יו"ר הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, הודיע הערב (רביעי) על העלאת הריבית ב־0.25%. נזכיר כי אתמול העלה הבנק המרכזי באוסטרליה את הריבית ב־0.25%, זאת לאחר שבהערכות מוקדמות היה צפי שהריבית תישאר ללא שינוי.

נגיד בנק ישראל למעריב: "התערבות הפוליטיקאים במדיניות הבנק תפגע בכלכלה"
כמה נשלם יותר? מומחים מעריכים: השנה הכלכלית הקשה שתעבור על כולנו

כאמור, אנליסטים מעריכים שהבנק המרכזי בארה"ב יעלה את הריבית ב־0.25% ויאותת על כוונתו להמתין עם החלטות נוספות בעניין הריבית כדי לראות את התפתחות האינפלציה. בניגוד להערכות המוקדמות, לא צפויה הפחתת ריבית בשנה הקרובה.

העלאת הריבית הצפויה בארה"ב היא העשירית ברציפות. ההעלאה תיעשה בעקבות נתוני התעסוקה הגבוהים מהצפוי, והמשך צמיחת המשק האמריקאי. עם זאת, הנגיד יאותת על עצירה בתהליך ההעלאה לאור החששות ליציבות המערכת הבנקאית האמריקאית ויציאת פיקדונות. מחר תתקבל החלטת הריבית בגוש היורו והשווקים מצפים גם שם לעליית הריבית ב־0.25%.

לאור כל אלה, צפוי גם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון להעלות לקראת סוף החודש את הריבית ב־0.25% בשנה. אם כך יהיה, ריבית בנק ישראל תגיע לשיא של 4.75% וריבית הפריים (הריבית הבין־בנקאית שממנה נגזרת הריבית ללקוחות), תגיע ל־6.25%. העלאת הריבית צפויה בגלל עליית המדדים הצפויה, בשל התייקרות מחירי החלב ומוצריו, הלחם והמשקאות הקלים, שיבואו לידי ביטוי במדד חודש מאי שיהיה גבוה מהרגיל.

העלאת הריבית תשפיע במישרין על המתרחש בשוק הנדל"ן. מאידך, היא תמשיך לייקר את המשכנתאות ולהגדיל את ההחזר החודשי על המשכנתה בשיעור של עד 100 שקל. מצד שני, בשוק הנדל"ן צופים דווקא בלימה במגמת ירידת מחירי הדירות. במערכת הבנקאית מדווחים על גידול במספר הלקוחות המגלים עניין בקבלת משכנתאות, לאור ההערכה שהריבית לא תרד בטווח הארוך וכי הירידה בהתחלות הבנייה עלולה להוביל לחידוש מגמת עליית המחירים.

בבנקים מעריכים כי היקף המשכנתאות שנלקחו באפריל הסתכם ב־4.5 מיליארד שקל בלבד, בין השאר, בגלל ימי החג הרבים. הגידול בהיקף המשכנתאות יבוא לידי ביטוי בעיקר בחודשים מאי ויוני.