הפח הוא אחד החומרים השימושיים בתעשייה. הוא מביא איתו מספר יתרונות כמו משקל נמוך, אפשרויות עיצוב מגוונות ועמידות במים. הפח נמצא ביישומים שונים כולל בתעשיית הבניה, התעשייה הביטחונית ואפילו בעולם האומנות. 

"מאז ומתמיד היה שימוש במכונות מסורתיות לכיפוף פחים. המכונה המסורתית דורשת הפעלה ידנית ומחייבת מפעיל צמוד שמומחה בכל פעולה. המכונה מורכבת ממלחצים אשר מפעילים לחץ נגדי, אמת כיפוף והתוצאה תלויה במידה רבה במי שמבצע את העבודה ולא בתהליכים אוטומטיים. כיפוף פחים בטכנולוגיית CNC מתבסס על מכונה שמקבלת את ההוראות שלה מבקר ממוחשב.

התוצאה מדויקת כיוון שכל התהליך נשלט על ידי מחשב. התפקיד של המפעיל או המתכנת הוא לקבוע את אופן פעילות המכונה, הכנסת הפח למכונה והוצאתו. התוצאה תלויה בתכנון נכון ומוקפד ולא באופן העבודה של המפעיל" משתף אותנו גורם מקצועי בכיר ממפעל ס.ר.י מתכות, מפעל בקריית מלאכי המתמחה בכיפוף פחים בטכנולוגיית CNC.

כיפוף פחים לתעשייה
מכונות CNC יכולות לבצע כיפוף פח להשגת צורות שונות. אפשר להשתמש בגודל פחים משתנה, בהתאם לגודל המכונה ולהשיג תוצאות מצוינות גם כשהמשטח קטן במיוחד. הצורך בכיפוף הפח יכול לבוא מתעשיות שונות כשתודות לתכונות החומר אפשר לשלבו כמוליך חשמלי, במכשירים וסביבת שדה מגנטי וכן בשנאים וגנרטורים.

הפח הוא חומר שקל להשתמש בו. הוא גמיש (יחסית לסוגי מתכות אחרים), קל משקל, בעל כושר בידוד גבוה, עמיד בפני לחצים ובעל מראה אסתטי. בתהליך הכיפוף אפשר להשתמש ביריעות פח בגדלים שונים ולהשיג צורות שונות ברמת דיוק גבוהה. 

תהליך כיפוף פח במכונת CNC
היום אפשר לראות את הייצור עובר לתהליכים אוטומטיים ולא במקרה. מכונת CNC יכולה להשיג דיוק רב, להתמודד עם משימות מגוונות והאפשרויות שהיא מביאה רבות יותר מכפי שהמכונות המסורתיות יכולות להשיג. עם זאת בתהליך מעורבים אנשי תכנון וביצוע כשהייצור עובר בשלושה שלבים:

  • שלב ראשון – תכנון
    מכונת CNC פועלת בדיוק על פי התוכנית שהיא מתוכנתת לפעול על פיה. לכן בשלב הראשון יש לתכנן את הפעולה שלה. המתכנת צריך לראות את השרטוט המונח לפניו, להבין את הדרישות על כל המורכבויות שלהן ולתכנת את המכונה. 
     
    כחלק מהשלב הראשון יש לקבוע כיצד יונח הפח במכונות ה-CNC, אילו כלים ישמשו את התהליך ובאיזה קצב המכונה תפעל. כל החלטה כזו חשובה ויכולה להשפיע על התוצאה. ברגע שהתכנון מתבצע כהלכה אפשר לבצע כיפוף פחים באופן רציף, ביעילות גבוהה ולקבל בדיוק את הצורה הרצויה. 
  • שלב שני – ייצור
    לאחר שלב התכנון אפשר לחבר למכונה את הכלים הנדרשים לה ולהתחיל בייצור. מפעיל המכונה צריך להניח כל יחידת פח ולהפעילה ברגע שהוא בטוח שהכל מוכן לעבודה. מרגע זה מכונת ה-CNC תבצע את העבודה הנדרשת, בדיוק על פי התכנון.
     
    בסיום העבודה יש להוציא את החלק המתבקש ולהזין את החלק החדש כדי להשיג את הייצור התעשייתי. חשוב לציין כי לא ניתן לזרז תהליכים יתר על המידה וזאת על אף גמישותו ותכונותיו הטובות של הפח. ייצור חלק יכול לנוע בין דקות אחדות לבין דקות ארוכות (ואף יותר מכך), תלוי בחומר הגלם, הגודל ומורכבות המשימה.
  • שלב שלישי – בקרת איכות
    בסיום ייצור החלק הראשון יש לבצע בקרת איכות ולבדוק כי הושגה התוצאה הרצויה. אם הייצור הראשוני לא תואם את הציפיות יש לחזור לשלב הראשון ולבדוק את התכנון. אם הייצור אכן עונה על הבקשה (ובתכנון נכון כך יהיה) אפשר לעבור לייצור המוני.
     
    בהתאם לכללים ולתקנים יש לבצע בקרת איכות לחלקים, כולם או חלקם ולוודא כי הייצור אכן השיג את המטרה. מכונת CNC יכולה לספק תוצאות מעולות ברמת הדיוק אך אין תחליף לבדיקה אנושית וגם כאן יש משמעות רבה לאיכות ההון האנושי.

ייצור עם מכונות CNC
כמעט כל תהליכי הייצור הופכים להיות אוטומטיים ולא במקרה. בתכנון ותכנות נכון המחשב יכול לשלוח הוראות מדויקות למכונה ולהבטיח לנו את רמת הדיוק הגבוהה ביותר. כמו כן, מכונת CNC מאפשרת לנו להשיג תוצאות טובות בזמני אספקה קצרים ולכן להשיג יעילות רבה בתהליך. המכונה מקבלת הוראות מהבקר וכמעט ואין צורך במגע אדם.

תהליך ייצור עם מכונות CNC יעיל והוא לא מחייב את החברה, העסק או המיזם לבצע את העבודה במקום. היום קל יותר לפנות לחברה מקצועית אשר מתמחה בכיפוף פחים ועבודות CNC ולתת לה לבצע את העבודה. החברה שמתמחה בתחום מכירה היטב את חומרי הגלם השונים, כולל הפח ויכולה לבצע את התהליך ביעילות, במהירות ובעלויות מופחתות.

חשיבות ההון האנושי
לצד הטכנולוגיה והמכונות המשוכללות ישנה חשיבות רבה להון האנושי. התוצאה של הייצור תלויה במכונה ובבני האדם אשר ידאגו לבחון את הצורך, לתכנן את הייצור, להזין את המכונה ולפקח על העבודה. חשוב למצוא חברה אשר מביאה סטנדרטים גבוהים ושמציעה את כל השירותים שיש צורך בהם, עכשיו ובעתיד.