שר האוצר, משה כחלון, חתם היום (שני) על צו והוראת שעה שמשמעותם רפורמה בשיטת מיסוי כלי רכב דו-גלגליים. עיקרי הרפורמה כוללים ביטול האבחנה בין אופנועים וקטנועים, הוספת דרגות זיכוי חדשות לכלים בעלי מערכת למניעת נעילת גלגלים בהתאם לביטול וכן, מתן הטבת מיסוי לרכב תלת-גלגלי בטיחותי.



על פי הצו, תבוטל האבחנה בין אופנועים וקטנועים. צעד זה מתבקש מאחר ובמהלך השנים נשחקו ההבדלים בין אופנועים וקטנועים בעיקר במבנה ובנפח המנוע. משרד התחבורה, האחראי על התקינה בתחום, איחד כבר לפני מספר שנים את שני הסיווגים. מבחינת פוטנציאל השימוש, היבטי בטיחות וזיהום סביבתי – אין כיום הבדלים מהותיים.



שיעורי המס הקודמים עמדו על 40% על כל סוגי הקטנועים ועל אופנועים עד 125 סמ"ק. המס על אופנועים מעל 125 סמ"ק עמד על 72%. שיעורי המס החדשים יהיו: נפח מנוע עד 500 סמ"ק - שיעורי המס ינועו בין 40%-70% (בהתאם להספק), נפח מנוע בין 501-800 סמ"ק - שיעורי המס ינועו בין 50%-70% (בהתאם להספק) ועל רכבים דו גלגליים בעלי נפח מנוע מעל 800 סמ"ק - שיעור המס יעמוד על 70%.



השינוי יוביל להוזלה משמעותית של שיעורי המס בייבוא אופנועים בנפח מנוע שמעל 125 סמ"ק ובהספק של עד 75kw, וישאיר את המיסוי הקיים בשיעור של 40% על מרבית האופנועים הקטנים והקטנועים (קרוב ל-90% מסך הייבוא). בשנת 2014 יובאו לישראל כ- 14,000 כלים דו-גלגליים.



בעבר נקבע מס מופחת לקטנועים בהתחשב בשימושים העסקיים בהם (כגון לביצוע משלוחי דואר, מזון וכו'), אך עם התפתחות קטנועים גדולים ("קטנועי מנהלים") – הוחלט להעלות את המיסוי על קטנועים גדולים ולהפחית את המיסוי על אופנועים קטנים, שעודם משמשים לרוב למטרות עסקיות.



בנוסף, במסגרת הרפורמה תינתן הטבה במס קנייה בסכום של 3,000 שקלים על ייבוא רכב תלת גלגלי עם שני גלגלים מקדימה. כלי רכב מסוג זה מאופיינים ביציבות גבוהה יותר ואחיזת כביש משופרת מזו של רכב דו גלגלי ועל כן, בטיחותיים יותר. יתרה מכך, עלות היצור של רכב תלת גלגלי יקרה משמעותית מרכב דו גלגלי דומה לו ולכן מתן ההטבה במס יביא למיסוי שאינו נותן העדפה לאחד מן הכלים.



בתגובה להודעת משרד האוצר, אמרה טל ברנר-דרורי, יו"ר איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי באיגוד לשכות המסחר כי "האיגוד ילמד את הרפורמה ואת השלכותיה בימים הקרובים. לדעתנו, כבר עתה קיים צורך ובייחוד בנסיבות הקיימות של עומסים תחבורתיים כבדים באזור גוש דן, להפחית את רמת המיסוי של הכלים המשמשים לפתרון תעבורתי, עירוני ופרברי שהספקם עד 25KW‏ ולהעמידו על שיעור נמוך מ 40%".



עוד היא הוסיפה: "מזה כשנתיים רשות המיסים פועלת לקדם מהלך לעדכון המיסוי בענף הרכב הדו גלגלי, תוך רצון לבטל את האבחנה בין אופנוע לקטנוע. במסגרת המהלך פעלה רשות המיסים לצמצם את התבססות המיסוי על אבחנה טכנית או נפח מנוע ובמקום זאת עברה לבסיס מס לפי הספק. ואכן הצו שפורסם הבוקר קובע את כי שיעור המס על רכב דו גלגלי ינוע מ 40% עד 70% בהתבסס על הספק. מהלך זה תואם את התקינה האירופית לפיה סיווג הכלים יתבסס על הספק ולא על נפח מנוע".