הכתבה נכתבה בשיתוף מפעל הפיס

בשנים האחרונות חל גידול בשיעור התעסוקה של אזרחים ותיקים. יותר ויותר נשים וגברים בני 60 ומעלה בוחרים לעבוד לאחר גיל הפרישה. יש לכך סיבות שונות כשהעיקרית היא סיבה כלכלית - העבודה מאפשרת לעובדים המבוגרים שלא חסכו מספיק כסף לפנסיה לעמוד ביוקר המחייה, או להמשיך להרוויח את השכר הגבוה אותו השתכרו כל השנים ולשמור על איכות חייהם.

אזרחים ותיקים אחרים ממשיכים לעבוד משום העבודה מעניקה להם תחושה של ערך עצמי, משמעות ומסגרת חברתית התורמת לשביעות הרצון שלהם ואף לבריאותם הפיזית. מחקרים שונים מצאו כי העסקת עובדים בגיל השלישי תורמת לא רק לאזרחים הוותיקים עצמם, אלא גם לארגונים שמעסיקים אותם ולמשק כולו.

המחקר "התועלת הכלכלית בהעסקת עובדים מבוגרים" שנערך במכון אהרון למדיניות כלכלית שבאוניברסיטת רייכמן על ידי החוקרים הבכירים הלה אקסלרד, צבי אקשטיין וטלי לרום עבור המשרד לשיווין חברתי וארגון הג'וינט, בדק מהו הערך הכלכלי של העסקת עובדים מבוגרים. המחקר מצא בין היתר שעלייה של 1% במספר המועסקים במשרה מלאה בכל קבוצות גיל (בני 45 עד מעל ל-75) תוביל לתוספת בתוצר של 2 מיליארד שקלים בשנה.

"ככל שיותר אנשים עובדים, כך הביקוש למוצרים עולה. בנוסף, מצאנו שתוספת של 1% בשיעור התעסוקה של עובדות בני 62 עד 70 ועובדים בני 67 עד 70, תוביל לירידה של 2.75 מיליון ש"ח בתשלומים על קצבאות זקנה ולחיסכון. המשמעות היא שהעסקת עובדים מבוגרים היא מנוע צמיחה אדיר לכלכלת ישראל", כך אומרת הלה אקסלרד.

מלבד התרומה הרבה שיש להעסקת עובדים מבוגרים על המשק, גם מעסיקים יוצאים נשכרים משילוב של עובדים מבוגרים בארגון. "לאורך תקופת חייהם, העובדים המבוגרים צברו ניסיון רב - ניסיון חיים וניסיון מקצועי", אומרת יפית בר, ראש תחום תעסוקת אזרחים ותיקים במשרד לשיווין חברתי. "לאדם בוגר יש בשלות רבה ואינטליגנציה רגשית מפותחת יותר מאשר לעובדים הצעירים. לעובד המבוגר יש ידע נרחב וייחודי בתחום שלו שמאפשר לארגון להימנע מטעויות ולהגדיל את הפרודוקטיביות".

"לעובדים ותיקים יש ראייה מרחבית, סבלנות רבה יותר, יכולת פתרון בעיות, קבלת החלטות והערכת סיכונים. בנוסף, בזכות העלייה בתוחלת ואיכות החיים, עובדים מבוגרים מגיעים לגיל הפרישה בבריאות טובה יותר מבעבר", מוסיפה יפית. "כיום האזרחים הוותיקים מהווים פלח שוק חזק ועם הגידול באוכלוסייה שנובע מהרפואה המתקדמת, הם יהוו פלח שוק חזק עוד יותר. ארגון שיעסיק עובדים מבוגרים יוכל ללמוד טוב יותר את הצרכים של לקוחותיו, ולהתאים את המוצרים והשירותים שמיועדים לשוק המבוגר".

אחת החברות ששמה לה כאג'נדה להעסיק עובדים מבוגרים, היא חברת הליסינג, המכירה והשכרת הרכב, אלדן. "באלדן הבינו כבר מזמן שהעסקת מבוגרים זה קלף מנצח", כך אומרת נגה שדמי לביא, מנהלת אגף משאבי אנוש באלדן. "שליש מהעובדים אצלנו הם בגילאי 50 ומעלה. יש ביניהם חברי הנהלה ועובדים בתפקידים שונים כמו מנהלי חשבונות, נהגים, אנשי מכירות, פקידות ועוד. הגיל אצלנו זה לא פקטור. אנחנו בוחנים כל אדם לפי היכולות והכישורים שלו ולפי צרכי המשרה. אנחנו מציעים תנאי משרה גמישים לפי הצרכים של העובד. החברה שלנו הפכה לטכנולוגית יותר והעבודה אצלנו מאפשרת לעובדים מבוגרים להתחבר לאותן הטכנולוגיות".

מי העובד המבוגר ביותר בחברה שלכם?
"העובד המבוגר ביותר הוא בן 92. הוא עובד 22 שנה באלדן והגיע לחברה כפנסיונר בן 70. הוא אחראי על הארכיון שלנו, תפקיד שהוא מאוד חשוב. בתקופת הקורונה חששנו מכך שיוסף עלול להידבק במשרד מהנגיף. המשפחה שלו ביקשה מאיתנו שימשיך לעבוד אצלנו כי אם לא תהיה לו עבודה הוא ימות. הסכמנו ושמרנו עליו בחדר נפרד. הוא צלול כבדולח ומכניס את כולנו לכיס הקטן".

מה לדעתך היתרון בהעסקת עובדים מבוגרים?
"אני אוהבת מאוד את השילוב שבין עובדים מבוגרים לעובדי דור ביניים ועובדים צעירים. יש לנו לקוחות מבוגרים וכשהם מקבלים שירות מאדם מבוגר זה נותן לו ביטחון. בניגוד לעובדים צעירים מחליפים עבודה לעיתים קרובות, העובד המבוגר מביא עמו נאמנות למקום העבודה. יש להם מוסר עבודה גבוה, ניסיון, וקל להם להתחבר לכל תרבות ארגונית. אנחנו נשמח שהאזרחים הוותיקים יענו למודעות הדרושים שלנו ויצטרפו אלינו".

חברה נוספת שדואגת להעסיק אזרחים ותיקים היא פירמת Tefen - קבוצה בינלאומית, ציבורית, לייעוץ ניהולי, אסטרטגי, תפעולי ועסקי, העוסקת גם בהשמת כוח אדם במיקור חוץ ובטכנולוגיית 4.0 בתעשייה מתקדמת.

מלי ביצור פרנס, מנכ"לית ובעלי הפירמה, מספרת: "אנחנו מעסיקים בחברה 15%-20% אזרחים ותיקים שעברו את גיל הפרישה, המבוגרים מכולם הם בני 72. בתחום שלנו ניסיון וותק הוא יתרון מאוד גדול. אנחנו מציעים תנאי עבודה גמישים המתאימים לגיל המבוגר. רבים מהעובדים המבוגרים אצלנו לא עובדים בהכרח בשביל הכסף, אלא בשביל האתגר וההצלחה. הם רוצים לעבוד בגלל העניין והמשמעות שהעבודה נותנת להם.

פתחנו משרות חדשות שמיועדות לאזרחים ותיקים בתחום הייעוץ הארגוני, הכלכלי, התפעולי והעסקי. בנוסף, אנחנו מחפשים עובדים לחברת מיקור החוץ שלנו בתחום ראיית חשבון, ניהול, לוגיסטיקה, ולחברת הטכנולוגיה המתקדמת אנחנו זקוקים לעובדים מעולמות ההנדסה, טכנולוגיה ומכונות. בעיניי ניסיון שווה זהב, מוח חריף שווה הון ונפש צעירה לא תלוית גיל. אנחנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו, לא משנה מה הגיל שלכם".

כחלק מהרצון להגביר את תעסוקת האזרחים הוותיקים, השיקה לאחרונה עיריית גבעתיים קמפיין דיגיטלי ברשתות החברתיות ובאתר העירייה תחת הכותרת: "גמלאים וגמלאיות אנחנו זקוקים לניסיון שלכם ". העירייה פתחה מייל עירוני באמצעותו ניתן היה להשאיר פרטים ליצירת קשר.

בנוסף, מודעות פורסמו במקומונים, במסכים דיגיטליים ברחבי העיר ובפוסטרים בלוחות מודעות. רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: "העלייה המשמעותית בתוחלת ובאיכות החיים מאפשרת לרבים המגיעים לגיל פרישה להמשיך לעבוד ולקחת חלק פעיל בשוק התעסוקה. לצערנו, אנו עדים בעולם העבודה לאפליה על רקע גילנות. מעסיקים רבים לא נותנים הזדמנות לאוכלוסיית הגיל השלישי ורואים בגיל חיסרון.

אנו בעיריית גבעתיים, סבורים אחרת. אנו שמים לנגד ענינו את הוותק והניסיון המקצועי הרב שיש לעובדים בגיל השלישי. תפיסת העולם הזאת יחד עם המחסור בכוח אדם בשוק העבודה, שרק הלך והתעצם מאז פרוץ הקורונה, הם שעמדו מאחורי הרעיון לקמפיין הייחודי, שהשקנו לאחרונה, לגיוס גימלאים לשורות עיריית גבעתיים. המשרות המבוקשות כוללות תפקידי ניהול ושטח בתחומי הנדסה, תכנון בנייה, חינוך, איכות הסביבה ועוד.

נשמח לקלוט גמלאים עם כישורים מתאימים לשורותינו. מועמדים עם תפיסת עולם מגובשת וניסיון יכולים למצוא סיפוק ועניין רב בעבודה בעירייה אשר נוגעת כמעט בכל תחומי החיים של התושב. מאז השקת הקמפיין קבלנו כבר פניות מגימלאים תושבי העיר ואנחנו בוחנים כעת את התאמתם למשרות המבוקשות".

על אף התועלת הרבה בהעסקת עובדים מבוגרים, שיעור המועסקים בישראל בקרב בני 60-70 עומד על 47% גברים ועל 29% נשים בלבד. "המעסיקים חוששים שהיעילות של העובדים יורדת עם הגיל, אבל זוהי סטיגמה ודעה קדומה. מחקרים דווקא מצביעים על כך שגיוון גילי ושילוב של עובדים ותיקים יחד עם עובדים צעירים תורם לפרודוקטיביות של הארגון, מגביר את היצירתיות ומפחית ימי היעדרות של העובדים", אומרת אקסלרד.

אז כיצד ניתן לעלות את שיעור התעסוקה של העובדים בגיל השלישי? אקסלרד מציעה כמה פתרונות: "המעסיקים צריכים להבין את היתרונות של העסקת עובדים מבוגרים ואת הערך הרב שיש בכך. בנוסף, על המדינה לנקוט בצעדי מדיניות שונים כמו מתן תמריצים כספיים לעובדים מבוגרים, אכיפה נגד גילנות, הארכת האפשרות לדחות את קצבת הזקנה בתמורה לתוספת עתידית בקצבה וביטול גיל הפרישה. גם על העובד יש אחריות להישאר מעודכן, ללמוד דברים חדשים, לעבור הכשרות מקצועיות ולהיות גמיש לשינויים".

אזרח ותיק, מחפש עבודה? למגוון משרות מותאמות הקלק כאן

הכתבה נכתבה בשיתוף מפעל הפיס