בשנה החולפת נמכרו בישראל כ־14 דגמים של רכבי פלאג־אין (רכב היברידי עם סוללה מוגדלת, שאותה ניתן לטעון ולנסוע למרחק חשמלי של כמה עשרות קילומטרים). זה היה שיא חדש, בהובלת MG EHS עם כ־5,000 יחידות שנמכרו, וקיה נירו עם 3,700.

קיה נירו (צילום: קיה)
קיה נירו (צילום: קיה)

לכאורה רכב פלאג־אין משלב את הטוב מכל העולמות. מצד אחד, אפילו הדגמים הבסיסיים כיום מספקים טווח ריאלי של כ־40 ק"מ חשמליים, מה שמספיק לרוב הנהגים לנסיעה היומית לעבודה ובחזרה. בלילה טוענים בחניה הביתית, ולמחרת שוב. בסוף השבוע ממתינה נסיעה ארוכה?

נוהגים עד תום הסוללה, ואז נשארים עם רכב היברידי חסכוני יחסית, וללא חרדת הטווח שיש לבעלי החשמליות הטהורות. לאלה אומנם יש טווח חשמלי ארוך בהרבה, אבל כשהסוללה נגמרת הם חייבים למצוא בדרכים עמדת טעינה, ללא גיבוי.

השימוש בסוללה קטנה יחסית מוזיל את המחיר לעומת רכב חשמלי 100% שזקוק לסוללה גדולה פי חמישה ואפילו שישה כדי להבטיח את הטווח המבוקש של כ־400 ק"מ לטעינה מלאה, וגם חוסך שימוש בחומרי גלם יקרים כמו אלומיניום ונחושת.

מנגד, מחקרים באירופה ובארה"ב טוענים שרכבי הפלאג־אין הם בלוף. סוג של ללכת עם ולהרגיש בלי. הם אומנם מסוגלים לעשות את הנסיעה היומיומית על חשמל, אבל הידיעה שמנוע הבנזין קיים גורמת לרבים להימנע מהקפדה על טעינת הסוללה.

ההערכות כי ממשלות ועיריות יאפשרו כניסה למרכזי הערים רק בהנעה חשמלית, כך שבעלי רכבי הפלאג־אין לא יישארו בחוץ, לא התממשו לבסוף, וכך רכבי הפלאג־אין, שבבדיקות לפי התקינה האירופית מציגים נתונים פנטסטיים של צריכת ליטר בנזין אחד ל־50־100 ק"מ, משיגים בפועל צריכת דלק די דומה לזו של מכוניות בנזין באותו גודל. זאת משום שגם כשהסוללה שלהם ריקה, הם עדיין נושאים את משקלה הכבד בכ־200 ק"ג משל רכב היברידי לא נטען, מה שפוגע בביצועים ובצריכת הדלק.

ברחבי העולם החלו בשנים האחרונות לבטל הטבות מס למכוניות פלאג־אין, כדי לכוון את הנהגים לרכישת חשמליות טהורות. גם בישראל אושר ב־2019 מתווה של ביטול הדרגתי של הטבות המס לרכבים כאלה, ובמסגרתו עלה ב־1 בינואר המס המוטל עליהם מ־40% ל־55% - אחרי שב־2019 עוד עמד על 20%. בשנה הבאה תבוטל הפחתת המס לחלוטין.

ועדיין תעשיית הרכב טוענת שמדובר בפתרון תחבורתי וסביבתי יעיל, בוודאי בעידן של מחסור בסוללות. בתגובה לביקורת מאריכים יצרני הרכב עוד ועוד את הטווח החשמלי, ודגמים רבים, בעיקר סיניים, מציעים טווח חשמלי של יותר מ־100 קילומטרים. הלקוחות, שחוששים להיתקע עם חשמליות טהורות בגלל תשתית הטעינה החסרה, ממשיכים לרכוש אותם.

גם ב־2023 יושקו בארץ עשרה דגמי פלאג־אין חדשים, בנוסף לטויוטה פריוס החדשה שנבחנת לראשונה בעמודים אלה, שינסו להילחם בחוסר האמון של הרגולטורים - חוסר אמון שלפחות כרגע נראה שהציבור אינו שותף לו.

Wey קופי 01 > החודש עלו על הכבישים ראשוני הרכבים של מותג הרכב היוקרתי הסיני החדש, של גרייט וול הסינית. הדגם הראשון הוא קרוסאובר עם 476 כ"ס, סוללת 39 קוט"ש והבטחה לטווח חשמלי של 146 ק"מ, שמסוגל באמת לכסות את רוב הנסיעות. המחיר, לרכב הגדול שגם מאובזר היטב: 270 אלף שקלים.

לינק אנד קו 01 > מותג היוקרה הצעירה של ג'ילי הסינית, חברת האם של וולוו, הושק כאן בתחילת החודש עם רכב פלאג־אין תאום לוולוו XC40. ל־01 יש סוללה בקיבולת של 17.6 קוט"ש ויכולת נסיעה חשמלית של 75 ק"מ "לפי הספר", ובפועל במבחן שערכנו לו, של כ־60 ק"מ. המחיר מתחיל ב־230 אלף שקלים.

לינק אנד קו (צילום: יצרן)
לינק אנד קו (צילום: יצרן)

מרצדס GLC300e > גם האירופים שותפים לטרנד של הארכת הטווח. הגרסה ההיברידית הנטענת של ה־GLC המחודש שהושק עוד בדצמבר, עולה החודש לראשונה לכבישי ישראל. הוא מצויד בסוללת 31 קוט"ש, פי שניים מקודמו, מה שהאריך את הטווח המוצהר פי שלושה ל־119 ק"מ. גם המחיר גדל: מ־550 אלף שקלים.

מרצדס (צילום: יצרן)
מרצדס (צילום: יצרן)

מיצובישי אקליפס קרוס > השבוע הצטרפה גם מיצובישי לטרנד עם גרסה נטענת לג'יפון המוכר שלה. לאקליפס קרוס פלאג־אין יש מנוע בנזין 2,400 סמ"ק הפועל במחזור אטקינסון החסכוני, בהספק 98 כ"ס. אליו מצטרפים צמד מנועים חשמליים על הציר הקדמי והאחורי, מה שמייצר לו על הדרך גם הנעה כפולה והספק של 188 כ"ס. סוללת 13.8 קוט"ש מספקת לפי נתוני היצרן טווח רשמי של 45 ק"מ בהנעה חשמלית ומאפשרת צריכת דלק משולבת של 50 ק"מ לליטר. אבל המחיר לא נמוך: מ־220 אלף שקלים. כלומר, עד 60 אלף שקלים יותר מדגם הבנזין המקביל.

מיצובישי אקליפס קרוס (צילום: יצרן)
מיצובישי אקליפס קרוס (צילום: יצרן)

מיצובישי אאוטלנדר > בדור הקודם היה האאוטלנדר מחלוצי הטכנולוגיה בארץ, הדור החדש ממשיך לחדש. גרסת הפלאג־אין תקבל שבעה מקומות ישיבה, ולא חמישה כמו בעבר, סוללה מוגדלת ל־20 קוט"ש, וטווח מוגדל משמעותית ל־87 ק"מ רשמיים. כמו בדור הקודם, מנוע ה־2.4 ליטר בנזין משמש בעיקר כגנרטור לטעינת הסוללה, כך שהוא פועל בעת הצורך בסל"ד קבוע וחסכוני. עם זאת המחיר יהיה גבוה משמעותית מזה של האאוטלנדר בנזין, וקרוב יותר לקיה סורנטו פלאג־אין. ההגעה לארץ - בהמשך השנה.

 מיצובישי אאוטלנדר (צילום: יצרן)
מיצובישי אאוטלנדר (צילום: יצרן)

קיה נירו > גם לדור החדש לגמרי שיושק בארץ בחודש הבא תהיה גרסת פלאג־אין לצד היברידית רגילה וחשמלית. היא עדיין מבוססת על מנוע בנזין 1.6 ליטר, אך כעת ההספק המשולב עם המנוע החשמלי כבר עומד על 184 כ"ס. הסוללה גדלה ל־11.1 קוט"ש, והטווח החשמלי ליותר מ־60 ק"מ. במקביל ימשיך להימכר דגם נירו פלוס, המבוסס על הדור הראשון של נירו, גם הוא בגרסת פלאג־אין מוזלת, עם סוללת 8.9 קוט"ש בלבד וטווח רשמי של 46 ק"מ.

קיה נירו (צילום: קיה)
קיה נירו (צילום: קיה)

סרס 5 > אחרי הסרס 3, שהיה ונותר ג'יפון חשמלי זול, פשוט ודי מיושן, יגיע לארץ הקרוסאובר המתקדם והיקר של המותג, ששייך לדונגפנג הסינית. רכב מעוצב ומאובזר, שלצד גרסה חשמלית מציע גם גרסת פלאג־אין, מנוע טורבו 1.5 ליטר, שביחד עם מנוע חשמלי מפיק 300־640 כ"ס, תלוי אם מדובר בהנעה אחורית או כפולה, ועם סוללת 40 קוט"ש, שמספקת טווח רשמי של 170 ק"מ. השקה בארץ צפויה בחודש הבא.

סרס 5 (צילום: סרס)
סרס 5 (צילום: סרס)

קופרה ליאון PHEV > הקומפקטית הספרדייה מקבלת סוף־סוף גם בארץ גרסה היברידית נטענת. מנוע 1,400 סמ"ק בנזין ומנוע חשמלי מספקים יחד 245 כ"ס, וטווח חשמלי של 60 ק"מ, הנשען של סוללת 12.8 קוט"ש. השיווק בישראל צפוי כבר בחודש הבא.

קופרה ליאון PHEV (צילום: יחצ)
קופרה ליאון PHEV (צילום: יחצ)

מאזדה CX־60 > היצרנית מתחילה לסגור את פערי החשמול עם שאר התעשייה. הקרוסאובר החדש, הגדול והיקר יותר מה־CX5 מציג מערכת הנעה המגיעה מטויוטה, מנוע בנזין 2.5 ליטר והספק משולב ביחד עם המנוע החשמלי של 325 כ"ס. סוללת 17.8 קוט"ש מספיקה לטווח מוצהר של 63 ק"מ. ההשקה צפויה לקראת חודש יוני.

מאזדה (צילום: יצרן)
מאזדה (צילום: יצרן)

פיג'ו 408 > לפיג'ו יש כבר מערכת הנעה היברידית נטענת שמגיעה אלינו עם ה־3008, והיא תנחת גם ברכב החדש של היצרן, ספק קרוסאובר, ספק סדאן. ההספק המשולב חשמל־בנזין עומד על 225 כ"ס, על בסיס מנוע בנזין 1.6 לליטר, ולסוללה יש קיבולת של 12.4 קוט"ש, שמספקים טווח רשמי של 63 ק"מ. השקה בארץ: במחצית השנייה של השנה.

פיג'ו 408 (צילום: פיג'ו)
פיג'ו 408 (צילום: פיג'ו)

ג'יפ רנגלר 4Xe > בארה"ב הוא כבר הפלאג־אין הנמכר ביותר. בגרסה הירוקה של אייקון השטח, מהווה מנוע ה־2 ליטר המוכר בסיס לגרסה הנטענת, וביחד עם שני מנועים חשמליים מספק 380 כ"ס, תוספת של כ־100 כ"ס לגרסת הבנזין הרגילה. הביצועים טובים יותר, וגם צריכת הדלק הרשמית שעומדת על 21.3 ק"מ לליטר. הטווח החשמלי עומד על כ־40 ק"מ. יעשה עלייה במחצית השנייה של השנה.

ג'יפ רנגלר 4Xe (צילום: יצרן)
ג'יפ רנגלר 4Xe (צילום: יצרן)

לנד רובר דיפנדר > עוד אייקון שטח שמתאים את עצמו לעולם החדש. הדור החדש של הדיפנדר קיבל גרסה היברידית נטענת על בסיס מנוע בנזין 2 ליטר, שביחד עם המנוע החשמלי מפיקים יחד 404 כ"ס. סוללת 19.2 קוט"ש מאפשרת טווח חשמלי של 43 ק"מ וצריכה משולבת רשמית של 30.3 ק"מ לליטר, אך באה על חשבון שורת המושבים השלישית. הנחיתה בארץ צפויה במחצית השנייה של השנה. 

לנד רובר דיפנדר (צילום: יצרן)
לנד רובר דיפנדר (צילום: יצרן)

לנד רובר דיפנדר (צילום: יצרן)
לנד רובר דיפנדר (צילום: יצרן)