העבר את מצב דראג ל־ON. חכה שיידלק סימון “ביצועי שיא". לחץ בו־זמנית על דוושת התאוצה והבלימה. תרגיש את המתלים מנמיכים את החרטום למצב עמידת צ'יטה. שחרר את דוושת הבלם.

בום. האצתי כבר בכמה מכוניות חזקות בחיי, אבל אף אחת לא בעטה בי כמו טסלה מודל S פלייד. בזמן שלקח לכם לקרוא את הפסקה הפותחת עם הוראות היצרן כיצד להפעיל את מצב התאוצה המיוחד, הספקנו להאיץ ליותר מ־200 קמ"ש ולהתחיל לבלום לפני שנגיע לקצה המנחת הדרומי הנטוש. חוץ מהתיאורים של שיגור חללית לירח, בזמן ההאצה גם לוח המחוונים עובר לתצוגה שמחקה את הכוכבים המיטשטשים לקווים דקים שמראים לנו בסרטים. “פלייד" (אריג בעברית) קראו לזה בפארודיית החלל “ספייס בולס", ומשם הגיע שמה הרשמי של מכונית־העל הזאת.

באיחור אופנתי של עשר שנים מהשקתה מתחילה מודל S לעלות לכבישי ישראל. ב־2023 טסלה כבר מחזה די נפוץ בכבישי ישראל, עם קרוב ל־12 אלף מכוניות על הכביש, אבל ל־S שמור מקום של כבוד בהיצע דגמי החברה. זה לא רק המחיר או היותה המכונית החזקה ביותר שאפשר לקנות בארץ. זה בעיקר היותה המכונית הראשונה שהחברה של מאסק פיתחה מאפס, שכמה דקות מתחילת הייצור כבר נרכשה לצורך ריגול בידי יצרני הרכב הוותיקים. לא הייתי שם בחדר, אבל מהיכרות עם החשמליות שהם ייצרו אז, מודל S הייתה כל כך מתקדמת, שנראתה להם כמו משהו שבנו חייזרים.

עשר שנים אחר כך כבר יש לה מתחרות כמו פורשה טייקאן ואאודי איטרון GT התאומות ומרצדס EQE. אבל גם מודל S התחזקה ועברה מתיחת פנים משמעותית ראשונה בשנה שעברה. העיצוב נשאר כמעט זהה, אבל הגרמניות המתחרות מיוחדות יותר. ידיות הדלתות עדיין קופצות החוצה כשהבעלים מתקרב, אלמנט אווירודינמי שהועתק מאז בידי יצרנים אחרים. הישיבה נמוכה, כחלק מעיצוב שהשיג מקדם גרר נמוך במיוחד של 0.21.

טסלה מודל אס פלייד (צילום: אודי עציון)
טסלה מודל אס פלייד (צילום: אודי עציון)

סביבת הנהג נקייה מאוד בעיצובה, יש מסך מולטימדיה ענק (17 אינץ'), שמרכז אליו את עיקר תפעול הרכב, ואפילו את העברת ההילוכים, גם ידיות האיתות והפעלת הווישר הפכו לכפתורים על ההגה. מה שעוד יש הוא לוח מחוונים דיגיטלי נפרד לנהג, שמציג גם את הוראות הניווט. כל כך נוח וכל כך חסר במודל 3.

וישנו ההגה. במתיחת הפנים לפני שנה עברה מודל S להגה הדומה לזה של מטוס. Yoke, קוראת לו טסלה. זה נראה עתידני, אבל זה גימיק בעייתי: במהירויות עירוניות ובחניות כשצריך לבצע כמה סיבובי הגה אין לידיים דרך להפוך את המהלך לרציף ועגול. טוב שטסלה הכריזה לאחרונה שתחזיר את ההגה הרגיל כאופציה.

האיכות גבוהה מזו שבמודל 3 ובכלל, אבל אין כאן תחושת העושר המופגן של המרצדס החשמלית, אלא אווירה יותר מינימליסטית בסגנון וולוו.
המרווח מצוין מלפנים ומאחור, שם מחכה לנוסעים מסך נוסף, שמציג לשמחת הדור הצעיר גם חומרים מנטפליקס. הרצפה שטוחה, ואין בעיה להושיב שלושה מאחור, ויש תא מטען ענקי, 700 ליטר, ומבנה חמש דלתות שימושי כמו בסקודה אוקטביה מאחור - כולל עוד תא קטן מתחתיו, ועוד 150 ליטר בתא הקדמי.

האבזור כולל חלון שמש פנורמי ענק, ריפודי עור, סטריאו עם 22 רמקולים, מצלמת חנייה 360 מעלות, ומצלמת דרך ייחודית עם שירות סנטרי, שמתעד כל מגע או עובר אורח שמתקרב לרכב בזמן שהוא חונה. שלושה מנועים אחראים להספק של 1,020 כ"ס, משהו שהיה מוכר עד לאחרונה רק במכוניות ספורט למסלול. גם סוללה של 100 קוט"ש עדיין נדירה היום.

טסלה מודל אס פלייד (צילום: אודי עציון)
טסלה מודל אס פלייד (צילום: אודי עציון)

יש בחירה בין שלושה מצבי מנוע, צ'יל, ספורט ופלייד, כשכבר בספורט הנוף מתחיל להיטשטש מול העיניים כשמצמידים את הדוושה לרצפה. עד כמה היא מהירה? לבדיקת התאוצות הצטרפה אלינו טסלה מודל 3 פרפורמנס, הדגם המהיר ביותר של ה־3, עם 3.3 שניות ל־100 קמ"ש, נתון שרוב הפרארי והלמבורגיני לא יודעות לספק. כשה־S הייתה במצב ספורט, האחות הקטנה הייתה מעט יותר מהירה. אבל ברגע שעברתי לפלייד היא הרגישה פתאום כמו טויוטה קורולה.

טסלה מבטיחה טווח של 600 ק"מ - אני הצלחתי להגיע לצריכה של כ־420 ק"מ בפועל. מי שיצליח לנהוג ברכב הזה בלי מצב פלייד ובלי ליהנות מדי פעם מהתאוצות שלו, יוכל לעבור את רף ה־500 ק"מ, אבל בשביל זה צריך שליטה עצמית של מהטמה גנדי. מודל S גם מצוידת במתלי אוויר המאפשרים לה להיות נמוכה ומהירה יותר במצב פלייד, או להגביה אותה בנקודות ציון שבהן ממוקמים פסי האטה. התוצאה היא נוחות נסיעה טובה מאוד אפילו עם חישוקי 21 אינץ' כמו ברכב המבחן, ותיקון נקודת חולשה של מודל 3.

עם הנעה כפולה, רוחב של כמעט 2 מטר, ויכולת לשלוט בהעברת הכוח לכל גלגל בנפרד, למודל S יש אחיזת כביש מצוינת, עם נטייה קלה להיגוי יתר נשלט. אבל מה שחסר לה הוא תחושות מההגה בסיבובים. בשורה התחתונה, מודל S תיזכר תמיד בהיסטוריה של תעשיית הרכב כמכונית הראשונה שהראתה שחשמלית יכולה להיות גם נחשקת. אף על פי שפורשה ואאודי יכולות להתחרות בה בהתנהגות ומרצדס בפאר, היא עדיין מציעה יכולת ואופי שאף מתחרה לא פיצחה. אז כמו שאמר איתן סטיבה, שיודע מהי תאוצה משנותיו כטייס קרב ומטיסתו לחלל, אם אתם יכולים להרשות לעצמכם אחת, מודל S היא בהחלט מכונית מומלצת. 