אנשים רבים מתהלכים בעולמנו, ללא יכולת למצוא את הנתיב בחייהם שיגרום להם להרגיש שחייהם אכן שווים לחיותם.

הפסיכולוגיה החיובית מתייחסת לתחושות אלו ומציעה גישה לחיים הקוראת לאדם לשאול את עצמו: מה משאיר אותי בריא? מה משמעותי בחיי? מה נותן לי כוח ומדרבן אותי לפעול? 

לפי תפיסתה, על כל אדם להתמקד בחוזקותיו ולא בחולשותיו. עליו לפעול להגברת רגשותיו החיוביים כדי להעצים את תחושת האופטימיות והמשמעות בחייו.
 
כל המחקרים שנעשו בתחום של חשיבה חיובית מצאו, שהיא מפחיתה מתח ולחץ, מגבירה את תחושת האושר והסיפוק בחיי אדם ויש לה השפעה גדולה על הרווחה הנפשית שלנו. על כך מסכימים כולם.
 
לפסיכולוגיה החיובית עקרונות חיים מרתקים בתחום זה ומבחינתה כל אדם יכול וצריך לקחת אחריות על חייו ובחירותיו ולהשפיע על איכות חייו.

איך עושים את זה? על כך בכתבה הבאה

"יש להסתכל קדימה לצמיחה ולהתפתחות ולא אחורה אל החולי וגורמיו", כך אומר מרטין סליגמן, פסיכולוג יהודי-אמריקאי, שנחשב לאבי הפסיכולוגיה החיובית.

לסליגמן, הייתה ביקורת על הפסיכולוגיה הקלינית בשל העובדה שהיא מתמקדת בתיקון היבטים שליליים של חיינו, כגון: טראומות, פצעי העבר, חסכים שונים שצברנו בחיים והפרעות נפשיות מגוונות.

הוא גם לא הסכים עם כך, שהתמקדות בבעיות מרפאת את האדם. בעקבות כך הגה את עקרונות הפסיכולוגיה החיובית, שמתמקדת בדיוק בהיבטים ההפוכים מהפסיכולוגיה הקלינית - בהיבטים החיוביים של האדם עצמו ושל חייו.

נקודת המוצא שלו גם שיקפה את אמונתו, שגורלו של האדם לאוו דווקא מושפע מעברו. לדבריו, הגשמה עצמית, חיזוק כוחות הנפש, יצירת משמעות בחיים והרחבת הרגשות החיוביים  – הם אלו שיקבעו את בריאותו הנפשית.

הוא הניח, ששיפור אלמנטים אלו בחיי האדם יכולים גם לצמצם את השפעתם של אירועי עבר קשים ואף למנוע שיחזרו על עצמם בעתיד. הפסיכולוגיה החיובית מכירה בעובדה שלא הכול טוב בחיינו ואינה מתעלמת מכך. לכאב, לסבל ולעצב חלק משמעותי וחשוב בחיינו.

זאת ועוד, לפי תפיסתה, כדי להכיר את הצדדים השמחים והחיוביים בחיים יש צורך להכיר גם את הצדדים העצובים והכואבים, את הכעס והאכזבה. שהרי - אם לא מכירים את העצב – לא יודעים מהי שמחה.

אופטימיות על פי הפסיכולוגיה החיובית
בראי הפסיכולוגיה החיובית ציפייתו החיובית של האדם למה שעתיד לקרות לו ויכולתו להאמין שהדברים יסתדרו כפי שהוא רוצה - היא הגדרתה של המילה אופטימיות. הציפייה הזו מבוססת על האמונה בעצמו שידע לעשות את הבחירה הנכונה למצב הנתון, להשתמש במשאביו הפנימיים העומדים לרשותו ובתובנות שרכש במהלך השנים כדי לעזור לעצמו. היא היכולת לחשוב באופן אופטימי, מלא תקווה ויצירתי. 

צורת הסתכלות זו על החיים, להבדיל מצורת הסתכלות פסימית עליהם, מעניקה לאדם תחושה ש"הקושי לא בולע אותו" - יש לו אפשרויות בחירה ושליטה בחייו. חוויה פנימית כזו מעודדת נחישות והתמדה למרות הקשיים. ומי כמונו יודע - שמי שמתאמץ ומתמיד – מגביר את סיכויו להצליח.

אדם אופטימי, להבדיל מאדם פסימי, המחזיק בנקודת הסתכלות זו על החיים וחווה חוויה חיובית - תחושת הביטחון העצמי והמסוגלות שלו להתמודד עם בעיות עתידיות הולכת וגוברת. עם כל הישג או התגברות על קושי הוא מרגיש מועצם יותר.

להתמקד במה שעובד
"המפתח להישגים גדולים ולאושר הוא הפעלת החוזקות שלך, לא תיקון טעויותיך ומגרעותיך. הצעד הראשון הוא הכרת החוזקות שלך....", כך לדברי סליגמן.

בדבריו התכוון לכך, שמהזווית של העצמת הטוב והחזק באדם ניתן להגיע הרבה יותר רחוק מאשר מהזווית של מה שחלש או זקוק לחיזוק ולשיפור.

הקדים אותו בשנים רבות הרב קוק בשירו "לכל איש יש נר":                                                          

  • צריך שכל איש ידע ויבין
  • שבתוך תוכו דולק נר
  • ואין נרו שלו כנר חברו
  • ואין איש שאין לו נר

דהיינו, אין אדם שאין לו חוזקות והוא צריך להכיר אותן ולהשתמש בהן. חוזקותיו של כל אדם הן ייחודיות לו ואין להשוות אותן לאחרים, אלא להיות מודע להן ולפתח אותן ככל האפשר.

לכל אדם מספר חוזקות בולטות במיוחד וכשהוא מודע לעצם קיומן ולומד להשתמש בהן - תחושתו הכללית טובה יותר, תוצאות פעולותיו מוצלחות יותר והוא יכול להתגאות בעצמו ובהישגיו.

חוזקותיו של האדם הם למעשה מרחב הצמיחה הגדול ביותר שלו. הן ממקדות אותו במה כדאי להשקיע ובמה יש לו סיכוי טוב להצליח.

כמו כן הוא יכול "להשאיל" את החוזקה לתחום אחר ולהתפתח גם בו. לדוגמה: אם אחת החוזקות היא יצירתיות, ניתן להשתמש בה לא רק בתחומי יצירה אלא גם בהעלאת רעיונות יצירתיים, המצאת מתכוני בישול ייחודיים וחשיבה מחוץ לקופסה בכל תחום שהוא.

למרבה הצער, חוקרי הפסיכולוגיה החיובית טוענים שהרבה אנשים אינם מודעים לתכונות העוצמה והחוזק שלהם וגם אינם יודעים כיצד לנתב את התכונות האלו בצורה נכונה. בשל כך הם מפתחים תחושות תסכול ואכזבה ואינם מצליחים לממש עצמם במידה שהיו רוצים.

האם אתם מודעים לחוזקות שלכם?     

עוד על בריאות באתר גראטוס   
נכתב ע״י צביה טורקניץ, עובדת סוציאלית ומנחת קבוצות, כותבת תוכן (BA)
מייל: [email protected] 
פייסבוק