מכוניות אוטונומיות, כמו אלה שגוגל מפעילה כבר כמה שנים, עדיין נחשבות לדבר נדיר למדי. אך באופן בלתי נמנע, נראה שהן יהפכו לחלק משמעותי בתשתית התחבורתית שלנו בעתיד הקרוב. המשמעות היא הצטמצמות נרחבת של תעשיית ביטוח הרכב, מאחר ותדירות התאונות תרד והאחריות תעבור מהנהג ליצרן הרכב או לתוכנה שמפעילה אותו.



את גודל המהפכה ניתן להבין מהודעה שפרסמה לאחרונה ג'נרל מוטורס, על שיתוף פעולה עם חברת שיתוף הנסיעות Lyft, בתכנית בהיקף של 500 מיליון דולר ליצירת רשת "לפי דרישה" של מכוניות אוטונומיות. אובר דיברה בעבר גם היא על התמקדות במכוניות אוטונומיות, ואף פורד הצהירה על תכניותיה בתחום. היא מתכננת לשלש את צי המחקר של מכוניות Fusion Hybrid שברשותה (מ-10 ל-30), ובכך היא מעודדת את ההשערות שהיא מתכננת ליצור מכונית אוטונומית משלה. גוגל מצידה, דיווחה שצי המכוניות האוטונומיות שלה גמע מעל ל-1.6 מיליון קילומטרים מאז 2009, כאשר רק 12 תאונות מינוריות נרשמו - ואף אחת מהן לא באשמת כלי הרכב.




רכבים אוטונומיים. יביאו איתם שינויים מרחיקי לכת



מכוניות ללא נהג עדיין לא זמינות לשוק הרחב, אבל טכנולוגיות אוטונומיות כמו מערכות למניעת התנגשות, סוללות את דרכן לדגמים של יצרני רכב רבים כולל מרצדס בנץ, וולוו וטסלה. חברת המחקר והייעוץ Celent העריכה בדוח שיצא לאחרונה, כי בתוך 20-30 שנה יותר מ-50% מכלי הרכב על הכביש יהיו אוטונומיים.



חברת הייעוץ והמחקר KPMG צופה שמשמעות הטרנדים האלו היא שתוך 25 שנה תעשיית ביטוח הרכב האישי תצטמצם לפחות מ-40% מגודלה כיום. אם מכוניות הן אוטונומיות, בעליהן אולי יצטרכו לרכוש פוליסות ביטוח רכב שיכסו גניבה ונזק שלא נגרם מהתנגשות, כמו שיטפונות.



אמצעי בטיחות אישיים


תעשיית הביטוח תוכל להמציא עצמה מחדש בעקבות השינויים בשוק הרכב, וחברת הביטוח האמריקאית State Farm מובילה את ההיערכות לכך בארה"ב. אחת מהתוכניות שלה היא להפוך ל"חברה לניהול חיים", אשר תנתח מידע על כלי הרכב, הבית והבריאות האישית של הלקוח. לפי דפוסי ההתנהגות שתמצא, החברה תציע "המלצות אישיות, הנחות על הביטוח וערכים או שירותים אחרים שהלקוח יוכל להשתמש בהם כדי לנהל ולשפר את חייו". כל אלו יוצעו דרך אפליקציה חדשנית, אשר תוכל אף לשלוח התרעות ועצות ללקוחות.



כך לדוגמה, דפוסי הבריאות יוכלו להצביע על רמות גבוהות של לחץ. המערכת של State Farm תוכל להבחין בפריצה שהייתה לאחרונה לבית או למכונית, שהייתה עלולה להשפיע על הלקוח - ולהמליץ לו על אמצעי בטיחות שיבטיחו לו שקט ושלווה.



בסופו של דבר, הפיכה מחברת ביטוח ליועצת ניהול חיים יכול לשחק לטובתה של State Farm. בסוף 2014 היו לה 82 מיליון חשבונות של לקוחות, היא אשפית בניתוח כמויות נתונים גדולות על אנשים, מכוניות, בתים, מזג אוויר ועוד. שוויה עמד על 80 מיליארד דולר בסוף 2014.



State Farm היא לא חברת הביטוח היחידה שלוטשת עיניים לעתיד ולמומחיות בהערכת סיכונים, כדי לספק המלצות ועצות ללקוחותיה. חברת Travelers לדוגמה, הטמיעה מכשיר שמציג הצעות ספציפיות לניהול נסיעות. הלקוחות יוכלו לראות מפה עם נתונים על המקומות אליהם הם רוצים להגיע, כמו חנויות, מסעדות וכבישים, ולתכנן כך את מסלולם.



עדיין לא מוכנים


דונלד לייט מ-Celent צופה כי כאשר מכוניות אוטונומיות אכן ישחקו תפקיד מרכזי בשוק, מבטחי רכב יפשטו את הרגל אם הם לא יצמצמו את העלויות המבניות שלהם - הבניינים הגדולים, צבא הסוכנים ומערכות המחשוב. לייט אף מעריך שחברות אשר תלויות בפרמיות ביטוח רכב לא יצליחו להתאים עצמן לשינויים על ידי מכירת פוליסות בתחומים אחרים, מאחר ואין מספיק פוליסות כאלו. למרות זאת, סקר של KPMG מיוני האחרון מראה שחברות ביטוח מעטות נערכות להגעתן של המכוניות האוטונומיות, כאשר קרוב לשליש מהן אמרו שהן לא פעלו כלל בעניין.  



לאתר פורבס