ב-2014, הולנד בנתה את מסלול האופניים הסולרי הראשון בעולם, שנמתח לאורכם של 30 מטרים ונקרא SolaRoad. הביצוע של הרעיון היה טוב יותר מהצפוי, מאחר תוך ושישה חודשים הפרויקט חולל מספיק חשמל כדי להאיר משק בית קטן במשך שנה.

הפרויקט אמנם מצליח ומדהים, אבל הוא מאוד מוגבל בהיקף שלו בהשוואה לזה שנבנה בימים אלו בצרפת. הממשלה הצרפתית הודיעה שהיא רוצה לרצף 1,000 קילומטר של כבישים עם פאנלים סולאריים במשך חמש השנים הבאות. ההודעה נמסרה במסיבת עיתונאים על ידי שרת איכות הסביבה והאנרגיה, סגולן רויאל.
המבחנים הראשונים יהיו באביב. לפי חברת התשתיות הצרפתית Colas, שפיתחה את משטח הכביש הפוטו-וולטאי (שנקרא "Wattway") בו השתמשו בניסיונות, חלק באורך קילומטר אחד של הכביש יהיה מסוגל להאיר תאורת רחוב של עיר בת 5,000 תושבים.

המשמעות היא שברגע שהפרויקט יושלם, הכבישים החדשים יהיו מסוגלים לספק חשמל ל-5 מיליון אנשים, שהם 8% מהאוכלוסייה הצרפתית.
הטכנולוגיה של Colas היא חדשנית, בהשוואה לפתרונות פוטו-וולטאיים אחרים, מאחר ולא נדרש להחליף בה את תשתית הכביש הקיימת, או לבצע איזו שהיא עבודת הנדסה. הפאנלים מסוג Wattway מורכבים מתאים שהוכנסו לשכבות תואמות, בתוך שכבה דקה של סיליקון פוליקריסטלין שאפשר לשים אותו ישירות על הכביש.
התאים אטומים בתוך מצע של שרף, כדי למנוע מהם להירטב בגשמים, וכל החומרים יחד הם בעובי של 7 מ"מ בלבד, כך שבעת התרחבות של הכביש מחום הם יוכלו גם להתרחב בהתאמה.
לא ידוע כעת איזה כביש יכוסה ב-Wattway או כמה בדיוק יעלה הפרויקט. "המחיר של Wattway למטר מרובע יתגלה בעלות הייצור של החשמל", מסביר אתר Wattway, "תאים פוטו-וולטאים נאמדים ברמת השיא של צריכת חשמל, שלוקחת בחשבון תנאי אור שמש. כיום, בהתחשב בטכנולוגיה שמשתמשים בה ובדרך בה הפאנלים מותקנים, המחירים נעים בין 2-8 יורו לרמת השיא של צריכת חשמל. העלות של Wattway מוערכת ב-6 יורו לרמת השיא של צריכת חשמל".
פקטור נוסף שכדאי לקחת בחשבון, הוא שהיעילות של הפאנלים הסולאריים מסוג Wattway נראית פחותה יותר מפתרונות פוטו-וולטאים קונבנציונלים - שיעור תפוקת אנרגיה של 15% ב-Wattway, בהשוואה ל-18-19% באחרות.
זמני הייצור ארוכים למדי, מאחר והפאנלים מותקנים בידיים אנושיות, דבר שהופך את התהליך כולו למורכב למדי. אבל ב-2016 זה ישתפר, מאחר ויצרן תעשייתי תוכנן להשקה והמהנדסים של Colas יוצרים תהליך מכאני שיקצר את הזמנים.
תמיכה פיננסית תוכל להגיע מהממשלה. רויאל הציעה להעלות את המסים על דלק כדי לתמוך במימון שדרוגה של התשתית התחבורתית של צרפת, וכך יוכלו כבישים סולאריים לקבל חלק מהכסף. 

לכתבה באתר פורבס