אחת מהפרשיות הפיננסיות הגדולות בהיסטוריה מתחיל להתגלגל,  אם כי פרטיה היו ידועים כבר מאז 2007. 

תחקיר שבוצע על ידי כמה רשתות תקשורת  מרכזיות, בכלל זה ה-BBC , היומון "גרדיאן" הבריטי ו"לה מונד" הצרפתי מגלה שהסניף השוויצרי של הבנק הבריטי HSBC  שהוא הגדול בבריטניה והשני בגודלו בעולם, מסייע לעשירי העולם להתחמק מתשלום מס אמת. התחקיר מגלה שיש בבנק 30,000 חשבונות שמוחזקים בסודיות ששייכים לעשירי העולם ובהם פיקדונות בסך כולל של 120 מיליארד דולר.
 
הפרשה החלה בשנת 2007 וחלק מבעלי החשבונות טופלו על ידי השלטונות. בשנת 2007  מנהל המחשוב של חברת הבת של HSBC בז'נבה, אדם בשם הארווי פאלסיאני העתיק את הפרטים של אותם 30,000 חשבונות, ברח לצרפת ומכר אותם לרשויות המס הצרפתיים. אלו הבעירו את המידע בצורה מאוד דיסקרטית, קודם בבריטניה ואחר כך בשוויץ. לאחר מכן הגיע המידע לעוד מדינות בקהילייה האירופית. בשלב זה לא ידוע אם שלטונות המס בצרפת העבירו מידע לישראל, אך בינתיים אין לזה משמעות, שכן תחקירני הבי.בי.סי והגרדיאן הצליחו להגיע לכל 30,000 החשבונות ופרסמו אותם.


ברשימה עצמה אפשר לראות חשבונות המשויכים לישראלים עם 6,554 חשבונות, בהם יש כ-9.9 מיליארד דולר.

אגב, במקום הראשון נמצאת שוויץ, עם 11,235 חשבונות ובהם כ-31.2 מיליארד דולר משויכים לשוויצרים. במקום השני צרפת עם 9,187 חשבונות אחריה בריטניה במקום השלישי, במקום הרביעי ברזיל, בחמישי איטליה ובשישי ישראל. במקום השביעי ארה"ב.

מספרם הרב יחסי של חשבונות המשויכים לישראלים מוסבר בעבודה שבנק HSBC ז'נבה  הוקם לאחר ש-HSBC  רכש שני בנקים פרטיים ששיכים למשפחת ספרה,  "ריפבליק נשיונל בנק" ו"סאפרה ריפבליק הולדינג HSBC". 

HSBC לא המתין כדי להגיב על הפרשה ובתגובה ארוכה שהוציא קרוב 1,500 מלים הסביר, בין השאר כי " יש סיבות רבות מדוע להחזיק חשבון בבנק שוויצרי. היו מקרים שלקוחות ניצלו את חוקי הסודיות הבנקאית כדי להחזיק חשבונות בנק שוויצרים ולא כולם הם בלתי חוקיים.  כתוצאה מחוקי הבנקאות של שוויץ יש בבנקים הפרטיים השוויצרים, בכלל זה הבנק שלנו חשבונות שלא דווחו  בארץ מולדתם לשלטונות המס". 

"אנחנו מודים לטעויות שנעשו בעבר ועל חוסר היכולת שהיה לנו אז כדי לפקח בצורה נאותה על חשבונות אלו. באפריל 2012 מנכ"ל הבנק סטיוארט גוליבר המחיש את המחויבות הבנק כדי להבטיח פיקוח הדוק כדי למנוע ביצוע מעשים כאלו. בין השאר ביטלנו את האטוונומיה שהיה לחברת הבת השוויצרית".

לדברי עורך הדין, ברון ויניב, שמתמחה בעבירות מס סיפר ל"מעריב אונליין": "רצף הפרסומים, בהם נחשפים שמות של ישראלים, שהיו ועודם בעלי חשבונות בנק בשוויץ, רבים מהם ישראלים אנונימיים ולא טייקונים, תגדיל את היקפי הגילוי מרצון בדרך להלבנת ההון הלא מדווח שנצבר בחו"ל. שכן לישראלים עם חשבונות לא מדווחים יש את האפשרות עדיין לנצל את תקנת גילוי מי רצון שימנע אי נעימויות בעתיד".