הכתבה נכתבה בשיתוף בנק לאומי למשכנתאות

איך עובדת טעינה של רכבים חשמליים, אילו סוגי עמדות קיימים בשוק כיום, וכיצד ההחלפה בין תדלוק לטעינה משפיעה על ההוצאות החודשיות שלנו? כל המידע נטען ממש כאן.

רכב חשמלי זקוק לפתרון טעינה איכותי
רכבים חשמליים הם לא בהכרח רעיון חדש, אבל אין ספק שמדובר בתחום שהחל לצמוח באופן משמעותי רק בשנים האחרונות. אחרי שנים רבות של ניסיונות לשווק רכבים חשמליים פרטיים יעילים, החל מסוף העשור שעבר החלו הרכבים הללו להיכנס לשוק הפרטי, בתהליך שהולך ומתעצם מדי שנה. בישראל, קיימים כיום עשרות אלפי רכבים חשמליים חדשים על הכביש, וקצב הגדילה שלהם מ-2019 ועד עכשיו מכפיל את עצמו מדי שנה. בשלב הזה, אם אתם רוצים בעצמכם לקנות רכב חשמלי, אולי יש לכם סימני שאלה לגבי הטעינה של הרכב הזה ואיך היא עובדת. את סימני השאלה האלה בדיוק נהפוך כאן לסימני קריאה.

איך טוענים רכב חשמלי?
רכב חשמלי נטען באמצעות עמדת טעינה ייעודית לרכב חשמלי. יש כמה סוגים של עמדות טעינה, שנבדלים אלה מאלה גם במהירות הטעינה ויעילותה, וגם במיקום של העמדה וקהל היעד שלה. עם זאת, מרבית הרכבים החשמליים יכולים להיטען מכל עמדות הטעינה, כששקע הטעינה ברכב הוא אוניברסלי (או לפחות מתאים בקלות לסוגי העמדות הנפוצות). במרבית המקרים, רכב חשמלי ממוצע זקוק לטעינה ממושכת בכדי להגיע לסוללה מלאה, שתאפשר לו לנסוע מרחק דומה לזה של רכב בנזין עם תא דלק מלא.

אילו סוגי עמדות טעינה קיימים?
החלוקה הראשונה בין סוגי עמדות טעינה היא בהתאם למיקום של העמדה ואופי השימוש בה – אם מדובר בעמדה פרטית או בעמדה ציבורית. עמדות טעינה פרטיות לרכב חשמלי מותקנות בחניית הבית, ולכן גם יש צורך בחניה רשומה בטאבו בכדי להתקין אותן. עמדות טעינה ציבוריות מותקנות גם בתחנות טעינה ייעודיות, וגם ביותר ויותר מקומות עבודה, חניונים, מרכזים ציבוריים ועוד. כך, ניתן לקבל מענה איכותי לטעינת הרכב גם כאשר לא נמצאים בבית.

מעבר למיקום העמדות, הן נבדלות אלה מאלה גם במהירות העבודה שלהן. עמדות טעינה מהירות קיימות כיום רק בתחנות טעינה ייעודיות, שמופעלות לא פעם בתחנות דלק שעברו הסבה לכך. עמדות אלה טוענות במתח ישיר, ויכולות להגיע לטעינה מלאה של הרכב תוך פחות משעה. במסגרת ביתית, עמדות הטעינה הן ככלל איטיות יותר וזקוקות לטווח שנע בין 7 ל-15 שעות לטעינה מלאה, בהתאם לנפח הסוללה ולעומס החשמלי של העמדה.

איך מתקינים עמדת טעינה בבית?
בכדי להתקין עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי, יש צורך בחניה רשומה בטאבו ובתשתית חשמל מתאימה להתקנת העמדה. במידה ומדובר בבית פרטי – אלו כל הדרישות ואפשר להתקדם להתקנת העמדה. אם מדובר בבית משותף, יש צורך בפתרון עבור השימוש בחשמל המשותף אם לא ניתן לחבר את העמדה לארון החשמל הביתי. במצב כזה, יש גם צורך בהסכמה של ועד הבית ובהגעה להסדר מולו בכדי להתקין את העמדה, בנוסף לחניה הרשומה בטאבו ולתשתית החשמל המתאימה.

מה ההשפעה של כל זה על הכיס שלנו?
רכב חשמלי חוסך לא מעט כסף שמוציאים על דלק במשק הבית הישראלי הממוצע, כשהטעינה הקבועה היא עדיין זולה בהרבה מההוצאה החודשית הממוצעת על דלק. עם זאת, מדובר ברכבים יקרים יותר, שלא פעם יש צורך בפתרון מימון לקניית רכב עבורו. כשחושבים גם על עבודת תשתית החשמל שתידרש לא פעם עבור התקנת עמדת הטעינה, בהחלט ניתן לחפש פתרונות של הלוואה מיידית בשביל להוציא את התהליך לפועל במלואו – עם הרכב ופתרון הטעינה גם יחד.

כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

הכתבה נכתבה בשיתוף בנק לאומי למשכנתאות