מהפכה של שמחה: בשבוע שעבר הכריז שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן על מהפכה במשק החשמל שתאפשר לכל מי שירצה לעזוב את חברת החשמל ולהתחבר לספק פרטי. המטרה: הוזלה של 5%־20% בחשבון של משק הבית. כבר ביוני 2018 יצאה לדרך הרפורמה במשק החשמל ואחרי פיילוט של שנתיים שהסתיים בינואר 2023, נפתחה האפשרות לצרכנים פרטיים בעלי מונה חשמל חכם (דיגיטלי) להחליף את ספק החשמל.

"60 אחוז מהמדינה בלי חשמל": הממשלה נערכת לתרחיש האימים
בשורה לצרכנים: הרפורמה שעשויה לחסוך אלפי שקלים בחשבון החשמל

מאחר שבישראל יש 3.1 מיליון מוני חשמל, אך רק כ־700 אלף מתוכם מונים חכמים, החל מהרבעון האחרון של השנה יוכל כל משק בית (גם ללא מונה חכם) להתחבר לאחד מ־18 ספקים שיציעו תעריפים מוזלים בהתאם לאופי הצריכה הביתי. בין החברות: פזגז, אלקטרה פאוור, בזק, הוט, אמישראגז, סלקום ופרטנר. לדברי כהן, "דווקא בימים שבהם הכל מתייקר, החשמל מוזל. הסרנו חסמים, שברנו את המונופול הוותיק במשק וסייענו למאבק ביוקר המחיה. כל תושב יוכל לשלם פחות על חשבון החשמל, בהתאם לאופי השימוש שלו ולחסוך בין 600 ל־2,400 שקל בממוצע בשנה".

מונה חשמל (צילום: פרטי)
מונה חשמל (צילום: פרטי)

הרפורמה במשק החשמל מבטלת למעשה את השליטה הבלעדית של חברת החשמל במקטעי הייצור והאספקה במטרה לייצר תחרות ולהוריד את המחיר שמשלמים הצרכנים, ומצד שני מחזקת אותה כמונופול טבעי במקטעי ההולכה וההפצה (התשתיות), במטרה לשפר את איכות אספקת החשמל. הוחלט שבמקטע הייצור חברת החשמל תמכור חמש תחנות כוח שברשותה ויוקמו שתי תחנות גז חדישות במקום יחידות פחמיות. במקטע האספקה ייכנסו חברות פרטיות שיוכלו לספק חשמל לצרכנים, ובמקטעי ההולכה והחלוקה תמשיך חברת החשמל להקים, לתחזק ולתפעל מתקנים וכן תשקיע בפיתוח התשתיות בהיקף של לפחות 3 מיליארד שקל בשנה.

שינוי ארגוני מעמיק

כחלק מהרפורמה, חברת החשמל נאלצה לשנות את המבנה הארגוני: כ־2,800 עובדים הוצאו לפרישה מוקדמת, כ־100 מנהלים עברו לחוזה אישי והטבת "חשמל בחינם" לעובדים חדשים של החברה הופסקה. בסוף התהליך תקטן מצבת כוח האדם של החברה בכ־25%. אז איך זה יעבוד? התחרות במשק החשמל מעודדת ספקים לייצר ולספק חשמל באופן מתקדם, יעיל וזול יותר. לכך מצטרף מודל שקוף של תמחור שמאפשר לצרכנים להשוות מחירים ולבחור באפשרות המשתלמת עבורם.

46 חברות קיבלו רישיון לספק חשמל, 18 מהן כבר פעילות במשק עם לקוחות ביתיים ועסקיים ומציעות חבילות צריכה שונות. עם זאת, חלקן מקימות רק כעת את מרכזי הבקרה והשירות וחלקן עדיין פורסות תשתיות, כך שהקמפיינים שיעוררו את מודעות הציבור צפויים רק לקראת הקיץ. נבדיל בין משקי בית עם מונה חכם לכאלה עם מונה רגיל: מונה חשמל חכם קורא את נתוני הצריכה באופן רציף ומעביר את המידע באופן אוטומטי אל מספקות החשמל החדשות, דבר שמאפשר לנהל את אספקת החשמל בצורה מבוקרת ויעילה.

עמודי חשמל (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
עמודי חשמל (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

הפעולה החכמה שלו הופכת את המעבר לפשוט ללא צורך בהגעת טכנאי. אם ברשותכם מונה חשמל חכם, אתם יכולים כבר עכשיו להצטרף לאחת החברות בשיחת טלפון, בתהליך פשוט וקצר שנעשה כולו מרחוק. אם ברשותכם מונה חשמל בסיסי, תוכלו לחכות להתקנה חינמית של מונה חכם שתתבצע עד 2028, או לשלם 273 שקל ולהתקין כעת. בכל מקרה ההטבות הכספיות לבעלי מונה חכם יהיו גבוהות יותר גם אחרי פתיחת האפשרות להתחבר עם מונה רגיל בקיץ.

לפני הבחירה בספק חשמל חדש רצוי להשוות מחירים ולהתאים את החבילה להרגלי הצריכה שלכם. בין החברות שנכנסו לשוק החשמל יש גם חברות גז וחברות תקשורת, כך שלצד ההנחות על חשבונות החשמל יוצעו חבילות חשמל המשלבות הטבות בשירותי הגז, הסלולר והאינטרנט.

חסרה מודעות ציבורית

בינואר האחרון ערכה חברת אמישראגז סקר (באמצעות פאנל המדגם) שממנו עלה כי 52% מהישראלים לא מודעים לכך שהם יכולים להחליף ספק חשמל. מקרב אלו ששמעו על הרפורמה, הרוב ציינו כי עיקריה הם כניסת תחרות לשוק החשמל ואפשרות להוזיל את החשבון. כשנשאלו אם יעברו לחברה אחרת, 27% אמרו שאולי, 26% אמרו שיעברו בטוח ו־47% אמרו שלא יעברו. בין הסיבות לסירוב לעבור: לא מכירים עוד אנשים שעברו, אין מונה חכם, גרים בשכירות, המעבר מסובך, סומכים רק על חברת החשמל או לא מבינים מספיק בנושא. לדברי גילי ששון, סמנכ"לית השיווק של אמישראגז, "תוצאות הסקר מוכיחות שהציבור בישראל רחוק מלהבין את משמעות הרפורמה ובעיקר את הפוטנציאל הגדול לחיסכון כספי".

שאול גולדשטיין, מנכ"ל חברת נגה (ניהול מערכת החשמל): "הכרזת שר האנרגיה על פתיחת שוק החשמל באופן מהיר וללא תלות בהחלפת המונה הבסיסי לחכם תקדם מאוד את התחרות במשק החשמל. אם כלל הצרכנים יקבלו 5% הנחה, הם יוכלו לחסוך בסה"כ כ־750 מיליון שקל בשנה".

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר: "פריסה ארצית של מונים חכמים מהווה את הבסיס לפתיחת משק אספקת החשמל לתחרות. קיצרנו את לוחות הזמנים המקוריים שלפיהם פריסת כל המונים החכמים כוונה לשנת 2036, והקדמנו אותה ל־2028. בשנת 2023 לבדה הכפלנו את קצב התקנת המונים החכמים והתקנו במהלכה כ־427 אלף מונים. נמשיך לפעול לפישוט תהליכים, קיצור לוחות זמנים, הגברת התחרות ומחויבות מוחלטת לזכות לשרת את הציבור".

מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, יוסי דיין: "נמשיך לקדם רפורמות משמעותיות גם בשנים הקרובות. צעדים אלו יביאו לחיסכון משמעותי עבור הצרכנים, יתרמו לצמיחה כלכלית ויהפכו את משק האנרגיה ליעיל, חסכוני וירוק יותר".

חברת חשמל, צילום ארכיון, ארובות חדרה אורות רבין (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
חברת חשמל, צילום ארכיון, ארובות חדרה אורות רבין (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

מה מציעות החברות?

אלקטרה פאוור (סופר גז לשעבר)
מציעה כמה חבילות: חבילת POWER  - הנחה קבועה על צריכת החשמל בכל שעות היממה (5% בשנה הראשונה, 6% בשנה השנייה ו־7% בשנה השלישית). חבילת הייטק - הנחה קבועה על צריכה בין 23:00 ל־17:00 למחרת (8% בשנה הראשונה, 9% בשנה השנייה, 10% בשנה השלישית). חבילת דאבל - בוחרים את אחד ממסלולי החשמל ומקבלים הנחה נוספת של 120 שקל בשנה על חשבונות הגז.

אמישראגז חשמל
מציעה הנחה קבועה של 6.5% על תעריף החשמל, ובנוסף אופציה לחבילה המשלבת חשמל + הטבות על הגז (חודש אחד ללא עלות בכל שנה ו־10% הנחה על מכלי הגז, עד שני מכלים בשנה).

סלקום אנרג'י חשמל
מציעה שלוש חבילות: חבילת חוסכים קבוע - הנחה קבועה על צריכת חשמל בכל שעות היממה (5% בשנה הראשונה, 6% בשנה השנייה, 7% בשנה השלישית). חבילת עובדים מהבית - הנחה קבועה של 15% על צריכה בימים א'־ה' בין השעות 7:00־17:00. חבילת חוסכים בלילה - 20% על צריכת חשמל בימים א'־ה' בין השעות 22:00 ל־7:00 למחרת.

פזגז חשמל
מציעה גם כן מספר חבילות: חבילת הנחה ביום - 15% הנחה קבועה על צריכת חשמל בימים א'־ה' בין השעות 8:00־16:00. חבילת לילה חינם - חינם לשלושה חודשים ראשונים ולאחר מכן 15% הנחה על צריכה בימים א'־ה' בין חצות ל־7 בבוקר למחרת. חבילת סופ"ש מוזל - 10% הנחה קבועה על צריכת חשמל מיום חמישי בחצות ועד מוצ"ש בחצות. חבילת 24/7 - הנחה קבועה בגובה 6% על צריכת החשמל בכל שעות היממה.