שנת 2015 צפויה להסתכם כאחת השנים הקטלניות ביותר על כבישי ישראל בשנים האחרונות, והיא חותמת שלוש שנים רצופות של עליה במספר ההרוגים והנפגעים.



ממזכר שהעביר אתמול מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי-דואני לשר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ, ולמנכ"ל משרדו עוזי יצחקי, עולה שעד לסוף נובמבר השנה נהרגו על כבישי ישראל 327 בני אדם - מספר שאינו כולל פצועים אנוש שעדיין נלחמים על חייהם בבתי החולים.


מדובר בזינוק של 22% במספר ההרוגים ביחס לשנת 2012, ו-14% ביחס לשנה שעברה.





בין הנתונים שהעביר המנכ"ל לשר בולטים במיוחד הגידול הדרמטי במספר ההרוגים היהודים – זינוק של 39%, לעומת צמצום מבורך של 8% במספר ההרוגים מקרב המגזר הערבי, ו-45% מקרב בני אדם שאינם אזרחי ישראל.



בולט מאד גם הגידול של 22% במספר ההרוגים בכבישים הבינעירוניים, והקיטון המבורך של כ-11% במספר ההרוגים מקרב הולכי הרגל. מאידך, זינוק דרמטי במיוחד נרשם בקרב רוכבי האופניים (62% יותר הרוגים) ורוכבי האופנועים (56% יותר).



הגוף שאותו הקימה מדינת ישראל כדי להיאבק בתאונות הדרכים וכדי לצמצם את הקטל בכבישים הוא הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אלא שלמרות העלייה העקבית במספר הרוגי התאונות בשלוש השנים האחרונות הגוף הזה פועל מזה כשמונה חודשים ללא מניין חוקי של חברי מועצה, כלומר ללא מועצה שתפקידה להנחות את מנכ"ל הרשות בפעולותיו, ולבחון האם התקציב שמקצה המדינה לשיפור הבטיחות מנוצל בדרך ראויה.



מאז אמצע אפריל חברים במועצת הרשות רק 5 מתוך 15 חברים ו-3 מהם הם נציגי משרדי הממשלה אשר מתוקצבים על ידי הרשות. חבר נוסף בדירקטוריון, אחד מתוך שני נציגי הציבור - הוא פעיל ליכוד.



בהתאם לחוק אמורה הייתה הרשות אמורה להגיש את הצעת התקציב שלה לשנת 2016 כבר בחודש יולי שעבר, וכך להכין את הרשות ואת משרדי הממשלה לפעילות לקראת השנה הבאה. אלא שללא מניין חוקי של חברי מועצה אי אפשר לאשר תקציב, וקיים חשש שבהיעדר פיקוח יועברו כספים ליעדים שונים שלא בהכרח מקדמים את הבטיחות בדרכים באופן אופטימלי.



שר התחבורה ודובר משרד התחבורה סרבו להגיב לפניית מעריב, בעניין זה, ומן הרשות הלאומית נמסר: "תקציב הרשות נדון יחד עם משרדי התחבורה והאוצר, אך עקב אישור מאוחר של תקציב המדינה רק בשבוע האחרון, הרשות עורכת מחדש את הצעת התקציב שלה כך שתותאם למסגרת שאושרה. הצעה זו תוגש בקרוב לשר".