לא רק הייטק. ענף הפודטק הישראלי זוכה להתעניינות גבוהה בקרב משקיעים גדולים ותאגידי מזון ענקיים ברחבי העולם, ומייצר לישראל יתרון תחרותי ענק בתעשיית המזון העולמית. כנס הפודטק הבינלאומי השנתי FoodTech IL 2022 התקיים השבוע בהיכל התרבות בתל אביב בציון עשור לפודטק הישראלי, בהשתתפות אלפי משקיעים ובכירים בתעשיית המזון מרחבי העולם, שהגיעו במיוחד לישראל לחזות ולטעום מהפיתוחים החדשים.

כ-70 סטארטאפים ישראלים מובילים בתחום שמפתחים ומייצרים מזון עתידי ובר קיימא הציגו בכנס את מרכולתם, ביניהם:

חברת Better Juice, המפתחת תהליך טבעי להפחתת 30% מכמות הסוכר המצוי במיצי פירות, חברת Meala, שבעזרת הטכנולוגיה שלה מייתרת את השימוש בתוספי מזון מזיקים המשמשים לשיפור מרקם וטעם בתחליפי בשר, חברת Yeap, המפתחת תהליך ייחודי להפקת חלבונים העשויים משמרים, Mush Foods, המפתחת חלבון מבוסס פטריות, ליצירת מנות היברידיות המשלבות חלבון מן החי וחומר גלם מהצומח, המפחית את הצורך בשימוש בבשר במוצרי מזון, Anina המייצרת קפסולות לארוחת צהריים, עשויות חומרי גלם טבעיים ובריאים, שהופכים לארוחה מלאה וטעימה תוך דקות, וחברת Imagindairy, המפתחת חלבוני חלב אמיתיים, איכותיים וברי קיימא במחירים נוחים, ובכך משחררת את עולם החלב מתלות בבעלי חיים.

מציגים בכנס פודטאק 2022 FOODTECH IL (צילום: אחיקם בן יוסף)
מציגים בכנס פודטאק 2022 FOODTECH IL (צילום: אחיקם בן יוסף)

עוד השתתפו; חברת Brevel, שפיתחה חלבון פונקציונאלי ניטרלי המבוסס על מיקרו אצות, SavorEat בעלת השף רובוט המבשל ומייצר באופן דיגיטלי חלופות בריאות וברות קיימא לבשר ודגים, O'Taste, שפתחה את O'Sweet, תרחיף מבוסס שמן וסוכר אמיתי, המאפשר הפחתה של עד 80% מתכולת הסוכר במזונות מבוססי שומן, תוך שמירה על הטעם המתוק הטבעי, Zero Egg, המפתחת תחליף מזין לביצה על בסיס צמחי, Maolac, המחקה את היתרונות של חלב האם באמצעות שימוש ביותר מ-1500 חלבונים פונקציונליים להעשרת מזונות, מוצרי טיפטי ותוספי תזונה ; Vanilla Vida, שפיתחה טכנולוגיה ייחודית לגידול מקלות וניל בצורה יעילה ומכל מקום בעולם, דבר משמעותי לאור המחסור העולמי בוניל, TORR המייצרת חטיפי בר טבעיים בעזרת טכנולוגיה חדשנית הנעזרת בכוח מכני ואנרגיה אולטרסונית ללא צורך בדבק סוכרי ועוד רבים אחרים (לרשימת כל החברות שהשתתפו בכנס).

עופרה שטראוס בכנס FOODTECH IL 2022 (צילום: אחיקם בן יוסף)
עופרה שטראוס בכנס FOODTECH IL 2022 (צילום: אחיקם בן יוסף)

בכנס נכחו כ-1,800 משתתפים מהארץ ומעשרות מדינות, מתוכם למעלה מ- 200 משקיעים, ובהם מובילי חדשנות ובכירים מתאגידי מזון בינלאומיים בהם Nestle, Uniliver, PepsiCo, Danone, Mondelez ו- Givaudan, Unovis, CPT, Ingredion ו- Viola. 

FoodTech IL 2022, מיסודה של חממת הפודטק The Kitchen של קבוצת שטראוס, הוא מהגדולים, המשמעותיים והמוערכים בעולם, ומטרתו העלות את קרנה של פעילות הפודטק בישראל, לקדם את הסטרטאפים הישראלים בתחום, ליצור חיבורים למשקיעים, לחברות מזון ולגורמים גלובליים מובילים ולחבר בין האקדמיה לתעשייה. בתוך כך גם לתרום לשמירה על כדור הארץ, ולסייע להתמודד עם משבר המזון העולמי והתדלדלות משאבי הטבע.

חלבון אלטרנטיבי לבשר שהציגה חברת מאשפודס מבית מכון המחקר מיגל בכנס הפודטק (צילום: באדיבות מכון המחקר מיגל)
חלבון אלטרנטיבי לבשר שהציגה חברת מאשפודס מבית מכון המחקר מיגל בכנס הפודטק (צילום: באדיבות מכון המחקר מיגל)

יו"ר קבוצת שטראוס, עופרה שטראוס, מסרה בנאומה: "העולם השתנה וגם אנחנו. להזין ולטפח מחר טוב יותר זה הייעוד שלנו, וההבטחה שלנו בשטראוס לדורות הבאים. אנו נזכר כדור שהוביל את מהפכת הפודטק. המהפכה שלא רק תייצר עוד אוכל אלא תוודא שהוא בריא, בטוח ומקיים. מהפכת הפודטק אינה רק רעיון, היא כבר כאן". עוד הוסיף יהונתן ברגר, מנכ"ל The Kitchen, חממת הפודטק של קבוצת שטראוס: "בעשור האחרון הוכחנו שישראל היא מעצמה גם בתחום הפודטק. סטארטאפים ישראליים גייסו למעלה מ-620 מיליון דולר רק בתחום החלבון האלטרנטיבי ב-2021, עם שיעור צמיחה של 450% בשנה, מקום שני לארה"ב".

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בירך את המשתתפים בנאום מוקלט: "כולכם עובדים קשה כדי לפרוץ את גבולות הבלתי אפשרי, ומייצרים מציאות חדשה שתאפשר לדורות הבאים לחיות חיים בריאים ומספקים. אני גאה שכנס מוביל בתחום חשוב כל כך מתקיים בישראל, ארץ הסטארטאפ והתנ"ך".