אסטון מרטין, יצרנית מכוניות הספורט-יוקרה הבריטית, השיקה היום (רביעי) בהרצליה את אולם התצוגה המרכזי החדש שלה, לרגל ההשקה הרשמית של סוכנות היבוא של החברה לישראל.



במקור, זיכיון היבוא ניתן בשנה שעברה לחיים דנינו, אשר ייבא ומכר מספר מכוניות, אולם בפברואר השנה הוא נמכר לתומר דותן ומאיר אוחיון, מקימי ומבעלי חברת הטרייד-אין אוטודיל.



אסטון מרטין הוא אחד ממותגי היוקרה היקרים בעולם, עם היקף ייצור שנתי נוכחי של כ-4,000 מכוניות בשנה בלבד ותוכנית התרחבות שלא תעבור את רף ה-15,000 מכוניות בשנה כדי שלא לאבד את האקסקלוסיביות של המותג. השוק הישראלי מצטרף ל-155 סוכנויות של החברה ברחבי העולם, ובמקביל לארץ הקימה השנה אסטון מרטין סוכנויות יבוא חדשות בקוריאה הדרומית, ביפן, בתאילנד ובאינדונזיה.



מחירי המכוניות בישראל, אחרי מיסים, נעים בין כ-1 ל-2.5 מיליון שקלים לפני תוספות מיוחדות, כך שבמקביל לפרארי זהו המותג היקר ביותר בישראל. למרות זאת, דותן ואוחיון מאמינים שאסטון תמכור בארץ כ-100 מכוניות בארבע השנים הבאות. לדברי דותן, הייחוד של אסטון מרטין בראיה ישראלית נובע מכך שלמרות המחיר הגבוה והאיכויות הטכנולוגיות - המכוניות עצמן לא מנקרות עיניים יתר על המידה.



לדבריו, מאז הקמתה מכרה חברת אוטודיל יותר מ-500 מכוניות משומשות במחירים של מעל 700 אלף שקלים. להערכתו, הביקוש למכוניות יוקרה יקרות מאד נמצא במגמת עליה. עובדה זו מגובה לדבריו במספר המשומשות היקרות שאוטודיל מוכרת ובצמצום משך הזמן שאורך מרגע שהן מוצעות למכירה ועד שנמצא להן קונה.



ניל סלייד, מנהל המכירות של אסטון מרטין לאפריקה, המזרח התיכון והמזרח הקרוב, מאמין שלישראל יש "את כל המרכיבים הנחוצים" למכירת מכוניות בטווח המחירים הזה. לדבריו, "ישראל היא מעצמה כלכלית ומנהיגה בתחומי ההי-טק, וחיה כאן אוכלוסיה שיודעת להעריך איכות ומוכנה לשלם תמורתה". תומר דותן מעריך שלקוחותיה של אסטון מרטין בישראל יהיו בעלי מקצועות חופשיים, אנשי שוק ההון, אנשי הי-טק וגם תושבים זרים שנמצאים "על הקו" בין תל-אביב לערים מרכזיות אחרות בעולם ורגילים לנהוג במכוניות מפלח השוק הזה.




תומר דותן (מימין), אנדי פאלמר מנכ"ל אסטון מרטין העולמית (במרכז) ומאיר אוחיון (משמאל). צילום: רונן טופלברג


כעקרון, כל דגמי אסטון מרטין ישווקו בישראל, וכפי שאומר אנדי פאלמר, מנכ"ל החברה, אשר הגיע ארצה לרגל חנוכת הסוכנות: "כל אדם עם פנקס הצ'קים המתאים יכול להזמין אצלנו מכונית, ואין לנו כחברה בעיה לבנות אפילו מכונית אחת ויחידה מסוגה עבורו".



לדברי פאלמר, אשר עבר כ-23 שנים בחברת ניסאן ושימש כ"יד ימינו" של מנכ"ל החברה קרלוס גוהן עד שעבר באוקטובר האחרון לנהל את אסטון מרטין, החברה תשמור על עצמאותה ועל המטען הגנטי שלה בזכות העובדה שהיא לא שייכת ליצרנית רכב גדולה, ובעזרה טכנולוגית של מרצדס אשר מחזיקה ב-5% מן הבעלות בחברה.



"נתח זה הוא לא גדול מספיק כדי לפגוע בעצמאות שלנו", מסביר פאלמר, "אבל מאפשר לנו גישה אל טכנולוגיית מנועי ה-V8 של מרצדס (את מנועי ה-V12 תוסיף אסטון מרטין לפתח ולייצר לבדה) ואל ארכיטקטורת מערכת החשמל, וכל לצמצם עלויות".



רוב דגמי אסטון מרטין הנוכחיים פותחו עוד בעידן שבו החזיקה חברת פורד בבעלות בחברה (עד לשנת 2007), אולם כעת גייסה החברה 300 מיליון דולר במטרה לפתח שלוש משפחות חדשות של דגמים, בהם גם קרוס-אובר.



מחירים לדוגמא של דגמי אסטון מרטין בישראל: ואנטאג' (950,000-1,225,000 שקלים), DB9 (1.7-1.9 מיליון שקלים), ראפיד (1.9 מיליון שקלים) ואנקוויש (2.43 מיליון שקלים).