העימות בין הנהלת אל על לוועד הטייסים מחריף: לאחר שבמוצאי שבת נאלצה הנהלת החברה לבטל שלוש טיסות בשל אי הצלחה לאייש אותן בטייסים, החברה ביטלה היום (ראשון) טיסות נוספות, ובשל כך העימות יעבור לבית הדין לעבודה בעקבות פנייה דחופה של הנהלת אל על. הפנייה לבית הדין לעבודה נעשתה על רקע איום רשות שדות התעופה, שהודיעה כי אם המשבר לא יסתיים בתוך 24 שעות, עובדי נתב"ג יפסיקו לספק שירות לחברה, איום שההנהלה לא יכולה לעבור עליו באפס מעשה. 



המשבר, שנמשך כבר מעל לשנה, נעוץ בכך שיש טייסים שלא מוכנים לאייש את הטיסות, ונובע ממדיניות הנהלת החברה, המתעתדת להכניס שינויים מהותיים בכל הנוגע לפעילותם של טייסי החברה. הפנייה לבית המשפט נעשית בגין השיבושים שנגרמים על ידי טייסי החברה, בניגוד להתחייבותם בהסכם שנחתם לאחרונה בחסות יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שייפגש עם הצדדים הלילה בניסיון להגיע להבנה. 



העימות פרץ בשל קיצוץ בשכרם של הטייסים מגיל 65, עקב הנחיית האיחוד האירופי, כחלק מתקנות הטיס שהושתו עליהם. בצלו, אל על הודיעה על ביטול הטיסות אחר הצהריים והערב ללונדון, כמו גם טיסת החזור ממדריד וטיסת החזור מוורשה. הדבר גרר תסכול גדול בקרב נוסעים רבים שאמורים לשוב לארץ, ומצויים כעת בחוסר ודאות. "אנו מצפים מהטייסים שלא להפוך כל אי הסכמה במשא ומתן לעיצומים גלויים, או סמויים, דבר הפוגע בחברה, בעובדים ומעל לכל בקהל לקוחותינו אשר הופכים בעל כורחם לבני ערובה", מסרה ההנהלה. 



עוד אמרו בהנהלת החברה כי הטייסים לא מוכנים לאייש את הטיסות ופותחים ימי מחלה, דבר שגורם לשיבושים קשים בפעילות החברה, ולכן הוחלט לפנות בדחיפות לבית הדין לעבודה, שיורה לטייסים להתייצב לעבודה סדירה. "עקב חוסר נכונותם של הטייסים לאייש את הטיסות, לרבות פתיחת ימי מחלה, נאלצנו לבטל את הטיסות", ציינו באל על על.



"למרות ההסכם שנחתם עם הטייסים לפני כחודש, בו התחייבו כי לא ישבשו יותר את הטיסות, שבים הטייסים ומשבשים את טיסות החברה. בנוסף, משבשים הטייסים את ההדרכות ופוגעים בעמיתיהם, לאחר שהחברה הוציאה לחופשה כעשרה מדריכים שירדו מהדרכות בבת אחת בטענה של מחלה".



בוועד הטייסים טענו בתגובה כי אל על קיצצה כ-70 אחוז משכר הטייסים בני ה-65 ומעלה: "הנהלת אל על קיצצה בניגוד להסכמם ובעיצומו של משא ומתן כ-70% משכר הטייסים בני ה-65. במצב כזה ההנהלה לא יכולה לחשוב שטייס שלא היה מתוכנן לטוס יעזוב הכל ויבצע 'טיסת ספיישל' לא מתוכננת. הצענו מספר דרכים לפנות את הנושא, אך ההנהלה דחתה את הצעותינו". 



בוועד עובדי רשות שדות התעופה טענו ש"אין בכוונתנו להתערב בסכסוך באל על. אולם לא ייתכן שעובדי הנמל יאלצו להתמודד מול נוסעים זועמים שאת כל תסכולם מוציאים על עובדי הרשות, עד כדי הרמת ידיים על עובדים". 



הודעת החברה



עקב חוסר נכונות טייסים לאייש את הטיסות, לרבות פתיחת ימי מחלה, אנו נאלצים לבטל את הטיסות הבאות:


- טיסה 317 ללונדון שהייתה אמורה לצאת היום ב-17:15 ואת טיסת 318 הלילה מלונדון לישראל


- טיסה 397 למדריד שהייתה אמורה לצאת בשעה 17:25 וטיסת החזור 398 שהייתה אמורה לצאת הלילה ממדריד לנתב"ג


- טיסה 561 לורשה שהייתה אמורה לצאת היום בשעה 17:30 וטיסת החזור 562 שאמורה הייתה לצאת הלילה מורשה לנתב"ג