יוקר המחיה הפך להיות אחד הנושאים החמים בשיח הציבורי, כאשר כמעט אין תחום שבו לא מדווח על עליית מחירים. אחת ההוצאות הגדולות בניהול משק הבית היא צריכת החשמל, כך שעונת החורף היא המשמעותית ביותר והבנה של אפשרויות החימום השונות יכולה להיות מתורגמת לחיסכון גדול.

על פי נתוני חברת החשמל, עונת החורף נחשבת לתקופת השיא בצריכה, בייחוד בחודשים דצמבר־פברואר, שבמהלכם אפשר להגיע לעלייה של עשרות אחוזים ויותר בחשבון החשמל החודשי. נכון, כמאמר השיר "פה זה לא אירופה" וגם בשיא החורף, יש לא מעט ימים שבהם לבוש חם מייתר את הצורך בחימום, ובכל זאת אפילו החורף הישראלי המתון יחסית מביא עמו כמה ימים (ובעיקר לילות) קרים.

עושים חשבון

כיצד זה בא לידי ביטוי כלכלי? תעריף החשמל מחושב לפי תשלום של 50 אגורות לקילו־ואט לשעה, בהתאם לכמות הצריכה, כאשר הפעלת מזגן בחדר קטן עולה בממוצע כ־0.4 שקל לשעה, הפעלת מזגן גדול עולה בממוצע כ־0.8 שקל לשעה, ועלות הפעלת מזגן מיני־מרכזי יכולה להגיע גם ל־1.7 שקל לשעה בממוצע.

electra magic touch אלקטרה מיזוג אוויר (צילום: יח''צ)
electra magic touch אלקטרה מיזוג אוויר (צילום: יח''צ)

עלות התפעול שונה ממכשיר למכשיר: עלות הפעלה של תנור ספירלה מגיעה לכ־1 שקל לשעה, ועלות שעת רדיאטור תגיע ל־1.4 שקל - וזה עוד קודם לעלייה הצפויה במחירי החשמל, שנמצאת ממש מעבר לפינה, כבר בינואר הקרוב, בשיעור של 8.2%.

מדי שנה, לקראת העונה הקרה, עולה רמת הביקוש למוצרי חימום מסוגים שונים. שוק מוצרי החימום בעולם מגלגל, על פי ההערכות, 51 מיליארד דולר, בהסתמך על מחקר שערכה Fortune Business Insights, אך למרות הנתונים הגבוהים, חימום הבית, בטח בסטנדרטים הישראליים, לא חייב להיות עסק יקר וקיימים לא מעט פתרונות חימום נגישים, זולים וטובים.

דווקא עכשיו, כשהחורף כבר כאן, מחירי החשמל עולים - מה שיבוא לידי ביטוי בחשבונות החשמל של כולנו. אז מה עושים?
למומחים של Beko יש כמה טיפים חשובים ופשוטים ליישום, לצריכה נבונה ולחיסכון בחשמל: "לפני הכל ובאופן קבוע, כאשר אתם מעוניינים להתחדש ולהחליף את מכשירי החשמל הביתיים שלכם, מומלץ לעשות בדיקה יסודית, הכוללת נוסף על המחירים ועל פונקציות ההפעלה, גם עד כמה המכשיר ידידותי לסביבה וחסכוני באנרגיה".

"כמו כן, רצוי ומומלץ לתזמן פעולות הדורשות צריכת חשמל גבוהה לשעות השפל. מחיר החשמל עולה יותר בשעות השיא - שעות היממה שבהן הביקוש הוא הגבוה ביותר. בתזמון צריכת האנרגיה לשעות השפל - מוקדם בבוקר או מאוחר בלילה - אפשר להפחית את העומס על הרשת ולהוריד את חשבון החשמל החודשי".

פטריית חימום חשמלית 3000 וואט מבית normande (צילום: יח''צ)
פטריית חימום חשמלית 3000 וואט מבית normande (צילום: יח''צ)

טיפים נוספים לחימום מהיר, בטוח ויעיל של הבית קיבלנו ממנהל התחום בחברת ברימאג מור מוסקוביץ: "עוד לפני שמחליטים לרכוש אמצעי חימום, רצוי לבדוק את פתחי הבית, כגון דלתות וחלונות, כיוון שבידוד טוב יכול לחסוך חלק נכבד מהוצאות החימום. גם שטיחים הם עוד אמצעי לחימום החלל, נוסף על היותם פריט עיצובי, ובישול חורפי ייתן אפקט של חימום טבעי ונעים".

"ואם כבר החלטתם להתחדש במכשיר חימום, חשיבה מקדימה על ייעודו תעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה. לכל חלל מתאים אמצעי חימום אחר, כאשר בטיחות היא מעל הכול וצריכה להיות הקריטריון הראשון לבדיקה - בחרו במכשיר שאינו מסוכן לילדים ולבע"ח. באופן עקרוני, 22 מעלות הן הטמפרטורה המומלצת לחימום חללים. בדקו מהי צריכת החשמל של מכשיר החימום, כי יש ביניהם חסכוניים יותר. ולא פחות חשוב לבדוק את אמינות המותג - מכשיר חימום טוב צריך להיות תקין ואמין, לכן חשוב לבדוק שהמותג מוכר ושיש אחריות יבואן".

ממזגן ועד פטרייה

מזגן: זול ובטיחותי, אבל לא תמיד מתאים לדירות שכורות. במקרה זה אין חדש תחת השמש. אם משקללים יעילות, מחיר ומהירות חימום, המזגן מציג את התוצאות הטובות ביותר. כדאי לשים לב להתאמה של גודל החדר לגודל המזגן, כמו גם להיות מודעים לעובדה שמזגן נוטה לייבש את האוויר בבית, ולכן בייחוד בשינה עם מזגן בלילה רצוי לשלב מכשיר אדים שמאזן את רמת הלחות באוויר. חיסרון משמעותי נוסף הוא בדירות שכורות, שכן בהן השוכרים לא תמיד רוצים להשקיע במזגן שיישאר בדירה כשיעברו ממנה, ומחפשים אחר פתרונות חימום גמישים יותר.

מג'יק אינוורטר - אלקטרה (צילום: יח''צ)
מג'יק אינוורטר - אלקטרה (צילום: יח''צ)

פטריית חימום: נהנים מהמרפסת ומהגינה גם בחורף. התרגלנו לראות אותן במסעדות או בבתי קפה מאפשרות ליהנות מישיבה נינוחה בחללים חיצוניים גם כשהטמפרטורות בחוץ יורדות. עד לאחרונה מחירן היקר של פטריות החימום הפך אותן ללא רלוונטיות לשוק הפרטי, אך לאחרונה בשל הוזלה משמעותית נכנסות פטריות החימום גם לבית, ומאפשרות להסיק את המרפסת או את הגינה בטווח של בין 8־12 מ"ר, וליהנות בכך מהישיבה בחוץ לאורך כל השנה.

רדיאטור: מתאים בעיקר לחדרים קטנים. רדיאטור הוא אמצעי החימום המרכזי במדינות קרות בגלל יכולות החימום הפנומנליות שלו, אשר משאירות את החלל חמים גם שעות לאחר שהרדיאטור כבה. מדובר בצלעות מתכת חלולות המכילות נוזל שמתחמם לטמפרטורות גבוהות, והמתכת מוליכה את החום ומפזרת אותו אט־אט בחלל. בישראל נפוץ הרדיאטור החשמלי, שמציע רמת בטיחות גבוהה מאוד, חום נעים, פיזור אחיד של החום בחלל וויסות טוב של הטמפרטורה.

קמין חשמלי נייד: כל היופי של קמין ללא לכלוך וזיהום האוויר. אוהבי עיצוב בטעם של פעם, שנהנים לשבת מול קמין במראה עתיק עם אש מרצדת וגחלים לוחשות, יכולים להשיג זאת החורף גם בלי להזמין בולי עץ להסקה בעזרת קמין חשמלי במראה מסורתי. הקמין בגימור יצוק, בעל אפקט גחלים לוחשות ואפקט להבה, מחמם את החדר בצורה יעילה ומהירה, בטיחותי לשימוש, חסכוני במקום ואינו דורש התקנה.

קמין חימום דקורטיבי מבית normande דגם sf-1418me (צילום: יח''צ)
קמין חימום דקורטיבי מבית normande דגם sf-1418me (צילום: יח''צ)

חימום תת־רצפתי באמצעות גז: פתרונות חימום הבית בגז הופכים להיות מבוקשים מעונה לעונה. חימום הבית על ידי גז קיים גם בחימום תת־רצפתי שדורש תכנון מראש, חימום על ידי פטריות שנפוץ מאוד לחימום חצר הבית ועוד.

מים על הגז

זוהר בסיס, מנהל תחום מכירות באמישראגז, מתייחס לאפשרויות החיסכון בעת חימום הבית, ובייחוד חימום מים בגז ביתי: "תקופת החורף דורשת מאיתנו תשומת לב מיוחדת לנושא החימום בבית. החורף הישראלי קצר יחסית ובדרך כלל לא קר מאוד, ובכל זאת נרצה להרגיש חמים ונעים. אחד הנושאים החשובים בעונת החורף הוא מים חמים במקלחת. בבתים רבים שעת המקלחת מלווה בצורך לתכנן מראש, להדליק את הדוד ולשמור מים חמים לשאר בני המשפחה - מה שלא תמיד עובד ועלול ליצור ויכוחים בבית בסגנון 'מי גמר את המים החמים?'".

אם אתם מתקלחים במים חמים שמגיעים מדוד שמש, אתם בוודאי מכירים את החסרונות, ואף על פי כן בסיס מפרטם, כמי שרגיל לשלוף את המידע לצורך מכירה: "את דוד החשמל צריך להפעיל כ־3/4 שעה לפני המקלחת או אף יותר בימים קרים במיוחד. המים החמים לא מספיקים ליותר משתי מקלחות ברציפות, ואם אין לכם דוד חכם שמתחבר לסלולרי - ולרובנו אין - אי אפשר להפעיל אותו מרחוק לפני שאתם מגיעים הביתה, ואם אתם שוכחים אותו בטעות דלוק, המונה ידפוק והכיס יתרוקן".

אמישראגז מחמם מים בגז (צילום: יח''צ)
אמישראגז מחמם מים בגז (צילום: יח''צ)

בסיס ממשיך: "מחמם המים המהיר של אמישראגז מתחבר למערכת הגז הביתית, נדלק באופן אוטומטי עם פתיחת כל אחד מברזי המים החמים בבית ופועל ללא הפסקה. תפוקתו הגדולה - 20/16 ליטר בדקה - מספיקה לשתי מקלחות בו־זמנית, ומערכת הבקרה האלקטרונית מאפשרת את קביעת הטמפרטורה הרצויה. המחמם כבה מיד עם סגירת הברז ומחמם רק את כמות המים הנצרכת, וכך מונע חימום מים בזבזני. הוא מבטיח מים חמים 24/7 ללא הגבלה בכל הברזים מיד עם הפעלת המכשיר".

עם זאת, הוא מדגיש: "קרני השמש הן האנרגיה היעילה ביותר לחימום המים בבית. מחמם המים בגז של אמישראגז הוא מוצר משלים לדוד שמש, הוא מסתנכרן איתו ונכנס לפעולה רק כשנגמרים המים החמים בדוד השמש. כך ניתן ליהנות ממים חמים בבית ללא צורך בתכנון מוקדם.

מחמם מים של אמישראגז (צילום: יח''צ)
מחמם מים של אמישראגז (צילום: יח''צ)