שברולט מאליבו, פעם מכונית מנהלים רבת־מכר, מוצעת כעת במבצע מיוחד: 160 אלף שקל, הנחה של 34 אלף שקל ממחירון היבואן. מאזדה 6, פעם מדורגת קבועה בין עשרת הדגמים הנמכרים בארץ, מסרה מתחילת השנה רק 54 יחידות.

אחת מכל ארבע מכוניות חדשות בישראל - חשמלית
רוכב הקורקינט מת"א שהצליח לקבל 18 אלף שקל בשנה מחברת ליים

סקודה סופרב העלתה לכבישים 253 יחידות, מה שנראה מרשים, עד שמסתכלים על נתוני המסירות של מכוניות המנהלים החשמליות הקרובות אליה במחיר: 183 איוניק 6, אבל גם 349 טסלה מודל 3 ו־363 אקספנג P7. 

שוק המנהלים היה הראשון שבו עקפו החשמליות את מכוניות הבנזין, הרבה בזכות הפופולריות של מודל 3. ואומנם בהמשך השנה יגיעו לארץ גרסאות מעודכנות של טויוטה קאמרי ויונדאי סונטה ההיברידיות, אבל הקרב המעניין הופך להיות ההתמודדות הפנימית בין הסדאן החשמליות עצמן.

וזה הופך את BYD סיל לאחת המכוניות החשובות שהושקו בארץ השנה. אחרי ש־BYD אטו 3 הפכה למכונית הנמכרת בארץ, סיל מגיעה לכבוש את הקטגוריה שמעליה. להתחרות במקביל בחשמליות האחרות ולמשוך אליה את מי שכבר נוהגים בחשמלית אחרת, וגם את מי שרוכשים כעת את החשמלית הראשונה שלהם.

BYD סיל (צילום: אודי עציון)
BYD סיל (צילום: אודי עציון)

האם היא תוכל להתמודד עם האתגר?

עיצוב: הסיל מצליחה להיראות מעניינת למרות מבנה הסדאן המשעמם, עם קווים דינמיים, חישוקי 19 אינץ' בולטים שעוד נחזור אליהם, ומקדם גרר של 0.22 בלבד, לטובת הפחתת התנגדות האוויר והארכת הטווח.

הממדים נדיבים: 4.80 מטר אורך, 1.875 מטר רוחב, 1.46 מטר גובה ובסיס גלגלים באורך 2.92 מטר.

תא הנוסעים: הצוות של וולפגנג אגר, המעצב הראשי של BYD, ולשעבר באאודי ובאלפא רומיאו, לא השתולל ולא ניסה להתחכם. העיצוב נקי, נטול מוזרויות, עם אותו מסך מולטימדיה ענק 15.6 אינץ' המוכר מדגמי BYD אחרים, ולוח מחוונים דיגיטלי 10.25 אינץ'. 

התפעול פשוט יחסית, כולל ידית הילוכים במיקום הקלאסי ולא כידית מסביב להגה כמו שנהיה יותר ויותר פופולרי בחשמליות סיניות. גם איכות החומרים גבוהה מהממוצע. עם זאת, גם אם BYD נמנעה מהטעות המתמשכת של טסלה לוותר על לוח מחוונים נפרד, היא כן העתיקה ממנה את הוויתור על וילון חשמלי נגלל לכיסוי הגג הפנורמי בימים חמים. היבואן מספק ללא תשלום כיסוי להרכבה ידנית, שלא מהווה תחליף אמיתי.

המושב האחורי מרווח מאוד, הודות לרצפה שטוחה. יש מרווח רגליים מצוין ומרווח סביר לראש. יש גם יציאת מזגן נפרדת ושקעי USB־c.
תא המטען לעומת זאת קטן יחסית, בנפח של 400 ליטר בלבד, וגם פתח הטעינה צר מדי. לפחות יש עוד תא מטען, קדמי, מתחת ל"מכסה המנוע".

אבזור: הסיל הבסיסית בגרסת ההנעה האחורית (217 אלף שקל) ברמת גימור אחת, DESIGN, עם המסכים שאוזכרו, צימוד אנדרואיד ואפל קארפליי, מושבים קדמיים מאווררים ומחוממים וכוללים אפשרות לכוונון חשמלי, דיפוני אלקנטרה, תאורת LED מלפנים ומאחור, מערכת “HI BYD" לתפעול קולי, עדכון גרסה מרחוק למערכות הרכב (OTA), תאורת אווירה דינמית, טעינה אלחוטית לשני ניידים מלפנים ומערכת סטריאו של DYNAUDIO הדנית, עם 12 רמקולים. יש גם אפליקציה לשליטה ברכב מרחוק.

גרסת ההנעה הכפולה ברמת גימור EXECELLENCE במחיר של 233 אלף שקל שבה נהגנו מוסיפה תצוגה עילית לנהג, בולמים בעלי שיכוך משתנה, מערכת חלוקת מומנט בין הגלגלים ומסופקת עם כבל טעינה V2L, המאפשר לרכב לטעון מכשירי חשמל ורכבים אחרים.

בטיחות: הסיל קיבלה 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי ומגיעה עם בלימת חירום אוטונומית (גם לאחור), בקרת שיוט אדפטיבית חכמה, שמירה על נסיעה במרכז הנתיב, ניטור רכב בשטח מת, אזהרה מפני פתיחת דלת שעלולה להיות מסוכנת ושכחת ילדים, מצלמות היקפיות 360 מעלות ו־9 כריות אוויר.  

מנוע וביצועים: הדגם כפול ההנעה מצויד גם בשני מנועים, אחד בצד הקדמי ואחד באחורי, בהספק משותף של 530 כ"ס. כמקובל התיבה דמוית תיבה אוטומטית. 

הביצועים מצוינים, גם במצב חיסכון, יותר מכל מכונית מנהלים בנזין במחירים האלה. חבל שאין אפשרות לנהיגה בדוושה אחת, עם טעינה חוזרת עוצמתית, אלא רק שתי דרגות חלשות יותר. 

עם סוללת 82.5 קוט"ש גדולה יחסית עומד הטווח הרשמי על 520 ק"מ. הטווח בפועל תלוי מאוד בסגנון הנהיגה שלכם - בנהיגה בקצב ממוצע לא תתקשו להשיג לפחות 400 ק"מ גם מחוץ לעיר. דגם ההנעה האחורית יגיע קצת יותר רחוק. 

יש אפשרות לטעינה מהירה בעוצמה של 150 קילוואט וטעינה אטית של 11 קילוואט. המכונית מסופקת עם כבלים לטעינה ביתית מעמדת AC ומשקע ביתי, נדיבות שרוב היבואנים אינם חוטאים בה.

נוחות והתנהגות: אף שאינה מוגדרת כסדאן ספורטיבית, הסיל מפתיעה לטובה עם התנהגות בטוחה ומאוזנת, הגה בעל משקל יחסית לחשמליות אחרות, ויכולות טובות מהסינית הממוצעת.

זוכרים את חישוקי ה־19 אינץ'? הם נראים טוב, אבל פוגמים בנוחות הנסיעה בעיר, לצד כיול קצת ספורטיבי מדי למתלים. מחוץ לעיר המצב משתפר.

השורה התחתונה: סיל לא תימכר כמו אטו 3, מדובר על רמת מחיר וביקוש אחרים, אבל זו תהיה הפתעה אם היא לא תהיה רבת־המכר החדשה של הקבוצה. 

סיל לא מעניקה תחושה של עוד חשמלית שתוכננה בידי מהנדסי סמארטפונים. זאת חשמלית שקל יחסית להסתגל אליה, מאובזרת, איכותית, שקטה ובעלת התנהגות כביש טובה מהממוצע. הביצועים מצוינים, אבל אלה ישנם גם אצל המתחרות. החיים של מכוניות המנהלים בנזין והיברידיות לא עומדים להיות פשוטים יותר.

מנוע: שניים חשמליים, 530 כ"ס, 68 קג"מ.
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה, הנעה כפולה.
ביצועים (יצרן): 3.8 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 180 קמ"ש מהירות מרבית, 520 ק"מ טווח.
בטיחות: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, בטיחות אקטיבית מלאה.
מחיר: 234 אלף שקל.
אחריות: 6 שנים או 150 אלף ק"מ לרכב, 8 שנים או 200 אלף ק"מ לסוללה ו־8 שנים או 150 אלף ק"מ למנוע החשמלי ולבקר הטעינה.
אהבנו: עיצוב, תא נוסעים, אבזור, התנהגות כביש, ביצועים ואחריות.
לא אהבנו: תא מטען, נוחות בעיר.