הכתבה נכתבה בשיתוף מיכל מדר

אצל מיכל מדר עובדיה, מטפלת משפחתית, יועצת זוגית, מדריכת הורים ומאמנת NLP, משבר גיל ה-40 הפך דווקא להזדמנות לצמיחה. "חוויתי את גיל 40 כמשבר אמצע החיים", היא מספרת. "הסתכלתי על כל מה שהשגתי עד כה ועל איך אני רואה את העתיד שלי, ולא אהבתי את מה שראיתי". מתוך ההבנה שהכוח לשינוי נמצא בידיים שלה, הלכה מיכל, שעד אותו רגע לא בחנה את הזוגיות שלה פנימה, לטיפול פסיכולוגי, שלהגדרתה, שינה לה את החיים, פתח לה התנסויות חדשות ואף מה שהוביל, שנים לאחר מכן, להקמת סדנה על פתיחת זוגיות, בפלטפורמה דיסקרטית ביותר ששומרת על פרטיותם של המשתתפים 

מה קרה בטיפול ההוא?
"הייתה הרבה התבוננות פנימה. התחלתי לעשות שינויים בדפוסי התנהגות שהייתי רגילה אליהם, ועל הדרך הבנתי שאני לא מאוד מרוצה מאיך שחיי הנישואים שלי נראים ולא מרוצה מההתנהלות שלי באופן כללי בחיים. חשבתי לעצמי שאם אני לא מרוצה – אז כנראה שאני עושה משהו לא בסדר, וככה, בגיל 40, החלטתי להתמודד עם הכל ולעשות שינויים. באותו זמן הלכתי ללמוד טיפול משפחתי, והלימודים סיפקו לי זווית ראייה נוספת גם על נושא הזוגיות. מתוך התובנות שהפקתי בלימודים, בעבודה ובחיים האישיים שלי, נולדה סדנת 'בואו נפתח את זה'". 

למי מיועדת הסדנה?
"הסדנה מיועדת גם לזוגות שחושבים על מהי באמת המשמעות של פתיחת זוגיות, מה הצעד הזה יכול לעשות עבורם, גם לאלו שכבר הבינו שזו הדרך בה הם רוצים לצעוד, וגם לאלו שעדיין שוקלים, שהבינו שהם רוצים לעשות את זה נכון, ללא משברים. בנוסף, הסדנה תתאים גם לאלו שכבר פתחו את הזוגיות וחווים קשיים או משברים וזקוקים להכוונה בדרך. חשוב להבין כי פתיחת זוגיות מחייבת בסיס תקשורתי חזק ויציב כדי לא להגיע למצב של משבר או לסטטיסטיקה של גירושים. כשלא עושים את זה נכון או לא מגיעים לחוויה הזו מתוך מקום נכון, הזוגיות קורסת, המשברים מתווספים לכל מה שהיה שם קודם, ואם לא היה טוב, מגיעה הקריסה". 

מיכל מדר עובדיה  (צילום: מיכל מדר)
מיכל מדר עובדיה (צילום: מיכל מדר)

מאיפה הגיע הרעיון ליצור סדנה כזו, שמתמקדת בזוגיות פתוחה?
"אני רואה את העולם שמשתנה לאחרונה אל מולנו, אנשים מאד בוחנים את הנורמות החברתיות שהיו בעבר ותוהים לעצמם אם זה בכלל נכון להם. לאחרונה, זה יותר מדובר ופתוח, אך עם זאת, אין כמעט פלטפורמות שנותנות מקום קבוצתי כזה, בו מדברים על הכל במרחב פתוח, ומקום בו מקבלים כלים אמיתיים לאיך ליצור עבורם את הצעד הזה בצורה נכונה ומטיבה. לרוב זוגות יוצאים למסע ומובילים את עצמם בניסוי וטעיה, לא תמיד זה צולח ללא הכוונה. בסופו של דבר, הכל קם ונופל על תקשורת, ואם אנחנו יודעים לתקשר נכון וטוב, מתוך כנות שלי עם עצמי ומתוך כנות שלי עם בן או בת הזוג, תמיד נחווה פחות נפילות ומשברים".

מה המשתתפים צפויים לעבור בסדנה?
"הסדנה מורכבת מעשרה מפגשים, אחת לשבוע בשעות הערב, כשאורך כל מפגש הוא שעתיים וחצי. הרעיון הוא לא רק לספר או לפתוח בפני הקבוצה, אלא גם לקבל כלים לתקשורת נכונה יותר ואיך לעשות את זה נכון, איך לא להגיע למשברים הגדולים שנוספים לזוגיות כתוצאה מפתיחת הזוגיות. המטרה היא לדעת לתקשר נכון. כאשר זוג פותח זוגיות הבסיס חייב להיות מאד יציב, תקשורתי, הם צריכים לדעת להכיל זה את זו, ולדעת לפני הכל להסתכל על עצמך ולדעת מה מתאים עבורך, ולא כדי לרצות את הצד השני, וצריך לדעת לתקשר את זה גם מול עצמך וגם מול בן הזוג בתקשורת נכונה ובונה. את כל זה נעשה בסדנה".  

הרצון של מיכל, לדבריה, הוא ליצור מרחב פתוח ומכיל, לעולם שנמצא עדיין בהתהוות. "אנשים לא יודעים כמה הם יכולים להיות עטופים ומובנים בתוך התהליך" היא אומרת. "כמה חיזוק והזדהות הם יכולים לקבל, כמה ניתן ללמוד ביחד, אחד מהשני. אני יודעת שכאשר אנשים יחוו סביבה שמרגישה בדיוק כמוהם, לפעמים קצת לבד, לפעמים עם קצת בושה, אבל הכל בתוך מרחב שמאפשר לדבר ולפתוח הכל, זה יהווה עבורם את ההבנה שהם לא לבד בסיפור הזה". 

משתתפי סדנאות העבר שיתפו בכמה מילים על החוויה שעברו עם מיכל – 
"אני ממש מאושרת שהגענו אל מיכל. זה כל כך שונה מהניסיון הקודם בו היינו אצל מטפלת אחרת. אצל מיכל הכל נינוח וקליל ובלי בולשיט". 

"אני סומכת על מיכל בעיניים עצומות והיא היחידה בעולם שבן הזוג שלי מוכן ללכת אליה. היא זו שהצילה לנו את המשפחה, רק בזכותה עם הכלים שנתנה לנו".

"ההכוונה שמיכל נותנת לא מובנת מאליה בכלל. את רוב הדברים אנחנו רואים בעצמנו אבל בשביל שיפלו אסימונים, צריך למצוא דרך לתווך אותם, ומיכל מוצאת את הדרך הזו כל פעם מחדש".  

מיכל מדר עובדיה 
למעבר לדף נחיתה: http://bit.ly/3C0ncq2 
לאתר של מיכל מדר עובדיה לחצו כאן
פייסבוק
אינסטגרם

הכתבה נכתבה בשיתוף מיכל מדר