מאבקים בלתי פוסקים בין מועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבין הנהלת הרשות ולבין הנהלת משרד התחבורה, וקיצוץ משמעותי בתקציב הרשות, גרמו לשיתוק בפועל של הגוף שאחראי על הבטיחות בדרכים בישראל.
 
אחת התוצאות האפשריות של שיתוק הרשות היא תרומה לעליה המדאיגה שחלה בשלוש השנים האחרונות במספר הרוגי תאונות הדרכים – וזאת למרות השיפור הטכנולוגי בכלי רכב ולמרות השקעה מאסיבית בתשתיות הכבישים בישראל בשנים אלה. 
 
בעוד ששנת 2012 הסתכמה ב-290 הרוגים בתאונות, בשנת 2013 עלה מספר ההרוגים ל-309, בשנת 2014 הוא עלה שוב, ל-319 הרוגים, ושנת 2015 נפתחה בזינוק מדאיג שמסתכם ב-345 הרוגים.
 

כאשר נחקק החוק שמתוקפו קמה הרשות הלאומית, בשנת 2006, אחד החששות העיקריים, על סמך ניסיון השנים הקודמות, היה מפני מצב שבו משרדי הממשלה מנצלים את הרשות כדי להעביר לעצמם כספים מבלי להוכיח תרומה לבטיחות בדרכים.
 
כדי למנוע מצב כזה, הוגדר בחוק הרשות במפורש שמועצת הרשות תנהל בפועל את הרשות מבחינה מקצועית, וכדי להבטיח את אי התלות שלה במשרדי הממשלה בכלל, ובמשרד התחבורה בפרט, נקבע שבמועצת הרשות יהיו עשרה נציגי ציבור לעומת חמישה נציגים של משרדי ממשלה.

בפועל, שר התחבורה, ישראל כץ, מעולם לא מינה למועצת הרשות עשרה נציגי ציבור, כמתחייב בחוק, וכך הותיר למעשה את מועצת הרשות בידי נציגי משרדי הממשלה אשר מתוקצבים על-ידי הרשות.
 
נכון להיום, לרשות הלאומית כמעט אין תקציב עצמאי לצורך ביצוע פעולות מחקר וחיזוק מקצועי, היות שהיא שבה להיות צינור להעברת התקציב שלה למשרדי ממשלה אחרים. 
 
נכון להיום חברים במועצת הרשות ארבעה נציגי ציבור, אחד מהם הוא פעיל ליכוד אשר שימש בעבר כיו"ר מועצת חורפיש ומנכ"ל תאגיד המים מעיינות זיו, ושלושה נציגים של משרדי התחבורה, בטחון הפנים והחינוך – אשר מתוקצבים על-ידי הרשות.
 
לפי נוסח החוק, דרוש מניין של שמונה חברי מועצה כדי לקיים ישיבת מועצה, ומכאן שמועצת הרשות כלל אינה יכולה לפעול לא רק לפי רוח החוק, אלא אפילו לפי לשון החוק.

בהרצאה שנשא השבוע יו"ר הרשות, ד"ר יעקב שיינין, הוא הודה ש"הרשות הלאומית עדיין פועלת כגוף פאסיבי, חסר סמכויות עם אפקטיביות נמוכה ותקציב מכווץ", שהיא "מתנהלת כמעט ללא אנשי מקצוע, מוניטין והכרה מקצועית. עדיין משמשת כ'צינור להעברת כספים' לגופים שלישיים... רובו המכריע של תקציב הרשות מועבר לגופים שלישיים ללא שליטה", וחמור מכל: "לרשות אין מערכת פיקוח ובקרה נאותים על כל הכספים העוברים לגופים שלישיים, ואין לה מדדי תפוקות או תיעדוף פרויקטים לפי תרומתם היחסית לבטיחות".

בתוך כשלושה שבועות יסתיים תוקף המינוי של יו"ר הרשות, ד"ר יעקב שיינין, והוא לא צפוי להיות מוארך על-ידי השר הנוכחי. תהליך המינוי של נציגי ציבור אורך מספר שבועות היות שהוא דורש, בין השאר, את אישור הממשלה. התוצאה היא שגם בחודשים הקרובים, בתוך כדי מגמה של עליה במספר הרוגי התאונות, הרשות הלאומית תוסיף לא לתפקד.

 תגובת שר התחבורה ודובר משרד התחבורה טרם התקבלה.