בדיקה המסתמכת על נתוני אתר "פרייסז" המציג מחירי אמת מרשתות השיווק מגלה כי הורדת מס המשקאות בחודש שעבר הובילה לירידה חדה במחירי המשקאות הקלים לצרכן. כך לדוגמא: מארז שישית R.C קולה 1.5 ליטר ברשת אושר עד שנמכר בחודש מרץ, טרום ביטול המס במחיר של 37.9 ש"ח נמכר כיום במחיר של 22.9 ש"ח - כלומר ירידה של 15 ש"ח. כמו כן, מארז שישית קוקה-קולה 1.5 ליטר שנמכר ברשת רמי לוי טרום ביטול המס ב- 49.3 ש"ח נמכר כיום ב- 37.6 ש"ח - ירידה של 11.7 ש"ח.

עוד עולה מהנתונים כי מארז שישית 1.5 פפסי נמכר טרם ביטול המס ברשת ויקטורי ב- 41.3 ש"ח וכיום אחרי הביטול נמכר ב- 29.9 ש"ח ירידה של 11.4 ש"ח.ממגוון המוצרים שנבדקו בפרייסז נמצא כי יש ירידה של כ- 22% במחירי מוצרי המשקאות הנפוצים ברשות השיווק המובילות.

לאחרונה חברות המשקאות העלו את מחיריהן ב- 6% עד 8% כלומר מדובר בעליה של 1.5 -3 ש"ח למארז שישית 1.5 ליטר , חלק מעליות כבר מגולמות במחירים החדשים, חלקם יכנסו לתוקף בחודש יוני.

הירידה במחירי המשקאות (צילום: פרסייסז)
הירידה במחירי המשקאות (צילום: פרסייסז)

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים, ד"ר רון תומר: ״הטענה כי חברות המשקאות נהנו מ-כ-950 מיליון ש"ח שהמדינה גבתה ממיסוי המשקאות אינה נכונה בעליל. בפועל כל המס גולגל לצרכן והגיע לבסוף לקופת האוצר. ביטול המס שתרם לירידת המחיר כפי שמשתקפת מהנתונים של פרייסז מוכיחה זאת. מס המשקאות היה מס לא אפקטיבי, שרק העלה את יוקר המחייה ללא כל הצדקה, ורק שימש כמחולל להעלאת האינפלציה במשק. מהיום הראשון להכרזה על מס זה טענו שבריאות משיגים בהסברה שמאד חשובה, ולא בענישה כלכלית."