מכוניות נמוכות כבר לא באופנה. הרגילות, המשפחתיות, רכבי מנהלים ומשפחתיות קטנות הן כבר לא להיט. בראשי מצעדי המכירות ניצבות בגאון מכוניות קרוסאובר - משפחתיות מוגבהות - בעלות פאסון של ג'יפ. לכן לא הופתעתי מכך שמכונית הפרימיום החדשה DS4 מבית המותג הצרפתי DS, שהחלה להימכר בישראל, נתפסה כמכונית פנאי שטח. רק שהיא ממש לא. היצרן עשה את המיטב כדי שתיראה מוגבהת והקהל כנראה אהב שהיא נראית כפנאי שטח, כך שהמשימה הושלמה.

DS4 החלה ב־2010 כמכונית מנהלים קומפקטית בניחוחות פרימיום של סיטרואן. DS הייתה אז חטיבת היוקרה של סיטרואן, וב־2015, עם תחילת השיווק של הדגם לאחר מתיחת הפנים, הצהירה על הפיכתה למותג רכב עצמאי של רכבי פרימיום מפונפנים, עתירי פרטים וסטייל.
לזכות העוסקים במלאכה - היצרן והמותג - ייאמר כי הם הצליחו לבדל די מהר את DS מסיטרואן. בעוד סיטרואן היא מכונית נוחות לעם, DS היא מכונית פרימיום מתוחכמת לקהל מצומצם, הייטקיסטי, שמבקש לבדל עצמו באמצעות מכונית שלא דומה לאף רכב אחר. המותג, בארץ ובעולם, עובד קשה כדי לחבר את DS עם מותגי אופנה צרפתיים יוקרתיים.

סיטרואן DS4 הישן סיפק תחושות של נהיגה ספורטיבית, היה לו מראה יפה ונכון. בשנה שעברה DS הצרפתית הודיעה על הדור השני של הדגם DS4, ובדור הזה הוא נראה אחר לגמרי: הוא יפה ומרשים פי כמה, ונראה שעבדו קשה על העיצוב שלו. כמי שביקרה במחלקת העיצוב של DS בצרפת ב־2018 והתרשמה עמוקות מכמות הפרטים שהמעצבים מביאים בחשבון בעת עיצוב הדגמים, עד לרמת עיסוק בשאלה איך הגימורים של תא הכפפות ייראו כשקרני השמש יהיו ישירות עליהם, ברור לי שה־DS4 החדש הוא פרויקט מטורף.

הדגם משווק בשלוש רמות גימור מורכבות, עד שכמעט תטעו לחשוב שמדובר בשלושה דגמים שונים. כל רמת גימור נתפרה ללקוחות הייחודיים, מתוך הקהל הייחודי. לדגם הראשון עיצוב ספורטיבי, הוא מכונהDS4 PERFORMANCE LINE, ועיצובו כולל בין היתר גג שחור, חישוקים ייחודיים, פס בין יחידות התאורה האחוריות, גריל ומסגרת חלונות בצבע שחור. הדגם השני הוא הייטקיסטי ומפונפן. והדגם השלישי מעוצב בהשראת רכבי קרוסאובר וזוכה לתגי “CROSS" בצדדיו, אפרופו המאמץ לשוות לו מראה של רכב פנאי. לכל אחת מרמות הגימור מפרט אבזור שונה ומגוון, כולל הריפודים, הגימורים, חישוקי הסגסוגת ועוד.

DS4 משווקת בארץ עם שתי יחידות הנעה: PHEV, הכוללת מנוע בנפח 1.6 ליטר בנזין טורבו, עם הספק של כ־180 כ"ס ומומנט של 30.6 קג"מ, ולצד מנוע הבנזין, פועם מנוע חשמלי, עם הספק של עוד 110 כ"ס ומומנט של 33 קג"מ (הרבה הספק עם מומנט מכובד). הגרסה השנייה, למי שהאג'נדה הירוקה פחות על סדר היום שלו ולא נמאס לו לבקר בתחנות דלק, כוללת מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר טורבו עם הספק של 225 כ"ס ומומנט של 30.6 קג"מ. שתי גרסאות ההנעה משודכות לתיבת הילוכים אוטומטית, בעלת שמונה יחסי העברה, של החברה היפנית AISIN. אם כי ככל הנראה רוב המתעניינים ב־DS יבדקו ראשית את האופציה ההיברידית־חשמלית.

זריזה, מהנה ושקטה (צילום: רונן טופלברג)
זריזה, מהנה ושקטה (צילום: רונן טופלברג)

למי שהשימוש שלו ברכב כולל בעיקר נסיעות הלוך וחזור מהבית לעבודה וסידורים, הסוללה החשמלית, בהספק 12.4 קוט"ש עם טווח נסיעה חשמלי של 45 קילומטר, יכולה להפחית את תכיפות המפגשים עם תחנת הדלק, ומאידך, להשאיר אותו רגוע בידיעה שגם אם הגיע לסוף הטווח החשמלי, ניתן להסתמך על מנוע הבנזין.

מבחן הדרכים נערך על DS4 היברידית נטענת ברמת אבזור E־TENSE. יחידת ההנעה שלה טובה. הרכב זריז ומהנה, אך פעולת תיבת ההילוכים לא חלקה. לא זיהיתי אחזור משמעותי של אנרגיה בשימוש בבלימה רגנרטיבית, אולי זה קורה בהאטות בנסיעה בינעירונית ממושכת. שקט יחסית בתא הנהג והנוסעים, ונוח לנהוג בכבישים סלולים ומהודקים.

אין דרך לתאר את תא הנהג והנוסעים בלי לעשות עוול למחלקת העיצוב ומהנדסי הרכב, מלבד לפרט באריכות את כמויות האבזור ברכב. רמת הגימור הזו כוללת לוח מגע מיוחד במרכז הקונסולה, שבאמצעותו ניתן לשלוט במולטימדיה, לתפעל אותה וגם לכתוב על גבי מסך המגע הקטן והמיוחד אותיות בעברית ולהזין את הכתובת במערכת הניווט.

בנוסף, יש תצוגה עילית, שבעצם מקרינה את האינפורמציה של לוח המחוונים על גבי השמשה הקדמית, ועוזרת לנהג/ת לשמור על העיניים על הכביש, יש ארבעה מצבי נהיגה, המשפיעים על מערכת ההנעה והמתלים (חשמלי, היברידי, ספורט, נוחות), מתלים אקטיביים, “העשרת" צליל המנוע בתא הנוסעים במצב ספורט, מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה, חיישני חניה היקפיים, ארבע מצלמות חניה, מראה מרכזית אלקטרו־כרומטית, גג פנורמי נפתח עם הצללת וילון, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7 אינץ' בעברית ושמונה ערכות צבעים לבחירה, כניסה והתנעה ללא מפתח עם חיישן קרבה.

יש בקרת אקלים מפוצלת גם למושב האחורי עם פונקציית הפעלת מיזוג או חימום עוד טרם נכנסתם לרכב, כשהרכב נעול וכבוי - גם דרך אפליקציה ייחודית של DS, שכל בעל רכב מקבל הרשאה להשתמש בה, עת מכניסים אותו למערכת ומשייכים לו את הרכב ופרטי הרכב.
במרכז ניצבת מערכת המולטימדיה עם מסך 10 אינץ', עם קישוריות ל־Apple CarPlay ו־Android Auto. יש בה מערכת ניווט מקורית דוברת עברית הכוללת דיווחי תנועה. אני מודה, מערכת הניווט היא המערכת היחידה כמעט שהבנתי ותפעלתי בקלות מתוך השפע הטכנולוגי ברכב. רק לא הבנתי למה המערכת לא מתאפסת מדי התנעה, וממשיכה לשלוח אותי ליעד שאליו הגעתי בנסיעה האחרונה.

מערכת המולטימדיה ב־DS4 החדש עשויה להיות המסננת הראשונה של הלקוחות. אלה שיכירו את המערכת ויפגשו באופי התפעול והתצוגה - יתחברו לרכב. אך לקוחות רנדומליים עשויים “לנשור" כשיפגשו את המולטימדיה, המתגים החיצוניים, לוח המחוונים ומסך המגע הקטן למטה. כל אחד מהם, וכולם ביחד, גורמים לתפעול להיות מסובך ולא אינטואיטיבי. דגמי DS מספיק מיוחדים ונבדלים מאלה של המתחרים, ומיותר לייצר התעסקות “מיוחדת" בתפעול המערכות ברכב. לנהג זה לא מוסיף או תורם.

לגרסה הנבחנת יש אפשרות להוסיף בתשלום חבילת אבזור גבוהה יותר, שכוללת ריפודי עור בגוון בהיר, מושבים קדמיים חשמליים מתכווננים עם זיכרון למושב הנהג, שמונה תוכניות עיסוי במושבים הקדמיים, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, וגם חימום להגה שפעיל בטמפרטורות שמתחת ל־20 מעלות. מזל שיש סרטוני הדרכה מובנים לתפעול הרכב והמערכות בו בשפה העברית.

ה־DS4 החדש שופע אבזור בטיחות מתקדם וחשוב וזכה בחמישה כוכבים במבחני ריסוק אירופיים רשמיים - ציון הבטיחות המקסימלי.
המחיר לגרסה הפותחת עם מנוע בנזין הוא 218,990 שקלים. רמת הגימור הגבוהה, הנבחנת, בעלת היחידה ההיברידית הנטענת החזקה, תעלה 278,990 שקלים.