מכירים סוזוקי? אז מתי בפעם האחרונה היה משהו באמת רלוונטי, חדשני או יוצא דופן ממנה? באופנועי הכביש, ה־GSX־R1000R הוא בעיקר אבולוציה של ג'יקסר המקורי של 1985. באופנועי הספורט ישנו ה־GSX1300RR היאבוסה ה"חדש", שלא כל כך שונה מהראשון שהושק ב־1999. קטנועים ואנדורו אין, ואת המוטוקרוס של סוזוקי עדיין מניעים עם רגלית.

זינוק של 35% בגניבות כלי רכב ברבעון הראשון של השנה‎
יצרני הרכב הורגים אותנו עם הפעלת המכונית ממסך מגע. העונש בדרך

זה משתנה עכשיו, או יותר נכון בסוף שנת 2022, כאשר בתערוכת מילאנו הציגה סוזוקי מחליף מודרני לוויסטרום 650 הוותיק. כמה מודרני? ובכן מדובר למעשה באופנוע חדש לגמרי, שרק במקרה יש לו השם ויסטרום. אבל בשביל שלא נתבלבל, בסוזוקי עושים קישור מיידי למשפחה שנוסדה בשנת 1903 כיצרנית של מכונות אריגה שהוסיפה בשנות ה־50 את חטיבות האופנועים והמכוניות.

מעצבי סוזוקי מחברים אותנו ל־DR BIG של שנות ה־80 וה־90, לוויסטרום המקורי של תחילת שנות האלפיים, ואפילו לקרוסים של שנות ה־80 וה־90 בעזרת הצבעים של אופנוע המבחן הצהוב־כחול. לכותב שורות אלו היה את כל האמור, וזה כבר בהתחלה יצר העדפה מתקנת לסוזוקי החדש.

עכשיו הוא כאן. הדף החלק מתבטא בהשלכת מנוע הווי־טווין הוותיק לפח והחלפתו במנוע טווין מקבילי חדש בנפח 776 סמ"ק, שמצליח ליצור את אותן תחושות באמצעות תזמון ההצתה, למרות מבנה שונה. שלדת צינורות הפלדה חדשה, ביחד עם שלדת זנב פריקה המאפשרת להחליף רק אותה במקרה של נפילה או תאונה. מערכת הבולמים של שוואה בעלת כוונונים כמעט מלאים, ומספקת מהלכי גלגלים של 220 מ"מ יותר מההונדה טראנסאלפ או הק.ט.מ 790 המתחרים, לטובת יכולת השטח. כמובן שזה מגובה בחישוק 21 אינץ' ו־17 אינץ' מאחור.

לא מובן מאליו בסוזוקי, אבל יש כאן יישור קו אלקטרוני עם רוב המתחרות: ABS, מצערות חשמליות, שלושה מצבי רכיבה שקובעים את אופי העברת הכוח, בקרת אחיזה להטיה, קוויק שיפטר שעובד מעולה, מסך TFT ברור בגודל 5 אינץ', פנסי LED, ושקע USB לטעינה. ככה זה: כדי להתחרות ביצרנים הגדולים צריך לבוא עם כלי שמציע לפחות את מה שיש גם להם.

המנוע החדש מספק 84 כ"ס וכמעט 8 קג"מ. המנוע חזק מאוד בסל"ד בינוני וגבוה, ועף קדימה עד למהירות של 160 קמ"ש - שם הקצב מואט. 84 כ"ס לא נשמעים הרבה, בטח לעומת 92 הסוסים של ההונדה או 95 הסוסים של הק.ט.מ 790, אבל הוא לא מפגר אחריהם בכלל. מנגנון הקוויקשיפטר של סוזוקי מאוד איכותי ומאפשר, בקורלציה מלאה עם המנוע, לרוץ במעלה הסל"ד.

עם זאת, המנוע לא גמיש בצורה יוצאת דופן, ויש מצבים שבהם צריך להוריד הילוך אחד או שניים בעת עקיפות, אבל בתוך העיר זה לא הפריע. גם צריכת הדלק גבוהה מהצפוי, והגיעה במבחן לכ־17 ק"מ לכל ליטר דלק. כמו בכל האדוונצ'רים המודרניים, גודל החישוק מלפנים כבר אינו מפריע כבעבר לשינויי כיוון או לרכיבה ספורטיבית. קל לנווט איתו בעיר, גם בין הרכבים שעומדים בפקק, או נוסעים לאטם בכביש מהיר.

סוזוקי ויסטרום (צילום: תמיר עובדיה, פול גז)
סוזוקי ויסטרום (צילום: תמיר עובדיה, פול גז)

הנוחות טובה, חוץ מקשיחות יתר כאשר נכנסים לסדקים השכיחים במהירות אטית. הבולם האחורי מעט רך כאשר מרכיבים נוסע נוסף. הבלמים מצוינים, גם בתחושה וגם בעוצמה. התחושה מהבולמים מפריעה מעט יותר בשטח, שם החריצים הקטנים יכולים לעייף יותר את הרוכב בגלל הנוקשות היחסית שמועברת לידיים דרך הכידון. כמובן שעם 230 ק"ג אין כאן שום כוונה לכבוש סינגלים, סלעים ודרופים. אזור הנוחות של הסוזוקי נמצא בשבילים, כמו רוב המתחרים שלו. גם העובדה שהוא מגיע עם צמיגי כביש לא מסייעת כאן.

צמיגי הדאנלופ עשו עבודה מעולה בכביש, אבל המחיר לכך הוא פגיעה ביכולות השטח, שם יידרשו צמיגים אחרים. ניתן לטוס על שבילים וליהנות מיכולות השלדה והמנוע, אבל שטח מאתגר יותר כבר לא יתאים לסוזוקי. כך או כך, הוא הרבה יותר טוב מהוויסטרום 650 בכל מקום שבו תרכבו.

ועוד שתי תלונות: הראשונה היא זמזום ברגלית ימין שמופיע בדיוק ב־130 קמ"ש, וברגע ששמים לב לוויברציה זה פשוט נתקע ומפריע. גם בהשקה העולמית הקולגות שלנו התלוננו על זה. משקף הרוח קטן מדי, ובתכלס לא עושה כלום, ואנחנו משערים שמשקף אפטרמרקט ימצא את מקומו מהר מאוד אצל רוב הרוכשים.

בשורה התחתונה, סוזוקי נעלמה לנו בעשור האחרון. זה מבאס יותר לדור שזוכר אותה כיצרנית היפנית היחידה שהסכימה לפרוץ את החרם הערבי ולהגיע לישראל. רוכבים רבים גדלו על מסעות חוצי ישראל על גבי אופנועי סוזוקי. הרוכבים החדשים יותר לא בהכרח התייחסו לוויסטרום DL650 כאל אופציה מבחינתם אם מרכיב השטח היה ברשימת הדרישות.

התחייה המחודשת של סוזוקי באה לנו טוב ומוסיפה הרבה צבע ואופציה נוספת לקטגוריה שהולכת ומשתכללת. הוויסטרום 800DE מציע חבילה שלמה שמורכבת ממנוע מעולה, מכלולים טובים מאוד, אלקטרוניקה מתקדמת ונוחות גבוהה מאוד לרוכב ולמורכב. כל זה עטוף בעיצוב שנראה טוב (בטח בצבעים של אופנוע המבחן) ומביאים את סוזוקי אל אותה השורה כמו המתחרים.

המחיר הנדרש בישראל, 76 אלף שקל, נהיה הסטנדרט החדש בקטגוריה הזו. הבחירה בין סוזוקי לשאר המתחרים ברשימה זניחה, כי כולם טובים וכולם איכותיים - וגם הוויסטרום החדש. סוזוקי הצליחו להגיע למסיבה באיחור משמעותי, אבל להגיע עם אופנוע אפוי, שעושה את כל מה שהוא צריך על הצד הטוב.


תעודת זהות / סוזוקי ויסטרום 800DE


מנוע: טווין מקבילי, 776 סמ”ק. 84.3 כ"ס הספק, 7.9 קג"מ מומנט
תיבת הילוכים: ידנית, 6 הילוכים
ממדים: בסיס גלגלים 1,570 מ"מ, גובה מושב 855 מ"מ, מרווח גחון 220 מ"מ, משקל מלא 230 ק"ג, מכל דלק 20 ל'
יכולות כביש, מנוע חזק, חלק ומרשים, נוחות גבוהה
משקף קדמי, צריכת דלק, ויברציות בסל"ד שיוט, צמיגים שפוגעים ביכולות השטח
ציון: 9