השבוע רשמה במשרד התחבורה דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, את הקרוסאובר שבעה מקומות היוקרתי החדש שלה, CX90, עם מנוע 3.3 ליטר. המחיר: כמעט 400 אלף שקלים. מה שהיה עד לא מזמן תג מחיר של מכונית סלון או קרוסאובר גרמניים, הוא היום תג מחיר לג'יפון יפני מגודל מיצרן שעוד לא ממש התרגלנו לראות אותו כיוקרתי.

זו תהיה גם סביבת המחיר של פולקסווגן ID.BAZZ החשמלי בגרסת שבעת המקומות, מוביל הנוסעים בעיצוב הרטרו המקסים, שיגיע אלינו בתחילת 2025. וגם את קיה EV9 שבו ננהג היום, קרוסאובר חשמלי סופר־מתקדם, נמצא בסביבת המחיר זה. רכב אחד שעולה כמו התכולה של מובילית קטנה עם קיה פיקנטואים.

ימים יגידו אם היצרנים והיבואנים לא ברחו קצת לשוק עם התמחורים האלה, בתקופה של האטה שבה הלוואות זולות לרכישת רכב הן זיכרון מהעבר. לזכותו של הקיה אפשר רק לומר שבאמת מדובר באחד מכלי הרכב המתקדמים ביותר מסוגו, שלא מתבייש להסתכל גם לטסלה בלבן של הג'נטים.

עיצוב: לאירוע סיום מסע ההשקה של ה־EV9 בסיאול אמור היה להגיע המעצב הראשי של קיה כיום, כארים חביב הלבנוני־קנדי. חביב, שברח עם משפחתו מביירות בזמן מלחמת האזרחים, התנצל ואמר שחש ברע, אבל באותו השבוע התראיין ל"אוטוקאר" הבריטי והסביר כי העיצוב של ה־EV9 מבטא את עידן ה"פוסט SUV". ואכן, אחרי ה־EV6 קיה שוב מגיעים עם עיצוב מרהיב. מצד אחד רכב כביש שטח, מצד שני לא קשוח ולא מאיים על הסביבה והמכוניות שלידו. החלון האחורי המשולש מסייע ליצירת אשליה של תנועה, הקווים עדינים. מעולם לא נראתה קופסה להובלת שישה־שבעה נוסעים כל כך מעניינת.

קיה EV9 (צילום: קיה)
קיה EV9 (צילום: קיה)

תא הנוסעים הוא שדרוג של ה־EV6. לשני מסכי ה־12.3 אינץ' בסביבת הנהג, אחד למולטימדיה ולמערכות ואחד שמשמש כלוח מחוונים, הצטרף שלישי ביניהם, 5 אינץ' בלבד, המיועד רק לתפעול בקרת האקלים. זה נוח וזמין, אבל חבל שאי אפשר לשחק עם המיקום שלו ולהזיזו ימינה לרוחב הקונסולה בזמן שהנוסע רוצה ללחוץ עליו. אפילו וויה הסינית יודעת להציע פיצ'ר כזה. לפחות יש גם כפתורים פיזיים לשליטה בעוצמת המאוורר והקור/חום.

עם אורך של 5.01 מטר, 1.98 מטר רוחב ו־1.76 מטר גובה, מקום ממש לא חסר כאן. לא מלפנים ולא בשורת המושבים השנייה, שברכבי המבחן כללה שני מושבי קפטן שאפשר לסובב 180 מעלות. אלינו תגיע גרסת שבעה מקומות עם שלושה מושבים בשורה השנייה, ייבוא גרסת מושבי הקפטן נבחן. אפילו בשורת המושבים השלישית אפשר להושיב מבוגר אם מזיזים קדימה את מושבי השורה השנייה. יש יציאות מזגן לכולם ונפח גדול יחסית של 331 ליטר גם כאשר כל המושבים בשימוש. גלגל רזרבי לעומת זאת אין כאן, כמו ברוב החשמליות האחרות. צרת רבים.

אבזור: רכב המבחן צויד בחישוקי 20 אינץ' קלים, בשלושת המסכים, בחלון שמש פנורמי, בתא נוסעים איכותי יחסית, עם לא מעט חומרים ממוחזרים, אבל לא אחד ברמה של ג'נסיס, למשל, חטיבת היוקרה של הקונצרן.

סוללה: ה־EV9 מבוסס על הפלטפורמה שמשמשת את ה־EV6, יונדאי איוניק 5 ו־6, ג'נסיס GV60 ועוד כמה דגמים שטרם נחשפו. יחד איתה הגיעה סוללת ה־76.1 קוט"ש, שמוצעת רק עם הנעה אחורית, וטווח של כ־350 קילומטר. אבל זו תגיע לארץ, אם בכלל, רק בעתיד. מי שתגיע היא גרסת הסוללה המוגדלת ל־99.8 קוט"ש, עם טווח של 541 קילומטר בהנעה אחורית ו־501 קילומטר בכפולה. בנסיעת המבחן הקשה, 500 קילומטר ביומיים שכללו ברובם שיוט בכביש מהיר ב־90־110 קמ"ש עם שלושה אנשים ברכב, הציג ה־EV9 צריכה של קוט"ש אחד ל־5 קילומטר, זהה לנתוני היצרן.

טעינה: כולן זקוקות ל־24 דקות בלבד כדי להתמלא מ־10% ל־80% בזכות היכולת להיטען בקצב של 350 קוט"ש, בעמדות אולטרה־מהירות שכבר מתחילות להיות מוצבות בארץ. בתוך רבע שעה הן אמורות להיטען במספיק חשמל ל־239 קילומטר של נסיעה. ואפשר גם להשתמש ברכב כדי לטעון חשמליות אחרות ומוצרי חשמל בקמפינג או בעת הפסקת חשמל, בקצב של 3.7 קוט"ש, מה שמכונה V2L.

קיה EV9 (צילום: קיה)
קיה EV9 (צילום: קיה)

ביצועים: לדגמי ההנעה האחורית יש 204 כ"ס, כאשר בזכות סוללה קלה יותר מאיץ דווקא דגם הבסיס מ־0 ל־100 קמ"ש בתוך 8.2 שניות, ועם הסוללה הגדולה בתוך 9.4 שניות. אבל עם ההנעה הכפולה, כאשר מצטרף מנוע קדמי, ממריא ההספק ל־384 כ"ס והתאוצה יורדת ל־6 שניות.
יש כרגיל בחירה בין מצב רגיל, חיסכון וספורט, אבל בכולם הביצועים בגרסת ההנעה הכפולה שבה נהגנו מצוינים, הרבה מעבר למה שתרצו ברכב משפחתי עמוס בנוסעים צעירים. הנסיעה שקטה, עם בידוד רעשים מוצלח, קרובה ליומרות היוקרה של תג המחיר.

ואם זה לא מספיק, בעולם תוכלו להוריד דרך האינטרנט מחנות השדרוגים החדשה KIA CONNECT תוספת של 10 קג"מ למנוע, ואז התאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש יורדת ל־5.3 שניות בלבד. וזה עוד בגרסאות הרגילות. גרסת GT אמיתית, לא סתם גרסת אבזור GT ליין, נמצאת כבר בעבודה.
זאת פעם ראשונה שקיה נכנסת לתחום הזה של מכירת שדרוגים ותוספות תוכנה. בארץ הן לא יהיו כרגע אופציה, מאותה סיבה שהן חסומות בטסלה, שהייתה הראשונה להציע את היכולת הזאת: רשות המסים דורשת לחייב גם שדרוגים דרך האינטרנט במס על חלקי חילוף, לצד מע"מ. יצרני הרכב מסרבים לניפוח המחיר.

במעט הכבישים הלא ישרים והלא מלאי מצלמות אפשר היה להתרשם גם כי ה־EV9 שומר על התנהגות הכביש ונוחות הנסיעה המצוינות של שאר הדגמים המבוססים על הפלטפורמה של יונדאי־קיה. הוא פונה וזז הרבה יותר מרכבי שבעה מקומות אחרים של קיה בגודל שלו, כמו הסורנטו והקרניבל. יש גם שלושה מצבי שטח, אבל עם מרווח גחון של 20 סנטימטר, צמיגי כביש שמוטי חיסכון ולא אחיזה, מדובר ברכב לשבילי קק"ל בלבד.

השורה התחתונה: ה־EV9 צפוי להגיע אלינו ברבעון האחרון של השנה, כדי להקדים לפחות במשלוח הראשון את עליית מס הקנייה על רכב חשמלי מ־20% ל־35%. בארץ לא יהיו לו ממש מתחרים ישירים: ה־BYD טאנג שגם מציע שבעה מושבים הוא היחידי שקצת מתקרב, מרצדס EQB מציע גם כן שביעייה חשמלית במחיר דומה, אבל הרבה יותר צפוף וקצר טווח. ולפולקסווגן באז ייקח קצת זמן, כאמור. מי שיוכל להתגבר על הרעיון לשלם 400 אלף שקלים על קיה, יקבל קרוסאובר מתקדם ומעניין, שימושי וחכם. רכב חשמלי שתוכנן מראש ככזה, בלי פאקים כמעט, ובלי פשרות - חוץ מהמחיר.

הכותב היה אורח קיה בקוריאה הדרומית