בימינו יש מוצרים חשמליים רבים סביבינו, אם זה בבית, בעבודה או גם בדרכים. מן הסתם יש צורך בבדיקות ותיקונים המערכות החשמליות השונות וכדי לעשות זאת יש צורך בחשמלאי מוסמך. אך מה קורה אם יש לכם בדיקה או עבודה שאתם רוצים לעשות בבית או במשרד ואתם לא יודעים למי בדיוק לפנות? כדי להבין מה התפקידים והסמכויות השונות של החשמלאים החלטנו לעשות בדיקה עבורכם. 

סוגי חשמלאים
זה לא סוד שעבודה עם חשמל זה דבר מסוכן מאוד ואם למשל אתם רוצים להוסיף נקודות חשמל בבית, מומלץ לקרוא לחשמלאי מוסמך. חשמלאי הוא לא אדם שסתם עוסק בחשמלאות, אלא זהו אדם שמקצועו הוא חשמלאות וכדי להיות חשמלאי ולעסוק בכך, עליו להוציא רישיון מטעם משרד העבודה. אדם שלא הוציא רישיון מטעם משרד זה, אינו רשאי לעסוק בחשמל וזו אפילו עבירה פלילית.

ישנם מספר רישיונות חשמל שונים שהחשמלאי מקבל בהתאם להכשרה המקצועית שלו. סוגי הרישיונות השונים מעניקים לחשמלאי אפשרות לעסוק בעבודות החשמל השונות. כדי לומר זאת בצורה פשוטה יותר, בעצם כל חשמלאי הוא מוסמך, בלי קשר לסוג הרישיון שלו, אלא בגלל העובדה שהוא מחזיק ברשיון חשמל כזה או אחר.
 
כל חשמלאי מתחיל את דרכו כחשמלאי עוזר ובשלב זה הוא מחוייב לעבוד תחת פיקוח של חשמלאי מוסמך, ורק בעבודות עם מתח נמוך. חשמלאי מוסמך הוא החשמלאי הנפוץ ביותר שפוגשים והוא יכול לעבוד עד 80 אמפר בדירות, משרדים ובתי מלאכה שונים, וכמו כן לערוך תוכניות. בנוסף יש חשמלאי בודק (סוג 1, 2 ו-3) ותפקידו לבצע בדיקות חשמל, בדיקות הארקה וזליגת חשמל ועוד. הפער בין הסוגים מאשר לחשמלאי בודק לעבוד באמפרים גבוהים יותר.

אז מתי צריך חשמלאי בודק?
חשמלאי בודק תפקידו לבצע בדיקות שונות במערכת החשמל בהתאם להנחיות החוק מטעם משרד התעשייה. בנוסף, חשמלאי בודק יכול להנפיק אישורי תקינות של מערכות החשמל בבית ובעסק כמו: אישור לטופס 4, אישור כיבוי אש לחשמל, אישור חשמל לאירועים, אישור לחברת ביטוח, אישור לרישוי עסקים (בזמן פתיחת עסק חדש או חידוש רישיון עסק) ועוד. סוג בודק החשמל נקבע על ידי גובה המתח והרשיון שברשותו. 

וכמה עולים שירותיו של חשמלאי בודק?
טווח המחירים הגס נע בין 300 - 600 ש"ח, בין אם זה להנפקת אישורים, בדיקת תקינות הארקה, ספירת חשמל וכדומה. ניתן לראות באתר חשמלאים פלוס מהו מחיר חשמלאי בודק על פי סוגי העבודות השונות שהוא מבצע.

הכירו את עבודות החשמל השונות
כדי לבצע את עבודות החשמל השונות בבית אפשר להסתפק בחשמלאי מוסמך. עבודות החשמל הנפוצות ביותר בבית הן: 

  • נקודת חשמל – אחת מהעבודות הנפוצות ביותר, בין אם מדובר בהוספת נקודה חדשה, פיצול  או הזזה של נקודה שכבר קיימת.
  • החלפת לוח חשמל – עבודה זו נעשית בעיקר לאחר שיפוץ או הרחבה ולפעמים גם כשהבית כבר ישן וצריך לוח חשמל חדש. זו אחת העבודות המורכבות בבית הקשורות לחשמל והיא כוללת חיווט מחדש ושליטה נכונה. 
  • תיקון קצרים – קצרים הם מקור לבעיות וסכנה, ולכן חשוב לטפל בהם. אם לאחר הבדיקה מתגלה שהמכשיר החשמלי אינו מקור הקצר, יש צורך לאתר אותו ולפתור בעיה זו.
  • זליגת חשמל – זליגת חשמל עלולה לגרום לניפוח חשבון החשמל. במקרה זה שעון החשמל ממשיך להסתובב גם כאשר אתם לא צורכים חשמל וזה לרוב קורה בבית ישנים. 

חלק מן המידע המופיע בכתבה נלקח מהאתר "חשמלאים פלוס".