הכתבה נכתבה בשיתוף חברת איטומית

עם ההתקדמות הטכנולוגית בייצור חומרי בניין, התרחב תחום האיטום ומספק כיום שלל פתרונות איכותיים למצבי רטיבות, עובש או נזילות. עוד ועוד חומרים חדשים נכנסים לשוק האיטום, מתחרים על סטנדרט איטום גבוה יותר, עמיד יותר וחזק יותר. בנוסף, כלים ואביזרים משופרים מציעים יכולות איטום ברמה שלא הייתה לפני כן ומגדירים מחדש את עולם האיטום.

כיום קיימות בישראל חברות איטום רבות המציעות את שירותיהן במגוון רחב של סוגי איטום. עם זאת, לא כל חברה היא בעלת ניסיון ומקצועיות גבוהים על מנת לספק פתרון שיחזיק מעמד לטווח ארוך ולכן בכל מקרה של נזילה או רטיבות בבית פרטי או במבנה כלשהו מומלץ לברר, לשאול, לבקש מחברות האיטום תמונות או קישורים לפרוייקטים שנעשו על ידן, מה שיאפשר לכם לבחור טוב לבית שלכם. הנה כמה סוגים של איטום שחברות מקצועיות מבצעות – וכדאי גם לכם להכיר:

איטום רטיבות בקירות חוץ
זה קורה בבתים פרטיים, בבנייני מגורים וגם במבני משרדים: סימני סדיקה מתגלים בצד החיצוני של קירות הבית, חריצים שבוקעים מתוך טיח מתפורר או רטיבות בדמות כתמים לא מחמיאים על השליכט המהמם שבחרתם לצבוע בו את הבית מבחוץ. קיימת מחשבה רווחת שמראה של בתים עם הסימפטומים האלו אפשר לראות רק בשכונות וותיקות או בתים ישנים, מה שלרוב נכון אבל לא רק: רטיבות בקירות חוץ זה מצב שיכול להיווצר גם בבתים ובניינים חדשים – כאשר הבנייה נמצאת בסטנדרט גבוה מאוד ועם הקפדה על טיח ואיטום מצויינים. לא נדיר לראות גם חיפויי אבן שלא נאטמו טוב וצברו מתחתיהם עובש ורטיבות כתוצאה מגשם.

במצב כזה יש צורך ליישם חומר שיאטום היטב וגם יהיה גמיש מספיק בכדי לעמוד בהתכווצות והתרחבות המבנה בהתאם לטמפרטורה המשתנה. החומרים הנפוצים לצורך איטום רטיבות בקירות חוץ בבניינים משותפים הם שליכט צמנטי ושליכט אקרילי. בעוד שהשליכט הצמנטי מיועד לאיטום מקומי או נקודתי, השליכט האקרילי מאפשר אטימה יותר נרחבת וגם נחשב גמיש יותר מהצמנטי. בעיה נפוצה שצצה היא שלאחר האיטום מתהווה כתם השליכט האקרילי בצבע שונה מצבע התשתית וקצת פוגם באסתטיקה הכללית, כך שלעיתים יהיה צורך לצבוע בשליכט האקרילי את כל חלק הקיר המיועד לטיפול.

במקרה של בעיית איטום בקיר מחופה, יהיה צורך להשתמש בדיסק על מנת לחרוץ לאורך הפוגות, למלא בחומר האיטום ולצפות מעל ברובה מתאימה. כשמדובר בחיפוי אבן יש להניח שעם איטום מתאים יש הרבה פחות סיכוי לחדירת נוזלים, ובכל זאת – ניתן לבקש מחברת האיטום ליישם סילר שיאטום את האבן לחלוטין וימנע בה רטיבות.

איטום בסנפלינג
במקרים מסויימים, איטום רטיבות בקירות חוץ בבניינים משותפים או משרדים, יכול להיות משימה מורכבת הרבה יותר: רטיבות בקיר חוץ שנמצא בקומה גבוהה ולא ניתן להגיע אליו באמצעות סולם או במת הרמה, מצריך פתרונות יצירתיים יותר על מנת להגיע למקום הנכון ולטפל בבעיה.

אף אחד לא אוהב לראות פיגומים מסביב לבית שלו ולהרגיש בתוך אתר בניה רק בשביל לטפל ברטיבות עקשנית, נכון? אז יש פתרון הרבה יותר אלגנטי, נקי וזריז – ועל הדרך גם חסכוני – על מנת לטפל ברטיבויות בקירות חוץ בגובה: איטום בסנפלינג. איטום בסנפלינג מאפשר להגיע למקום הבעיה בקלות רבה יותר ובעלויות נמוכות בהרבה מפרויקט פיגומים או משימוש במנוף.

עם זאת, לא כל חברה נותנת שירות של איטום בסנפלינג: מיומנות כזו מצריכה הכשרה מתאימה, קורסי ריענון ורישיון לעבודה בגובה. איטום בסנפלינג דורש הבנה טובה בעיגון על גג, יכולת תמרון עם החבלים והרתמות וכל זאת תוך כדי ביצוע עבודת איטום בקיר חיצוני על הצד הטוב ביותר. במקרים כאלו הניסיון מאוד משמעותי ומומלץ לשכור את שירותיה של חברה שכבר ביצעה כמה פרוייקטים כאלו. זו גם תדאג להחזיר את הקיר למראהו הנקי, תוך צביעתו בצבעים לקירות חוץ, עמידים לרטיבות.

איטום קירות שלילי
אחת הבעיות הנפוצות בקומות מרתף (בייסמנט) הוא היותו של הקיר צמוד לקרקע מצידו החיצוני, כך שבמצב של רטיבות שחודרת אל תוך הבטון לא ניתן לטפל בבעיה מבחוץ – כמו שרצוי בתחום האיטום, ויש צורך לבצע איטום מהצד הפנימי – ההפוך. מכאן השם "איטום קירות שלילי" – איטום הפוך כנגד מקור הרטיבות. וזה יכול להיות איטום שלילי קריסטלי או לא.

החומרים הנדרשים לאיטום מסוג כזה צריכים להיות חזקים מאוד בכושר ההיצמדות שלהם אל שטח התשתית – ויחד עם זאת גמישים ועמידים במצבים של שינויי טמפרטורה. האופציה הראשונה היא שימוש בחומרי מריחה, שמהווים פתרון גם למצב של נסיגה בבטון (סגרגציה והתפוררות). האופציה השניה היא שימוש בחומרים שמוזרקים באמצעות אביזרי הזרקה מיוחדים אל תוך הסדקים והחריצים שנוצרו בבטון. חומרים אלו מתנפחים בתוכו לאחר ההזרקה ומאפשרים איטום אופטימלי ועמיד יחסית לאורך זמן.

ייבוש תת רצפתי
כמעט כולם יודעים שעובש במרחב המגורים עלול להוות סכנה בריאותית: בפגיעה במערכת הנשימה, בהתפרצות אלרגיות או בהתעוררות בעיות בריאותיות שונות. לא רבים יודעים שעובש כזה עלול להצטבר ברצפה – כן, ממש מתחת לבלטות – ויכול להיווצר מכשלים "קלים" בבניה, כמו חריצים שלא נאטמו היטב בין המרצפות, רובה שהתפוררה ועוד. 

במצב של חשש וצורך בייבוש רטיבות תת-רצפתית מומלץ להזמין בעל מקצוע או חברה קבלנית בתחום האיטום לבחון את המצב. לעיתים יהיה צורך לבצע ייבוש תת רצפתי: ייבוש האזור שמתחת לרצפות באמצעות מכשיר מיוחד, השואב את האוויר הלח וכך מייבש את האזור שמתחת לרצפה. במצב שמצריך ייבוש תת רצפתי יש לבצע שאיבה שאורכת לפחות מספר ימים עד חודש, כך שבני הבית נצרכים למצוא מקום חלופי עד לסיום העבודה.

איטום גגות
האזור המועד ביותר להתפתחות רטיבויות, עובש ושאר מרעין בישין, הלא הוא הגג. וכשמדובר בגג חשוף או שטוח, הסיכויים להתפתחות בעיות מסוג זה גבוהים אף יותר וכמעט תמיד, במוקדם או במאוחר יתעורר הצורך לטפל בגג הבית.

אז אילו שיטות קיימות לצורך איטום גגות?
השיטה עם יחסי הציבור הטובים ביותר בתחום זה היא כמובן היריעות הביטומניות – יריעות העשויות משילוב חזק ועמיד של מספר חומרים, שמבטיחות איטום רצוף לאזור הגג. היריעות מולחמות על תשתית הגג אך לא ניתן להניח אותם באזורים שבהם יש הברגה אל תוך הגג, כגון דוודים, אנטנות או עצמים אחרים. לצורך כך יש להשלים את העבודה עם איטום בחומרים ביטומניים.

חומרים נוספים המיועדים לאיטום גגות קלים ואיסכורית או גגות בכלל הם האקריליים – בעלי יכולת אחיזה טובה בתשתית, או חומרים פוליאוריתניים, המגלים עמידות טובה גם ברטיבות ארוכת טווח. 

את השיטה האחרונה והוותיקה מבין השלושה לאיטום גגות בטח גם אתם מכירים – הזיפות. הזפת  אמנם לא בעלת המאפיינים הייחודיים של החומרים החדשים בשוק, אבל היא יכולה להוות פתרון קל לתקופה קצרה או אם בכוונתכם להשקיע ולתחזק את שכבת הזפת מידי תקופה.

אם גם אתם מתכננים לבצע איטום בקרוב – מומלץ להבין איזה סוג של איטום אתם צריכים ולבקש הצעת מחיר והמלצות מחברות האיטום השונות. בהצלחה!

הכתבה נכתבה בשיתוף חברת איטומית