טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה, שאוחזת באג'נדה ירוקה ודוהרת אל עבר חשמול כל דגמיה וייצור רכב ללא פליטות מזהמים, ממשיכה להציע ללקוחות כלי רכב היברידיים. אירופה עוברת מהפכה חשמלית מלאה, וטויוטה כבר העמידה רכב חשמלי מלא - BZ4X, קרוסאובר שהושק לפני מספר חודשים, אבל היצרנית המחושבת והמאורגנת עוברת את המהפכה בקצב שלה, בתזמון שלה, לפי שעון טויוטה.

טויוטה קורולה קרוס, הקרוסאובר ההיברידי החדש שמושק כעת בארץ, היה צעד נבון מבחינתה: היא לקחה את הדגם האהוב של המותג, הרכב הנמכר בכל הזמנים, טויוטה קורולה, שמכר 50 מיליון יחידות מסביב לעולם, וחיברה אותו עם אופנת הקרוסאוברים.

קורולה קרוס ממוקמת בין טויוטה C־HR, מכונית הפנאי הקומפקטית־עירונית, עם הלוק המעוצב, לבין טויוטה ראב 4, רכב הפנאי שטח, שמצויד במנוע 2 ליטר ובמערכת הנעה 4X4 שמייעדת אותו גם למשפחות, אבל לא רק, ומוצע גם בגרסת פלאג אין. קורולה קרוס מצליחה לא לדרוך לאחיות שלה על הרגליים, ולהציע למשפחות מרווח פנים פרקטי לארבע־חמש נפשות, כולל מרווח ראש טוב (שנשמר גם בגרסה עם הסאן־רוף הפנורמי), פתיחת דלתות בזווית רחבה להכנסת מושבי בטיחות, מראה ג'יפוני מצודד ומערכת הנעה היברידית, שתחסוך בצריכת דלק.

קורולה קרוס הוא הדגם הראשון של המותג שבו מוטמעת המערכת ההיברידית החדשה, בדור החמישי של טויוטה, הכוללת טכנולוגיה חשמלית בעלת יכולת טעינה עצמית. כלומר, על הנייר, המערכת ההיברידית החדשה טובה יותר. כל אחד מחלקיה עבר שיפור, כיול והפחתת משקל עודף לטובת התייעלותה. בפועל, הנהיגה חלקה יותר, המנוע מתאמץ פחות ונשמע פחות, ואם תנהגו באופן רגוע, תגיעו לנתוני צריכת דלק טובים מאוד. בתנאי מבחן מאומצים, קיבלתי נתון של 14.5 קילומטר לליטר.

חלק חשוב מיחידת ההנעה ההיברידית הוא מנוע הבנזין בנפח 1.8 ליטר שאנחנו מכירים מהקורולה הרגילה, שכעת, יחד עם המנוע החשמלי, מספק כ־140 כ"ס (תוספת של 23 כ"ס), ומאיץ מ־0 ל־100 קמ"ש ב־10 שניות. בדירוג הזיהום של הרכב הוא מקבל ציון ירוק ומעודד, 3 מתוך 15.
תיבת ההילוכים היברידית ורציפה, ופעולתה טובה מבעבר. הנסיעה בקורולה קרוס נוחה ומשככת את מהמורות הכביש, אבל לא חפה מרעשי דרך, שנכנסים מבתי הגלגלים ונוכחים ככל שהמהירות עולה. תקבלו את הכוח והמומנט שתרצו, ותצליחו לעקוף בבטחה, אבל תרגישו ותשמעו שקורולה קרוס לא נועד לנקודות הזמן האלה ולא חי בהן בנוחות.

במהלך הדרך, כשרציתי לאתגר את הרכב, חסרו לי השיפטרים מאחורי ההגה להעברת הילוכים ידנית. בשביל כוח מיידי, בחרתי במצב נהיגה “ספורט", שבאורח פלא לא פגם בצריכת הדלק. מאידך, מצב ה"אקו" החסכוני שיפר את הצריכה. רוב הנסיעה, יחידת ההנעה עובדת היטב, עד כדי כך שתצליחו לשכוח מהשיפטרים וליהנות מנתוני צריכת הדלק.

בעניין האבזור ברכב: נפתח עם מערכת המולטימדיה בעלת מסך המגע הגדול והבולט יחסית (10.5 אינץ'). המערכת, כמו הממשק, נראית מיושנת ולא מספיק אינטואיטיבית. יש קישוריות מלאה לנייד, “אוטו אנדרואיד", עם חיבור דרך כבל (לטלפונים של אפל החיבור הוא ללא כבל), שמחברת את הטלפון החכם למערכת ומציגה על מסך המולטימדיה את תצוגת הנייד.

מתחת למערכת, פתחי האוורור ומתגי השליטה על בקרת האקלים נוחים וברורים לתפעול, ותחתם משטח טעינה אלחוטי לנייד, שבשל ממדי הטלפון החכם שלי (גלקסי S21 אולטרה פלוס) לא הצליח לטעון את הנייד כשורה. החיבור הקבוע עם כבל USB פתר את הבעיה.

מאחור, המרווח משפחתי למדי (בסיס גלגלים של 2.64 מטר) עם משענת לידיים שנפתחת במרכז, ובה מקום ל־2 כוסות/בקבוקים, ולשמחת הנוסעים, שני פתחי אוורור. תא המטען בנפח 403 ליטר ברמת הגימור הבסיסית, הכוללת גלגל חלופי זמני, ובנפח של 436 ליטר ברמות הגימור האמצעית והגבוהה, המגיעות עם ערכת תיקון תקר בלבד.

תא הנהג והנוסעים של הקורולה קרוס לא נראה מהודר מדי, איכות החומרים וההרכבה נמצאת במקום טוב באמצע, ובמבט כללי, הוא נראה אלגנטי ונקי. ברמת הגימור האמצעית והגבוהה פנסי ערפל לד, שמשות כהות מאחור, כניסה חכמה בדלתות הקדמיות (הדלתות נפתחות בנגיעה בידית, כשהמפתח צמוד לרכב), חישוקי סגסוגת 18 אינץ' לעומת 17 אינץ' ותאורת אווירה. ברמת הגימור הגבוהה תקבלו גם סאן־רוף פנורמי לא נפתח, אך עם וילון חשמלי, חיישני חניה מלפנים ומאחור, משטח טעינה לנייד, ריפודי עור ובד למושבים, וחימום למושבים הקדמיים.

מפרט הבטיחות ברכב הוא אחד מיתרונותיו המובהקים: מצלמה קדמית ורדאר חדשים, המכסים שדה רחב הרבה יותר לפני הרכב, עם טווח מוגדל שמאלה וימינה, ולמעלה ולמטה. אלה גם שיפרו את טווח הזיהוי לפנים, וכעת, זיהוי של עצמים קרובים למכונית מתרחש מהר יותר. ברכב שמונה כריות אוויר, אחת מהן קריטית וחשובה, מוטמעת בין הנהג לנוסע, ויכולה למנוע פגיעה של שני הנוסעים מלפנים זה בזה, לא עלינו.

מבחינת מערכות בטיחות מתקדמות אוטונומיות, בכל רמות הגימור יש מערכת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית הכוללת זיהוי הולכי רגל ואופניים ביום ובלילה, וזיהוי אופנועים ביום. יש מערכת שמירת נתיב, שפעילותה עדינה מאוד, מערכת זיהוי תמרורים לסיוע בנהיגה ואורות גבוהים אוטומטיים.

מערכות בטיחות הקיימות רק ברמת הגימור הגבוהה (185 אלף שקלים): סיוע ליציאה בטוחה מהרכב - הדלתות יינעלו אם עמדתם לצאת וזוהה רכב קרוב שעומד לחצות, זיהוי כלי רכב חוצים מאחור ומערכת זיהוי של רכב ב"שטח מת", לדעתי - מערכת שצריכה להגיע ברמת הגימור הפותחת.

לאחר שהעליתי ברשתות החברתיות תמונות וסרטונים של הרכב מהשקתו, עלתה סוגיית התמחור: האם מחיר הכניסה לקורולה קרוס, 169 אלף שקלים ראוי לדגם? מבחינת אבזור הנוחות, מראה תא הנהג והנוסעים, התשובה היא לא. אם בוחנים את מפרט מערכות הבטיחות, ויחידת ההנעה ההיברידית, שביצועיה נאים, וצריכת הדלק הטובה מאוד, התשובה היא כן. אילו מחיר הכניסה היה 159 אלף שקלים, האם היה מדובר בלהיט מכירות חדש? אין לי ספק. 

חדשות ואירועים

איגוד יבואני הרכב בישראל מפרסם את נתוני מסירות כלי הרכב לשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022, ינואר עד ספטמבר, המציגים תמונה ברורה בנוגע לשוק הרכב בארץ. השלכות הקורונה ניכרות לראשונה, עם ירידה במסירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד: 218,232 מול 250,236 מסירות רכב. הסיבות לירידה אינן נובעות מירידה בביקושים אלא דווקא מירידה בהיצעים. יבואנים רבים מתקשים לקבל אספקות של כלי רכב מהיצרנים בזמן סביר, מה שגורם ללקוחות להמתין תקופה ארוכה יחסית למסירה ובמקרים מסוימים גם להמתין עם רכישת הרכב החדש.

יונדאי שומרת על ההובלה בפסגה, עם 39,605 מסירות - גידול של 1,094 מסירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, במקום השני קיה עם 30,986 כלי רכב, וצמודה אליה טויוטה, עם 30,867 כלי רכב.

קיה פיקנטו  (צילום: יצרן)
קיה פיקנטו (צילום: יצרן)

לרשימת המסירות התווספו שלושה מותגים חשמליים שלא היו בתקופה המקבילה של 2021: ג'ילי, סקייוול והונגצ'י, שמסרו 4,254, 487 ו־73 כלי רכב בהתאמה.

טסלה עם 2,629 מסירות בלבד מול 4,707 מסירות בתקופה המקבילה, לא בגלל ירידה בביקוש, כי אם בשל בעיות אספקה. לשמחת חובבי הטסלות, בחודש הבא צפויה להגיע אספקה של כמה אלפי כלי רכב. חמשת כלי הרכב בצמרת רשימת המסירות: קיה פיקנטו (בצילום מימין), טויוטה קורולה, יונדאי טוסון, טויוטה יאריס קרוס ויונדאי איוניק.