הכתבה נכתבה בשיתוף Family Glue

הכירו את דניאלה ליבמן, כימאית בעברה, וכיום פנסיונרית חיפאית הממשיכה ללמד סטודנטים ובעיקר, מרכיבה המון פאזלים. 

כמה המון?
"זו שאלה של כמה זמן פנוי יש לי. בממוצע אני עושה 20 פאזלים בשנה. אחד או שניים בחודש. הפאזלים הם של 1,000 חלקים או יותר, לפעמים גם כאלה גדולים וקשים במיוחד". 

אז למה דווקא פאזלים? 
"לי זה נותן שקט נפשי, משאיר אותי ערנית מאוד ואני נהנית מזה בצורה יוצאת מן הכלל. אך מעבר לכל זה פאזלים יכולים להציע מספר יתרונות בריאותיים לאנשים בכל הגילאים.

ראשית, הם מייצרים הקשרים חדשים במוח ומפעילים בו חלקים שלא מנוצלים ביום-יום. למשל חלקים שאחראים לזיכרון. כשאתה רואה צבע או צורה מסוימת ומחפש אותה זה מחדד את הזיכרון והריכוז ולדעתי גם מגדיל את הקיבולת של הזיכרון."

הכימאית דניאלה ליבמן, מרכיבה 20 פאזלים בשנה  (צילום: באדיבות Family Glue)
הכימאית דניאלה ליבמן, מרכיבה 20 פאזלים בשנה (צילום: באדיבות Family Glue)

בבתי חולים שעובדים עם אנשים בדמנציה גילו בשנים האחרונות כי הרכבת פאזלים מאוד מומלצת ומשפרת את מצבם של המטופלים. מספר התאים במוח שלנו הוא קבוע אבל לא כולם באים לכדי שימוש. בהרכבת פאזל אתה מגלה יכולות שלא היו לך קודם, זאת אומרת שאתה מתחיל להשתמש בתאים שלא השתמשת בהם בעבר.

רואים את זה אצל נפגעי מוח ופצועי מלחמה, אנשים שלא יכלו ללכת, ועובדה היא שבבית לוינשטיין מקימים אותם. איך עושים את זה? מלמדים את השרירים ע"י זיכרון מחדש לנצל את התאים שלא נוצלו לפני כן במוח, ואז אתה רואה פתאום את אותו בן אדם מצליח ללכת. באירוע מוחי רואים את זה באופן מובהק. פאזלים הם כלי נהדר לחזק את הזיכרון, לראייה ויזואלית ועוד דברים רבים. זה עושה המון טוב. 

פאזלים מסייעים לא רק בגילאים מבוגרים, אלא גם לילדים

"אני רואה את הנכדה שלי הקטנה בת ה-7, כל פעם שהיא באה אליי היא פתאום קוראת לי "סבתא, מצאתי עוד אחד!". אני רואה איך זה משפר את הריכוז לילדים, וגם מגדיל את הסבלנות. אחד הדברים שמפריעים לי נורא זה שמרגע שהילדים נכנסים הביתה הם מתיישבים עם הטלפון. 

אני לימדתי את הנכדה שלי לעשות פאזלים וכמובן שהתחלנו עם המסגרת. הסברתי לה איך מתחילים למיין, על הקשר בין הצורות, איך לעבוד לפי נושאים, צבעים. היא אוהבת לעזור לי וזה כיף שהפאזל מנתק את כולנו מהמסכים ומאחד מסביב לשולחן.

הנכד השני שלי, בן ה-19, לומד הנדסת אלקטרוניקה והוא עיוור צבעים. יש לו ראייה מעולה לחלקים, לצורה שלהם. כך שכאשר אנחנו לא מצליחים לזהות לאן לחבר את אחד החלקים בעזרת הצבע שלו אנחנו קוראים לו למשימה כי יש לו ראייה צורנית מעולה. יש כאן גם עניין של ראייה מרחבית. ברגעים מסוים צריך להביט על החלקים ולנסות להבין את מקומם לפי הסיפור של התמונה."

הכימאית דניאלה ליבמן עם הפאזלים של Family Glue (צילום: באדיבות Family Glue)
הכימאית דניאלה ליבמן עם הפאזלים של Family Glue (צילום: באדיבות Family Glue)

פאזלים מפתחים את הדימיון

"הפאזלים שיש לי כאן, של פמילי גלו, מאוד מפתחים את הדמיון. יש להם גיוון נהדר בצבעוניות, ובנוסף, כשיש סיפור ויצירתיות מאחורי התמונה אני מדמיינת לעצמי את ההתרחשות וזה עוזר בהרכבה. בשנים האחרונות, מאז שיצאתי לפנסיה, התחלתי ללמוד אומנות ובאמת גיליתי את היכולת לצלול לתמונה, לראות מעבר למה שרואים במבט ראשון.

האמת שזה גם מאוד מרגיע. אם אני נסערת או מרגיז אותי משהו, למשל אם איזה סטודנט שאני מלמדת מרגיז אותי, אתה תראה אותי אחרי זה יושבת כאן ליד הפאזל. זה מפנה את תשומת הלב למקום אחר."

''ליליז'', פאזל 1000 חלקים (צילום: באדיבות Family Glue)
''ליליז'', פאזל 1000 חלקים (צילום: באדיבות Family Glue)

לאתר הפאזלים היפים בעולם של פמילי גלו לחצו כאן 
פאזלים 500 חלקים
פאזלים 1,000 חלקים
פאזלים 2,000 חלקים
לסדרת הפאזלים המיוחדים של "זוזוביל" לחצו כאן
לכתבות נוספות: 5 יתרונות של הרכבת פאזלים לשיפור הבריאות

מסע קייצי עליז מסדרת זוזוביל (צילום: Heye)
מסע קייצי עליז מסדרת זוזוביל (צילום: Heye)

פאזל ''פרידה'', 1000 חלקים  (צילום: Heye)
פאזל ''פרידה'', 1000 חלקים (צילום: Heye)

איילים, פאזל 1000 חלקים (צילום: Heye)
איילים, פאזל 1000 חלקים (צילום: Heye)

''אודרי'', פאזל 1,000 חלקים (צילום: Heye)
''אודרי'', פאזל 1,000 חלקים (צילום: Heye)

הכתבה נכתבה בשיתוף Family Glue