אני בטוחה שיש ביניכם, עדיין, אנשים שנכנסים לבידוד קורונה מדי פעם, ואני בטוחה שהמלה הראשונה שנאמרת להם תמיד היא: נטפליקס. גם אם הם מנויים של אמזון פריים או דיסני פלוס, עדיין – נטפליקס הוא שם הקוד לשבוע של טלוויזיה צפופה במיטה. אבל המעמד של נטפליקס – עדיין הראשונה בעולם בתחום הסטרימינג – לא תמיד נראה כל כך יציב.

רק בתחילת השנה הזאת צנחו המניות שלה ביותר מ-70% אחרי שהפסיקה להראות צמיחה במספר המנויים. סקירה מעמיקה של בית ההשקעות ילין-לפידות שיצאה אחרי פרסום דוחות הרבעון השלישי והמפתיע ל-2022, מראה עם איזה אתגרים צריכה החברה להתמודד בעתיד הנראה לעין ולאיזה כיוון היא הולכת.

קראתי את כולה כדי להבין מה בעצם קורה פה, וכדי שלא תישארו מאחור – אמלקתי לכם את עיקרי הדברים. אם אתם לא באמצע בינג' מותח – כדאי גם לכם לקרוא את הסקירה המלאה. מבטיחה לצרף בסוף.

אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)
אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)

1.     קודם כל – נטפליקס הפתיעה גם את עצמה. התחזית האופטימית שהיא העזה לתת עד שהגיעו תוצאות האמת היתה של תוספת 1 מיליון מנויים ברבעון. 2.4 מיליון מנויים שהצטרפו לשירות ברבעון השלישי של 2022 – אחרי שני רבעונים של ירידה לא רק בכמות המצטרפים החדשים לשירות אלא במספר המנויים המוחלט - היו הפתעה שגם הם לא ידעו שתבוא.

2.     אבל בעיקר – את השוק. רק בתחילת השנה צנחו מניותיה של ענקית הסטרימינג ביותר מ-70% אחרי שהקיטון המתמיד בשיעור תוספת המנויים החדשים ערער את התפיסה שנטפליקס היא חברה צומחת. אחרי תוצאות הרבעון הזה – ניכר שלא רק שהרבעונים הראשונים לא שיקפו סטטוס חדש, אלא שגם בהשוואה לאשתקד נטפליקס ממשיכה לצמוח.

3.     הפיזור הגלובלי של נטפליקס הוא נכס, וגם חיסרון. יותר מ-1.4 מיליון מתוך 2.4 מיליון המשתמשים החדשים שנוספו לחברה ברבעון, מגיעים מאזור אסיה והפסיפיק. כמות קטנה בהרבה היא הצליחה לגייס בצפון אמריקה – ארה"ב וקנדה. מצד אחד, יש כאן שוק עולמי שממשיך לרצות בה. מצד שני, נוצר מצב שבו מרבית הכנסותיה של נטפליקס מגיעות ממטבעה זר, בעוד שרוב ההוצאות הן דולריות. במצב הנוכחי של התחזקות הדולר – זה משפיע לרעה על מצב הרווחים.

4.     אבל אחרי כל זה, נטפליקס בעיקר רוצה לגרור אותנו לבינג'. הנהלת החברה טוענת שהנכס העיקרי שלה הוא היכולת לרגש אנשים ולגרום להם לגרור גם את החברים שלהם לראות את אותן סדרות, שהמחמאה העיקרית שהם אוהבים לתת להן היא "בינג'ביליות".

5.     נטפליקס מעריכה שהמתחרות שלה בצרות גדולות יותר. הנהלת החברה מניחה שחברות הסטרימינג האחרות בשוק מפסידות סכומים ניכרים ובעצמן מנסות לפצח איך לשרוד בשוק ואיך לנהל את מערך התוכן שלהן.

6.     ויש לה תוכניות עסקיות לעתיד. במהלך החודש הקרוב מתכננת נטפליקס להשיק ב-12 מדינות אפשרות חדשה למנוי מוזל של צפייה עם פרסומות. חמש דקות של פרסומות בשעה יאפשרו הוזלה של 20%-40% בדמי המנוי, והשאיפה היא שיצליחו לגייס שכבה חדשה של מנויים לשירות, וגם לצמצמם את תופעת שיתוף המנויים. כל זה במקביל להשקעה הולכת וגוברת במשחקים.

אז מה הלאה? נטפליקס נמצאת בנקודת זמן קריטית שבה היא מבינה שהשקעה בתוכן היא מצד אחד סעיף ההוצאות המסוכן שלה ומצד שני – הוא זה שמביא לה גלים של מנויים חדשים. על החבל הזה היא תנסה ללכת גם ברבעונים הבאים, תוך כדי שהיא מוסיפה למשוואה את המסלולים המוזלים. אנחנו נהיה כאן כדי לעקוב ולדווח, ובינתיים, שווה לקרוא את הסקירה המלאה של אמיר אלשיך באתר בית ההשקעות ילין לפידות.