האלפין A110S שדוהרת בהרי ירושלים לא מתהדרת במנוע הכי גדול בסביבה, רק 1.8 ליטר, אך הוא מוציא מעצמו 300 כוחות סוס ולא פחות מ־34 קג"מ. כל אלו מביאים אותה מ־0 ל־100 קמ"ש בתוך 4 שניות מאוד קצרות. אז היא חזקה, גם ביחס להרבה מכוניות אחרות, אבל בניגוד ליתר הספורטיביות שמשמינות ככל שהשנים עוברות, האלפין נותרה קלילה.

ריקשה, אופניים וכלי רכב חשמליים תפעוליים: פתרון הסעה יעיל
לא עוד חשמלית גנרית: זה מה שחשבנו על הסמארט 1

אלפין היא סוג של סינדרלה מוטורית בחליפת מרוצים. היא החלה את דרכה בסדנת ספורט מוטורי בבעלות סוכן של רנו, ז'אן רדל, שנהג לשדרג את מכוניות היצרן שבהן התחרה. ב־1962 השיק מכונית ספורט ראשונה, את ה־A110 המקורית: קטנה, קלה ומהנה, שהצליחה לרשום ניצחונות בראלי מונטה קרלו ובלה מאן מול השמות הגדולים של עולם הרכב.

ב־1975 רנו השתלטה עליה, אבל הקונצרן הגדול לא ידע מה לעשות איתה וב־1995 הופסק הייצור. ב־2007 עוד הספיק קרלוס גון להקים אותה מחדש ולהשיק מכונית ספורט קטנה וקלה, נאמנה למקור. יורשיו שימרו את הפרויקט, אבל העבירו אותו למסלול התפתחות מואץ: בקרוב הוא ישיק חשמלית ספורטיבית ראשונה על בסיס רנו 5 החדשה, ובדרך כבר יש גם קרוסאובר ראשון ברוח הזמן ולשמחת רואי החשבון - תהליך שלפורשה לקח 20 שנה.

האלפין שוקלת 1,170 קילו, בערך 400 ק"ג יותר ממכונית פורמולה־1, אבל פחות מרנו קליאו אוטומטית חדשה. בעוד יחס ההספק־משקל של האלפין עומד על כ־260 כ"ס לטונה, משפחתיות ספורטיביות כמו יונדאי i30N מגרדות את ה־200 בקושי. אם תרצו להבין באיזה שדה האלפין רועה, תצטרכו לחפש בשטח המרעה של האאודי RS5. אפילו פורשה בוקסטר, עם הספק זהה, שוקלת 150 ק"ג יותר.

האלפין מהירה מאוד, אבל מנוע מספק חוויית נהיגה ממוקדת בהרבה מסך סוסיו. זה מתחיל באופן הליניארי שבו המנוע מטפס במד הסל"ד מהמקום שבו המחט נחה ועד מעבר לשיא ההספק. בעקומת המומנט לא תראו מדרגות. הליניאריות הזאת מבטיחה שגם ביציאה מהסיבוב, או בדריכה בריאה על דוושת הגז, המכונית תהיה צפויה והגלגלים לא יסתחררו.

עוד נדבך בחוויית הנהיגה הוא כמובן הסאונד. באלפין חסכו על תזמורת ומלחין מפורסם ופשוט הוסיפו צינור שמעביר את הסאונד מהמנוע לנוסעים שלפניו. כן, אם לא הזכרנו את זה קודם, זה מנוע מרכזי, והוא נשמע טוב יותר מכל קוורטט אחר שאותו שמעתם.

עם משקל נוצה ומתלי עצמות עצה כפולות מלפנים ומאחור, החרטום לא מתרומם בהאצה ולא נשתל בקרקע בהאטה. קורטוב של היגוי, והמכונית נכנסת לסיבוב בהתלהבות של כלב שראה את כדור הטניס שלו. בכלל, ה־A110 מסוגלת לנסוע מהר בכל מצב, אבל מי שרוצה לקבוע זמנים טובים על המסלול צריך לזהות הזדמנויות ולאתר את מאית השנייה שבה המשקל זז קדימה, את מינון הגז הנכון שיפיק מקסימום כוח בלי לסחרר את הגלגלים ואת מידת ההיגוי שלא תגרום לרכב לפנות עמוק מדי לתוך הסיבוב. אפילו הברקסים שנדמים סרבנים, מתבררים כמדויקים וחזקים כאשר הם נקראים לדגל.

על הדיוק הזה האלפין מתגמלת בקצב גבוה. על הכביש הציבורי ובנסיעה קצרה יחסית קשה לגלות את כל סודותיה, וגם כשהקצב עולה, היא לא מתעייפת. אין ספק, האלפין היא מהמכוניות המעולות ביותר לנהיגה - אך עדיין מדובר במכונית צרפתית. שנתחיל?

קודם כל זה מסך המולטימדיה. חצי מיליון שקל והמסך מגיע מרנו קליאו? לכו תבינו. כל באמפ, וחיבור האנדרואיד ניתק. על הגרפיקות אפילו לא נדבר. הלא 15 ס"מ משם בקו אווירי יש לוח מחוונים דיגיטלי מרהיב. מה נסגר?

השליטה ברדיו מסתתרת מאחורי ההגה, כפתורי בקרת השיוט ניצבים במיקום שיוביל לפריקת כתף, ואין אפילו מחזיק כוסות אחד. אוקיי, רוב האנשים שקונים אלפין יקנו אותה בשביל ימי מסלול וגיחות לכבישים המהנים בעולם, אז אפשר לסלוח גם על צמד תאי המטען שלא יצליחו לאחסן קניות לארוחת ערב ליחיד.

על חסרונו של מצב ידני אמיתי בתיבה האוטומטית ממש אי אפשר לסלוח. הרי לאנשים שרוצים להחליף הילוכים לבד, ורק להם, המכונית הזאת נועדה. מי בכלל יקנה אותה בשביל כל מטרה אחרת? ויש עוד דבר אחד שעשוי להפריע לחלק מכם - העיצוב. אם אתם אוהבים את המראה של המכונית, שיבושם לכם. אם אתם באמת אוהבים מכוניות, אתם יודעים שמדובר בהומאז' מרשים לרנו אלפין המקורית, ולכן אנחנו אוהבים אותה בין שהיא יפה ובין שלא.

האלפין היא גם כמעט המכונית החדשה האחרונה בישראל ללא מערכות בטיחות אקטיבית: אי אפשר לסמוך עליה שתבלום במקומכם, שתזהיר מרכב בשטח מת ותשמור בעצמה על נתיב הנסיעה. תשאירו את הטלפון והמסרונים בכיס. גם תנוחת הישיבה תגרום לאבני שפה להרגיש גבוהות, מושבי הבאקט הם בגדר חובה, ואיכות החומרים נעה בין "הללויה איזו אלקנטרה" ל"הפלסטיק הזה מגרד לי בברך". שדה הראייה מלפנים מעולה, לכל שאר הכיוונים זה נגמ"ש עם רשת הסוואה. כניסה ויציאה - רק עם ברכיים נפלאות. צריכת הדלק מפתיעה לטובה - 10 ק"מ לליטר בתנאי מבחן מעורבים. גם הנסיעה מפתיעה בנוחותה: האלפין עסוקה וחובטת, אבל לעולם לא סוגרת מתלה ולא מענישה - כל עוד שמרתם על היגיון בריא. 

תעודת זהות / אלפין A110S

מנוע: טורבו בנזין, 1,798 סמ"ק, 300 כ"ס, 34.7 קג"מ
תיבת הילוכים: רובוטית כפולת מצמדים, 7 הילוכים. הנעה אחורית
ביצועים (יצרן): 4.2 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 250 קמ"ש מהירות מרבית, 14.5 ק"מ לליטר במשולב
זיהום אוויר: דרגה 11 מ־15
בטיחות: לא נבחנה במבחן הריסוק האירופי. ללא מערכות בטיחות אקטיבית
אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ
אהבנו: עיצוב, התנהגות, ביצועים, אופי ואומץ להציע אוטו כזה היום
לא אהבנו: איכות, בטיחות, הנדסת אנוש