הכתבה נכתבה בשיתוף רידיזיין

אחרי שנתיים וחצי, בהן תערוכות העיצוב התבטלו או הציגו בפורמט מצומצם יותר, שבוע העיצוב של מילאנו, שהתקיים בחודש אפריל האחרון חזר למתכונתו המקורית והרגילה. שבוע העיצוב במילאנו נחשב לגדול, למשמעותי ולמכונן מבין לא מעט שבועות עיצוב נוספים שמתקיימים בעולם (קופנהגן, פריז, לונדון, ניו יורק) והוא חוד חנית בתחום העיצוב בכלל ובתחום עיצוב הפנים וההום סטיילינג בפרט. אירוע העיצוב הספקטקולרי, במהלכו התקיימה גם תערוכת הריהוט המסחרית הגדולה ה- סלונה דל מובילה, הציג לא רק מיצבים ומיצגים מרשימים וצבעוניים ברחבי העיר, אלא גם כמה מהטרנדים העיצוביים הבולטים, שנזכה, בתקווה, לראות בבתים שלנו בשנה הקרובה. ריכזנו עבורכם 5 טרנדים בולטים מבירת העיצוב האיטלקית, שמומלץ מאוד שתכירו:

העולם הוא עגול
הקווים הישרים והחדים, שמזוהים עם עיצוב קר ומינימליסטי, מפנים מקומם לקווים עגולים, רכים ומלטפים. הבית שלנו הפך לקוקון של ביטחון, השתבללות ונוחות ולכן אנחנו רוצים לפגוש בסביבה הביתית והפרטית שלנו פריטי ריהוט עם קווי מתאר קמורים ונעימים, שנוכל לגעת וללטף, תוך שהם משלימים זה את זה ליצירת מכלול עיצובי מזמין וחם. פריטי ריהוט שונים ביניהם ספות וכורסאות לצד שולחנות אוכל, קפה וצד, זוכים לסילואטות עגולות ואורגניות, שתורמות לעיצוב הרמוני וטבעי יותר בחלל. הקווים העגולים מרככים מעברים ואת הזרימה בחלל ומייצרים מיקרוקוסמוס עיצובי יחד עם תחושה עוטפת ומגנה.

היתרון המוביל של ריהוט בעל קווים עגולים הוא המראה הרגוע, השלווה וההרמוניה שהוא משדר והמנוחה שהוא מספק לעיני הצופים בו. זאת עוד לפני שהזכרנו את נוחות ההתכרבלות והרכות הנעימה והמפנקת לשוהים בה.

מגמה עיצובית זו מתחברת היטב למגמת החזרה לטבע: לזרימה הטבעית, לחיקוי אלמנטים מהטבע המתבטא בהרמוניה רכה בין החומרים, המרקמים, הצורות ותרשימי הזרימה הטבעיים.

בעידן בו הבריאות הנפשית וה"well being" מקבלים מקום של כבוד, תרומתם של הקווים הרכים למראה רך, מסביר פנים ומזמין הינה אך מתבקשת.

ריהוט מעוגל הוא הפתרון האופטימאלי ליצירת פינת ישיבה היקפית מול חלל מרכזי ונותן את המענה המושלם לפינת קריאה, הרפיה והתרגעות.

''היתרון המוביל של ריהוט בעל קווים עגולים הוא המראה הרגוע, השלווה וההרמוניה שהוא משדר והמנוחה שהוא מספק לעיני הצופים בו.'' (צילום: Tollman's Dot)
''היתרון המוביל של ריהוט בעל קווים עגולים הוא המראה הרגוע, השלווה וההרמוניה שהוא משדר והמנוחה שהוא מספק לעיני הצופים בו.'' (צילום: Tollman's Dot)

יותר ויותר
חווית העיצוב המקסימליסטית, שהיא החוויה ההפוכה לזו הנזירית והנקייה, באה לידי ביטוי בחללים מושקעים ומלאי שכבות ותוכן, ששוזרים לתוכם קולקציות ססגוניות ומרהיבות במיוחד. מדובר בסגנון עיצוב עשיר ועתיר חומרים וצבעים, שדוגל בחיבור בלתי שגרתי ומלא תעוזה בין בדים עם פאטרנים בולטים, טפטים עם דפוסים משמעותיים, שטיחים רווי צבע, רהיטים אקלקטיים מעולמות ותרבויות רחוקים ופריטי אקססוריז שונים. המקסימליזם נותן במה לביטוי אינדיבידואלי, אישי ויוצא דופן, שהופך את סביבת החיים שלנו למגרש משחקים עיצובי, הרבה יותר אקצנטרי ותיאטרלי, אבל מלא בהרבה מאוד חן ובאמירה עיצובית של ממש!

''המקסימליזם נותן במה לביטוי אינדיבידואלי, אישי ויוצא דופן''  (צילום: Floralis)
''המקסימליזם נותן במה לביטוי אינדיבידואלי, אישי ויוצא דופן''  (צילום: Floralis)

זה הזמן להזהיר מאיבוד שליטה. עיצוב אקלקטי מאפשר חופש פעולה והתרסה נגד כללי עבר נוקשים, אך יש להציב גבול זהיר בין חופש בחירה, צבעוניות לא צפויה ושילובים מפתיעים לבין כאוס עיצובי. המראה המתקבל צריך עדיין להרגיש לא מתאמץ, להשתלב לכדי אמירה שעושה היגיון ולייצר איזון בין המקומות בהם בחרתם "לצעוק" את העיצוב לבין אזורים רגועים היודעים להשתלב איתם ו"לעשות להם את הכבוד הראוי". 

נהנים בחוץ
אחת מהתובנות העיצוביות הבולטות שזכינו לגלות בעקבות הקורונה היא שאנחנו כמהים לצאת למרחבים ולבלות כמה שיותר זמן במרחב הפתוח. למרפסות האורבניות הקטנות וכמובן לגינות הצמודות לבתים הפרטיים שלנו יש משמעות יוצאת דופן- למדנו כיצד לנצל באופן פונקציונאלי ודקורטיבי את אותם חללי חוץ לטובת אירוח, פנאי וזמן איכות עם עצמנו ועם הקרובים לנו. גם חברות הרהיטים הגדולות בעולם ובמיוחד אלו המובילות והמוכרות, החליטו למנף את העניין, כשקולקציות ריהוט הפנים גולשות החוצה ומציעות בהתאמה מגוון עשיר, אקסקלוסיבי ורחב של מוצרים, העמידים לתנאי החוץ ובעיצוב איכותי, מוקפד וללא פשרות.

''כשקולקציות ריהוט הפנים גולשות החוצה ומציעות בהתאמה מגוון עשיר, אקסקלוסיבי ורחב של מוצרים''(צילום: שבירו ריהוט גן )
''כשקולקציות ריהוט הפנים גולשות החוצה ומציעות בהתאמה מגוון עשיר, אקסקלוסיבי ורחב של מוצרים''(צילום: שבירו ריהוט גן )

קיימות דרכים רבות להכניס את החוץ הביתה ולייצר טשטוש גבולות ותחושת חופש טבעית. אחת הדרכים הייחודיות לעשות זאת היא לשלב בחוויית המשתמש מכלול חושים.

שילוב בין מרקמי חומרים טבעיים קלאסיים ובלתי מעובדים כגון אבן ועץ לבין פעמוני רוח מבמבוק או מפלי מים משכשכים יילחצו אצלנו על כל הכפתורים הנכונים וישגרו אותנו הישר לטיול הטבע החווייתי האחרון בו היינו.

הוסיפו לכך צמחייה ירוקה, משחק בין חללים גבוהים ופתוחים ומפלסים בעומקים שונים וקיבלתם את הטבע במיטבו.

אם השכלתם להוסיף לחגיגה גם את חוש הריח ושתלתם צמחייה ריחנית ואת חוש הטעם דרך צמחי תבלין, אין ספק שמקסמתם את הסינרגיה בין הטבע לאורבניקה.

טרנד נוסף שכובש את עולם עיצוב החוץ הוא תכנון אזורי כושר ייעודיים בחלל החיצוני של הבית. תכנון חללים כאלה דורש לשלב בין אלמנטים פונקציונאליים חיוניים כגון הצללה, משטח מישורי, גישה לאינטרנט אלחוטי, מקום מרווח לציוד רלוונטי, אספקת חשמל למכשירים השונים, מקום אחסון לציוד נייד מוגן מפגעי מזג אוויר לבין אלמנטים עיצוביים היוצרים אווירה נינוחה, יצירתיים המשלבים בנינוחות חומרים וצבעים שונים על פי רוח הבית.

ואם כבר הזכרנו אווירה נינוחה, לא ניתן לדלג על האלמנט המוביל בלעדיו תחושת הרוגע לעולם לא תהיה שלמה: מים, מים ועוד מים. בין אם תבחרו בבריכת שחייה מפנקת, בבריכת נוי מעוצבת בסגנון זן, בסאונה מרגיעה, במזרקה מפכפכת, או שמא תבחרו ביותר מאלמנט מימי אחד, תשיגו אווירת רוגע מושלמת ופינוק אמיתי. 

עוגת שיש
במקביל לשימוש רחב בטכנולוגיות מתקדמות, שהן תוצר מובהק של העולם המתקדם והסופר דיגיטלי שאנחנו חיים בו, אנחנו גם זוכים לראות לא מעט חברות שמשלבות חומרים ממחצבים טבעיים בעיצוב המוצרים שלהן ובעיקר משתמשות בשיש. השיש, שמגיע ממקומות שונים בעולם, בטקסטורות ובצבעוניות שונה ונועזת, משתלב נהדר בפריטי ריהוט שונים- משולחנות אוכל לשולחנות צד וקפה לחללי הפנים והחוץ. בנוסף, ניתן למצוא מספר חברות שבוחרות לקחת פרוסות של משטחי שיש שונים ולחבר אותם באופן גראפי לידי מוצר אחד ומרשים. השיש לא רק מעניק יציבות עיצובית לחלל, אלא גם מצליח להביא עומק, טקסטורה וצבע טבעי ייחודי. 

''השיש לא רק מעניק יציבות עיצובית לחלל, אלא גם מצליח להביא עומק, טקסטורה וצבע טבעי ייחודי'' (צילום: שיש מארק את לב)
''השיש לא רק מעניק יציבות עיצובית לחלל, אלא גם מצליח להביא עומק, טקסטורה וצבע טבעי ייחודי'' (צילום: שיש מארק את לב)

''משתלב נהדר בפריטי ריהוט שונים- משולחנות אוכל לשולחנות צד וקפה לחללי הפנים והחוץ'' (צילום: natuzzi)
''משתלב נהדר בפריטי ריהוט שונים- משולחנות אוכל לשולחנות צד וקפה לחללי הפנים והחוץ'' (צילום: natuzzi)

פורסים שטיח
השטיח הפך השנה, במסגרת שבוע העיצוב של מילאנו, לאחד מהאלמנטים הבולטים בעיצוב ובהלבשת הבית. השטיח הוא ללא כל ספק אלמנט חובה, שאוסף אליו את כל פריטי הריהוט, שפזורים ללא עוגן ומרחפים בחלל לסיטואציה עיצובית וממוקדת אחת. שטיחי מכונה לצד שטיחים ארוגים בעבודת יד, שטיחים צבעוניים ומלאי הומור לצד שטיחים עם פאטרנים בולטים, יכולים לתת את הקריצה העיצובית בחלל ולא רק על הרצפה, אלא גם יכולים להיתלות ללא היסוס על הקירות בתור עבודות אמנות של ממש. שטיחים משדרגים כל עיצוב פנים ותורמים ליצירת חלל עיצובי מרתק ומסקרן יותר, במיוחד אם הרצפה עדיין חשופה.

שטיחים במרקמים בעלי שילוב טקסטורות עשירות וסיבים בגבהים ועוביים משתנים מייצרים משחקי תלת מימד שמגרים את חוש המישוש, יכולים להיות עדינים ומרומזים או בולטים ובועטים. כך או כך, אין ספק שישתלבו היטב עם פלטת הצבעים הכללית שנבחרה ועם אופי הריהוט.  

''שילוב טקסטורות עשירות וסיבים בגבהים ועוביים משתנים מייצרים משחקי תלת מימד''  (צילום: האחים סיני)
''שילוב טקסטורות עשירות וסיבים בגבהים ועוביים משתנים מייצרים משחקי תלת מימד'' (צילום: האחים סיני)

''שילוב טקסטורות עשירות וסיבים בגבהים ועוביים משתנים מייצרים משחקי תלת מימד''  (צילום: האחים סיני)
''שילוב טקסטורות עשירות וסיבים בגבהים ועוביים משתנים מייצרים משחקי תלת מימד'' (צילום: האחים סיני)

בחירת שטיחים בני קיימא, ארוגים ביד או עשויים מחומרים טבעיים, תתרום להרמוניה ותקשור היטב בין האלמנטים והרעיונות העיצוביים לבין ערכי הליבה.

במידה ובחרתם בריצוף ייחודי או בפרקט עץ עשיר ואינכם מעוניינים לכסות אותו בשטיחים שישתלטו על הלוק הכללי, אך מצד שני חבל לכם לוותר על החמימות העיצובית ששטיחים מקנים לחלל, בחרו בקונספט של רצף ראנרים. כך תיהנו מכל העולמות ותשיגו אלמנט של תנועה עדינה בחלל.

השטיח המודרני מודל 2023 כבר לא מתבייש להפוך לגורם המשיכה המרכזי בחלל. הוא מופיע בשלל דוגמאות, בשילובי צבעים מפתיעים ונותן לכם כמעצבים את החופש לבחור מי יהיה השחקן המרכזי בחלל, ומה יהיה מאזן האימה בין השטיחים לרהיטים. יהיה מעניין. 

הכתבה הינה תוצר של שיתוף פעולה בין גיל רויטר - מעצב ויזם עיצוב, ומתחם Redesign המוביל לעיצוב הבית ורהיטים בצפון ואזור חיפה והקריות

הכתבה נכתבה בשיתוף רידיזיין