מי שחווים על בשרם את חוסר הוודאות הכלכלי והחרפת יוקר המחייה של התקופה האחרונה, יכלו לקבל את הרוחות האופטימיות שנשבו מכיוון דאבוס, עת התכנסו שם בכירי הכלכלה העולמית בתימהון - או בשמחה, ובעיקר עם סקרנות לגבי הגורמים שגרמו לשינוי האווירה הזה. שוחחנו עם הדר וינר-שורץ מבית ההשקעות ילין לפידות על הנושאים שהעסיקו את בכירי הכנס, ועל השפעתם על עתיד הכלכלה העולמית.

הדר וינר-שורץ, סמנכ''לית המחקר בילין-לפידות. (צילום: מולי נעים)
הדר וינר-שורץ, סמנכ''לית המחקר בילין-לפידות. (צילום: מולי נעים)

עד כמה ירידת האינפלציה והעלייה בשווקים השפיעו על האווירה בפורום הכלכלי העולמי?

"האווירה הכללית בפורום הכלכלי בדאבוס אכן היתה אופטימית וחלק מהמומחים ציינו כי המצב הכלכלי טוב מכפי שצפו שיהיה בעקבות מגפה, מלחמה, פגיעה בשרשראות האספקה, משבר אנרגיה והדפסות כספים אדירות. ייתכן שהשיפור במצב הכלכלי נובע מהפתיחה של סין, אחרי תקופה ארוכה של מדיניות Zero-Covid הדוקה, ומהחורף הלא קשה שחוותה אירופה. כך או כך, יו"ר קרן המטבע הבינ"ל הזהירה את הנוכחים 'אל תעברו מפסימיות מוגזמת לאופטימיות מוגזמת'".

מה אומרים המומחים על האינפלציה העולמית?

"רובם סוברים שככל הנראה, האינפלציה הגיעה לשיאה ב-2022, אך עם זאת, משבר יוקר המחיה נשאר איתנו, והוא משפיע באופן לא פרופורציונלי על השכבות החלשות. האינפלציה הנראית לעין אמנם נמוכה משמעותית מזו שראינו ב-2022, אך המחירים הגבוהים נשארים איתנו ולא רואים דפלציה באופק. יש לציין כי ההשפעה של המחירים הללו משתנה בין מדינה למדינה. קיימות מדינות שכבר הכינו תקציב לתמיכה בשכבות החלשות בחברה והשאלה העולה היא מה ניתן לעשות בכדי לתמוך במעמד הביניים אשר משחק לפי הכללים.

הירידה באינפלציה, לדברי המומחים, מצביעה קדימה על מיתון בהתערבות המוניטרית מצד הבנקים המרכזיים בעולם". 

מהם בכל זאת האיומים הגדולים על כלכלת העולם כרגע?

"החל מ-2020, העולם עבר מספר משברים גלובליים אשר עדיין מלווים אותנו – מגפת הקורונה, משבר האנרגיה, המלחמה באוקראינה, עליית האינפלציה, משבר האקלים, הגירה המונית, יוקר מחיה עולמי, שיבושים חריגים בשרשראות האספקה ועוד. המשברים קשורים זה בזה ויצרו אפקט דומינו עולמי שהשפיע ומשפיע על כולם. העולם אמנם חווה משברים כוללניים בעבר, כמו למשל אחרי מלחמות העולם ואחרי משבר הנפט של שנות ה-70, אך אין זה מצביע על קצב ההתאוששות במצב הנוכחי, בו הגלובליזציה חזקה הרבה יותר מבעבר. כל אחד מהמשברים הללו עלול להחריף ולהרע את המצב העולמי.

"איומים פוטנציאליים מגיעים גם מהזירה הפוליטית: מערכת היחסים העולמית עם רוסיה, שעשויה להגביר את רצונה לנקום במערב, ולאו דווקא בדרך צבאית. מלחמה מול רוסיה יכולה גם להתבטא במלחמת סייבר שתפגע בתשתיות, בחברות ובמדינות. איום פוליטי נוסף  הוא סין, וכן איראן וההתקדמות שלה עם פצצת הגרעין. בנוסף, החלטות שעשויות להתקבל  על-ידי מדינות אופ"ק בדבר היצעי הנפט העולמי, עשויות להשפיע מאוד על האינפלציה ועל יוקר המחיה".

איפה משפיע משבר האקלים על הזירה הכלכלית ועל שוקי ההשקעות?

"מעבר לסיכון הישיר של פגיעות ברכוש, בחקלאות ובתשתיות, שכבר מתרחשות (אסונות האקלים בשנים האחרונות עלו לארה"ב מאות מיליארדי דולרים), משבר האקלים וההייפ סביבו משפיעים על העתיד העסקי של חברות מתחומים שונים ועל שוקי ההשקעות. הבטחון האנרגטי של מדינות וכן מדיניות האקלים שלהן משפיעים על נרטיב ההשקעות ועל זרימת הכספים. 

"גופים פיננסיים רבים וממשלות ברחבי העולם מכריזים על גישות לניהול סיכוני אקלים ומשלבים סוגיות חברתיות וסביבתיות בשיקולי ההשקעות שלהם. משבר האקלים מהווה גם הזדמנות פריצה לטכנולוגיות חדשות בתחומים שונים, אשר יביאו לצמצום בפליטות גזי החממה וחלקן יחליפו תעשיות וטכנולוגיות שפועלות כיום. ביניהם ניתן לראות את המימן הירוק והכחול, אגירת פחמן, היתוך גרעיני, משאבות חום, כל תחומי ייצור האנרגיה המתחדשת, רכבים חשמליים, טכנולוגיות לאגירת אנרגיה ועוד. המונח קליים-טק כבר הפך למוכר ולמקובל בתעשייה העסקית".

מנכ"ל קרן העושר הנורווגית, ניקולאי טנגן, הביע חשש מהאצת האינפלציה עם שובה של סין  לזירה העולמית. כיצד ישפיעו מהלכיה של סין על השנה הכלכלית הבאה?

"פתיחת הכלכלה הסינית לאחר שלוש שנים של מדיניות Zero-Covid מחמירה, אשר פגעה בעסקים רבים ואשר פגעה בשרשראות האספקה העולמיות, מביאה עמה הקלה לכלכלה העולמית ולשרשראות האספקה. פתיחת סין תביא לגיבוי שרשראות האספקה, להגברת צריכת הדלקים הפוסיליים וללחץ על מחירי הסחורות והשירותים. 

"כמו שההיחלשות בסין השפיעה על העולם כולו, כך גם צפויה להשפיע הרווחה שלה. טנגן אמר בצדק, שהפתיחה הסינית תביא לצמיחה אשר תספק חמצן לכלכלה ותתרום לגידול באינפלציה, מהלך שאם יתרחש באופן מוגבר, הוא עשוי להוביל את הבנקים המרכזיים לשקול התערבות נוספת בכלכלה. 

צריך לזכור שהפתיחה עלולה גם להביא להתפשטות מחודשת של הנגיף, מה שעשוי לפגוע שוב בעסקים רבים. ועדיין, כרגע האווירה היא אופטימית".