נתוני האינפלציה בארה"ב מטלטלים את השוק:  המדדים המובילים בוול סטריט נעלו אמש את המסחר בצלילת שערים חדה, הגרועה ביותר בשנת 2022. מדד ה-S&P 500 צנח ב-4.3%, מדד הנסדק איבד 5.2% והדאו ג'ונס מחק 3.94%.

משחק הציפיות של וול סטריט מייצר הזדמנות השקעה לטווח ארוך

התשואה על חוב ממשלתי קצר מועד, שעוקב אחר ציפיות הריבית, הגיעה לרמתה הגבוהה ביותר מזה כמעט 15 שנה, כאשר המשקיעים הגדילו את ההימור שלהם שהפד יצטרך לעשות יותר כדי להדוף את האינפלציה הגואה.  בעקבות כך, המניות באסיה הלכו בעקבות ירידות השערים בוול סטריט, כאשר מדד ההאנג סנג של הונג קונג ירד ב-2% ומדד טופיקס היפני ירד ב-1.7%. מדד ה-CSI 300 של סין ירד ב-1.3%, בעוד שבאוסטרליה, מדד S&P/ASX 200 ירד ב-2.7%.

המשקיעים שיערו אתמול כי קיים סיכוי של 1 ל-3 שהבנק המרכזי בארה"ב יעלה את הריבית בנקודת אחוז שלמה החודש. נתוני האינפלציה הפעילו לחץ נוסף על קובעי המדיניות בבנק המרכזי של ארה"ב, שהבטיחו לעשות כל שביכולתם כדי לצמצם את המחירים המתחרים. נחישותם לכאורה לקיים את ההבטחה עוררה חשש שהכלכלה עומדת לקראת התרסקות קשה. 

מניות חברות הטכנולוגיה רגישות במיוחד לשינויים בציפיות הריבית מכיוון שהערכות השווי מבוססות בעיקר על סיכויי צמיחה עתידיים. הבעלים של פייסבוק, Meta, ויצרנית השבבים Nvidia היו מהמפסידים הגדולים, שניהם ירדו ב-9%, בעוד שאמזון צנחה ב-7%. הירידות הורידו 154 מיליארד דולר מערך השוק של אפל ו-109 מיליארד דולר משווי השוק של מיקרוסופט, כאשר שתי החברות רשמו את ההפסדים היומיים הגדולים ביותר שלהן מאז ספטמבר 2020.

המכירה אתמול פגעה כמעט בכל פינה בשווקים הפיננסיים בארה"ב. בשלב מסוים במהלך יום המסחר, כמעט 2,000 מניות הנסחרות בבורסת ניו יורק ירדו בערכן במקביל, תופעה שנראית בדרך כלל בזמנים של לחץ בשוק. המשקיעים מיהרו להתגונן מפני ירידות נוספות על ידי הצטברות של חוזי אופציית מכר על מניות שיכולים להשתלם אם השוק ימשיך לרדת. 

המהלכים החדים נוצרו על ידי נתונים רשמיים המראים שהמחירים לצרכן בארה"ב עלו באוגוסט ב-0.1% לעומת החודש הקודם, בהשוואה לציפיות לירידה של 0.1%. השיעור השנתי הגיע ל-8.3 אחוזים, ירידה מ-8.5 אחוזים ביולי, אך גבוה ממה שחזו הכלכלנים בוול סטריט. הדבר המדאיג ביותר עבור קובעי המדיניות של הפד היא צמיחת מחירי הליבה לצרכן, שעלתה מ-5.9% ל-6.3%.

אנליסט בכיר אמר לפייננשל טיימס הבריטי כי הנתונים "היו שליליים חד משמעיים לשוקי המניות". בשוק אג"ח האוצר, התשואה לשנתיים, העוקבת מקרוב אחר ציפיות הריבית, עלתה לרמתה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2007, וסיימה את היום בעלייה של 0.18 נקודות אחוז ב-3.75%.

בעקבות הדו"ח, המשקיעים בשוק החוזים העתידיים הימרו כי הריבית של הפד תעמוד על 4.17% עד סוף השנה, לעומת ציפיות של 3.86% לפני הדו"ח. זה מרמז על עלייה של 0.75 נקודות אחוז בספטמבר, בתוספת נקודת אחוז מלאה נוספת של עליות במהלך נובמבר ודצמבר. הסיכוי לעלייה בשערים הביא לזינוק בדולר, והותיר אותו בעלייה של 1.4% מול סל של שישה עמיתים. האירו והפאונד ירדו ב-1.4% ו-1.5% בהתאמה.

המכירה גלשה לאג"ח של גוש האירו, כאשר תשואת הבונד לשנתיים של גרמניה עלתה ב-0.08 נקודות אחוז ל-1.37 אחוזים והתשואה ל-10 שנים עלתה ב-0.08 נקודות אחוז ל-1.72 אחוזים. באירופה, מד המניות האזורי של Stoxx 600 נסגר בירידה של 1.5 אחוזים, לאחר שעלה ב-1.8 אחוזים בסשן הקודם. מדד ה-FTSE 100 של לונדון ירד ב-1.2%.