימנע מכך בזכות מאגרי הגז המקומיים."

גורם נוסף שהשפיע על ביצועי היתר של שוק המניות המקומי, ביחס לחו"ל, הוא הירידות במניות הטכנולוגיה בעולם. הבורסה המקומית מאופיינת במיעוט של חברות טכנולוגיה ונפגעה פחות מהירידות במניות המגזר.

"בשנה האחרונה נרשמה תשואת חסר בחלק נרחב ממניות הטכנולוגיה בשל השוויים הגבוהים בהם נסחרו החברות", מסביר רוקח. "בשוק המניות בישראל, למרות היותנו סטארט-אפ ניישן, החשיפה למניות טכנולוגיה היא נמוכה כי חברות ההיי-טק הישראליות הגדולות מעדיפות להנפיק את מניותיהן בארה"ב. למעשה, חשיפת מדדי הבורסה המקומית במשקל יתר לענפי הכלכלה המסורתית סייעה גם היא בשנה האחרונה לתשואת שוק המניות המקומי".

גם קלינסקי מתייחס להשפעה של מיעוט חברות הטכנולוגיה בבורסה הישראלית על ביצועי היתר שלה בתקופה האחרונה: "מדד הנאסד"ק האמריקאי הוא מוטה חברות צמיחה וטכנולוגיה, ואלה נסחרו במכפילים מאוד גבוהים, שמאוד רגישים לעליות ריביות, ולכן ראינו התכווצות מכפילים חדה. חלק מחברות הטכנולוגיה גם התנפחו למחירים שיש שיגידו שהם בועתיים. 

"בבורסה הישראלית, לעומת זאת, יש משקל גבוה לבנקים ולחברות נדל"ן, שהתמחור שלהן היה פחות יקר משל חברות הטכנולוגיה ולכן הן הושפעו פחות. בנקים גם נהנים מסביבה של ריבית עולה ואינפלציה". 

ערן קלינסקי, סמנכ''ל השקעות במור גמל ופנסיה. (צילום: יח''צ)
ערן קלינסקי, סמנכ''ל השקעות במור גמל ופנסיה. (צילום: יח''צ)

"השוק הישראלי ימשיך להפגין עוצמה"
השאלה הגדולה היא האם ביצועי היתר של הבורסה המקומית צפויים להימשך. המחצית השנייה של מרץ התאפיינה בתיקון של הירידות בשווקים, בעיקר בוול סטריט: מדד ה-s%p-500 עלה ב-3.93% ומדד הנאסד"ק ב-3.71%, יותר מהמדדים המקומיים, שעלו ב-2.45% (ת"א-35) וב-1.3% (ת"א-90). הדקס הגרמני, לעומת זאת, רשם ירידה נוספת של של 0.1%.

רוקח מעריך כי "השוק בישראל יכול להמשיך וליהנות מהצמיחה היפה ומכך שהריבית השקלית תהיה נמוכה מהריבית הדולרית, אך לא הייתי מוותר על טכנולוגיה, ומחירי המניות של הכלכלה המסורתית כבר לא דומים לאלה שהיו שנה אחורה".

קלינסקי מעריך כי  "בטווח הקצר-בינוני יכול להיות שיהיה צמצום בפערים בגלל תיקון הירידות בשוקי חו"ל, אבל השוק בישראל ימשיך להפגין עוצמה. הבורסה הישראלית נהנית מכלכלה טובה וצומחת יותר מזו של חו"ל ומסביבה מאקרו-כלכלית טובה יותר, אינפלציה נמוכה יותר וצפי להעלות ריבית מתונות יותר. השקל חזק והבורסה מאופיינת בחשיפה גבוהה יחסית לסקטורים יציבים יותר, בתמחורים נורטיביים יותר. הבנקים ממשיכים להיות עוגן בתיקים של המוסדיים ויש להם משקל גבוה במדדי המניות בתל אביב". 

מהם הסיכונים שעלולים להעיב על ביצועי השוק המקומי?
"מה שמאיים על הכלכלה היום זו האינפלציה בעולם. אם האינפלציה בעולם תצא מאזורי הנורמה זה איום אמיתי. ישראל היא לא אי בודד ובמצב כזה גם ישראל תושפע. היא תייבא אינפלציה".

האם המצב הבטחוני צפוי להשפיע על השוק המקומי?
"אם הפיגועים יימשכו ויחריפו, זה יכול להעיב על השוק המקומי בטווח הקצר, שכן מצב בטחוני משפיע על הסנטימנט בשוק. לאורך זמן, אירועים בטחוניים לא משפיעים על הבורסה".