חברת טלקאר, יבואנית קיה וסאנגיונג לישראל, הכריזה היום (ראשון) על תחילת השיווק של גרסה מוזלת של הג'יפון שלה, ספורטאז', בתחום המחירים של מכוניות משפחתיות קטנות וקרוב לזה של קרוס-אוברים קטנים.
ספורטאז' אינו "עולה חדש" ממקור עלום או גרסה ידנית של רכב שטח, אלא דווקא כלי מצליח שנמכר היטב בישראל בשנים האחרונות – ומכאן נובעת גם חשיבות ההצעה הזאת. במהלך שנת 2014 נמכרו בארץ 3,572 יחידות של ספורטאז', והוא דורג שלישי בקטגוריה הזאת אחרי מיצובישי אאוטלנדר ומאזדה cx-5.
הגרסה החדשה נקראת "אורבאן", ובניגוד לרוב המתחרים, שמוצעים עם מנועי 2.0  ליטר, היא תוצע עם מנוע בנפח 1.6 ליטר שמספק 133 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית, תמורת 135,000 ש"ח.

מחיר זה דומה למחיריהן של מכוניות קומפקטיות מובילות כמו טויוטה קורולה (125-131,000 שח), ולמחירי קרוס-אוברים קטנים כמו ניסאן ג'וק (129,000-130,000) עם מנועי 1.6 ליטר ותיבות אוטמטיות.
תכולת האבזור של ספורטאז' אורבאן כוללת ארבעה מרימי חלונות חשמליים,  חישוקים קלים, ציפוי עור לגלגל ההגה וידית ההילוכים, גלגל הגה מתכוונן למרחק, תאורת יום קבועה, תאורת פנייה, חיישן גשם, בקרת לחץ אויר בצמיגים ועוד.  
ב'טלקאר' מאמינים שימכרו "אלפים רבים" מן הספורטאז', בין השאר בזכות העובדה שהוא מתמודד כעת לא רק בקטגוריה הטבעית שלו אלא גם מול שתי הקטגוריות האחרות שהן בין הגדולות בהיקף המכירות שלהן בארץ.
בעבר בוצעו מספר מהלכים דומים על-ידי יבואני רכב, אשר חוללו מהפכה ויצרו סדר חדש בשוק. כך, למשל, שינתה בשעתו דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, את פלח השוק של המכוניות המשפחתיות הגדולות (שנקראו עד אז "מכוניות מנהלים"). דלק מוטורס הציעה את מאזדה 626 במחיר גבוה אך המעט מזה של מכוניות קומפקטיות, והרחיבה את פלח השוק הזה במאות אחוזים.
לספורטאז', במחיר החדש, יש את כל הכלים לחולל מהפך דומה – בתלות במספר כלי הרכב שטלקאר תוכל לקבל מן היצרן.
מגמת הנטישה של קטגוריית המשפחתיות הקטנות – בעיקר מצד לקוחות פרטיים – נמשכת מזה מספר שנים, ואלה עוברים ברובם לקטגוריית הג'יפונים שבו מתמודד הספורטאז' ולקטגוריית הקרוס-אוברים הקטנים – שמחיריהם קרובים לאלה של הקומפקטיות.
בהנחה שמנוע ה-1.6 ליטר לא יהווה מחסום, ואין סיבה שזה יקרה, ולנוכח האטקרטיביות העיצובית של הספורטאז' והיתרון השימושי שלו על-פני קרוס-אוברים קטנים וצפופים – נראה שמדובר במהלך בעל משמעות של ממש בשוק הרכב שלנו.
יתרה מכך: הצעד של קיה, שמתרחש במקביל לחדירתה של דאצ'יה אל חלקו התחתון של השוק עם מכוניות במחירים נמוכים, עשוי למשוך גם יצרנים ויבואנים נוספים להציע הצעות דומות.